پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          05 شهریور 1399 - 26 August 2020


معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: از سوی دانشجویان ایرانی در خارج از کشور برای انتقال به کشور تحت فشار هستیم اما قوانین انتقال هیچ تغییری نکرده است.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، دکتر علی اکبر حق دوست در نشست مجازی با خبرنگاران افزود: برای انتقال دانشجویان به داخل کشور قوانین و مقررات وزارت بهداشت تغییر نکرده است. اگر افرادی  قبل از ۲۰۱۹ شرایطی داشته باشند می توانند منتقل شوند. در شرایط کرونا بوروکراسی را کاهش داده ایم و تسهیل کرده ایم. 

وی افزود: شرایط همانند گذشته است و باید دانشگاه ها معتبر باشد، معدل دیپلم و معدل درس واحدهایی که گذرانده اند باید بر اساس اعلام قبلی باشد تا بر اساس آن مجوز انتقال داده شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ما به عنوان وزارت بهداشت از سوی دانشجویان ایرانی خارج از کشور که تحصیل شان هم از نظر اقتصادی و هم از نظر شرایط کرونایی با پیچیدگی مواجه شده است، بسیار تحت فشار هستیم. آنها انتظارات بیشتری از وزارتخانه دارند و متقابلا دانشجویانی که در داخل کشور هستند. بیمارستان ها، یونیت های دندانپزشکی و مراکز آموزشی درمانی با کمبود فضا مواجه است. 

وی گفت: برآورد نیروی انسانی هم مبنای کار ما در وزارت بهداشت است. در واقع در دو سمت نقطه نظرات مخالف و موافق وجود دارد.

حق دوست اظهار داشت: در مورد آغاز سال تحصیلی سعی می کنیم ۱۵ شهریورماه آغاز آموزش رسمی دانشگاه های علوم پزشکی به شیوه عمدتا مجازی و تلفیقی باشد. با توجه به شرایط کنکور و زمان اعلام نتایج، عمده ورودی جدید را به بهمن ماه منتقل می کنیم و سعی می کنیم که دانشجویانی که در شرف فارغ التحصیلی هستند زودتر فارغ التحصیل شوند تا به خلوتی دانشگاه ها کمک کنیم.

وی درباره ایمن سازی و تامین وسائل حفاظتی برای دانشجویان گفت: در مورد ایمن سازی سه فضا برای دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد. ما برای فضاهای آموزشی، فضاهای خوابگاه ها و فضاهای دانشکده ها و آزمایشگاهی حداقل های لازم را تامین کردیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: مدیریت فضاهای بیمارستانی با معاونت درمان است و مدیریت فضاهای دانشکده ها و آزمایشگاه ها با معاونت آموزشی است و سعی کردیم امکانات لازم را دپو کنیم و با خلوت کردن و کم کردن برخوردها و اصلاحاتی که در سلف سرویس ها انجام است. حضور فعال فیزیکی دانشجویان کمتر از سال های گذشته خواهد بود تا بتوانیم استانداردها را رعایت کنیم.

واقعا نمی دانیم اینکه ویروس وارد بدن چند نفر شده است 

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه چند نفر ایرانی تاکنون به کرونا مبتلا شده اند، گفت: در مورد تعداد مبتلایان عدد قطعی نمی توانیم بگوییم. تعداد قابل ملاحظه ای ممکن است بی علامت و کاملا بدون علامت باشند و حتی آنتی بادی هم در بدن آنها تولید نشده باشد.

وی افزود: بررسی ها نشان داده است که ممکن است ۳۰ درصد افراد حتی واکشن اولیه هم نداشته باشند و حتی خودشان هم به وجود بیماری مشکوک نشده باشند.

حق دوست اظهار داشت: اینکه چند نفر ویروس وارد بدن آنها شده است را واقعا نمی دانیم و نمی توان با دقت این موضوع را اعلام کرد. برآوردهای ریاضی از ۲ میلیون تا ۲۵ میلیون نفر مختلف است اما همه اینها برآورد ریاضی است. در کل دنیا هم همین طور است.

وی درباره آمار مبتلایان به کرونا گفت: در ایران هر روزه آمار مبتنی بر آزمایش قطعی اعلام می شود و در دنیا هم سایت های مرتبط با سازمان بهداشت جهانی آمار اصلی را اعلام می کنند.

درباره اعلام زمان شروع اپیدمی حرف جدیدی نداریم

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: درباره شروع زمان اپیدمی کرونا در کشور واقعا حرف جدیدی نداریم. برخی از پزشکان در دنیا اعلام کرده اند که در اوایل دی ماه بعضی از مستندات نشان از وجود کرونا دارد و یا بر اساس برخی کارهای مولوکلولار شاید آبان ماه در فرانسه و دو ماه قبل از آن در اسپانیا مواردی دیده شده است. اما همه اینها در حد مطالعه است و هنوز متقن نمی توان حرف زد.

وی گفت: ما در کشور هنوز نتوانسته ایم مستندات پیدا کنیم که رد ویروس را قبل از بهمن ماه در کشور پیدا کنیم. صحبت هایی که برخی همکاران پزشک عنوان می کنند که بیمارانی با علائمی شبیه کرونا داشته اند نیاز به کارهای عمیق تر تحقیقاتی دارد.

حق دوست درباره اینکه گفته می شود پاییز شرایط سخت تری برای مقابله با کرونا خواهیم داشت، گفت: ویروس کرونا بسیار پیچیده است و از یک کشور تا کشور دیگر و از یک شرایط جغرافیایی دیگر تا جایی دیگر و حتی از یک استان تا استان دیگر در ایران هم باهم متفاوت است.

وی گفت: در ماه های اخیر شاهد بودیم که پیش بینی سایت های بین المللی هم به شدت تغییر کرده است و برخی از مدیران ارشد کشورها حرف هایی زدند که در چند ماه بعد از آن از آنچه گفتند تغییر جهت دادند. ما هنوز نمی دانیم که در مقابله با کرونا در دقیقه چندم بازی هستیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: در ایران یکی از اتفاقاتی که افتاد و حساسیت ایجاد کرد این بود که زمانی که اپیدمی  شروع شد و آشوب روانی ایجاد کرد همه فکر می کردند این وضعیت مختص ایران است اما دیدیم که در کمتر از یکی دو هفته کشورهای اروپایی هم بعد از ایران گرفتار شدند و مشخص شد که مشکلات مدیریتی کرونا منحصر فرد نبوده است.

وی افزود: واقعیت این است که آنقدر که در زمان پیک دوم به مدیریت نامناسب هجمه می شد، این مسئله آنقدر جدی نبود و کشورهای دیگری هم این موضوع را تجربه کردند. نکته این است که بیماری در برخی نقاط ضعیف تر و خفیفتر و در برخی نقاط جهش هایی را ایجاد کرده و وحشی تر شده است. اینکه اثرات تهاجم مستقیم کم بشود و یا عوارض بیشتر شود نیز مشخص نیست.

حق دوست گفت: ما چندان ایمونولوژی و اپیدمیولوژی کرونا را نمی شناسیم و بیشترین انرژی باید برای مقابله در حوزه پیشگیری صرف شود. نباید اضطراب ایجاد کنیم و باید بدانیم که نه صرفا با ویروس بلکه با کل اثرات ویروس در اقتصاد، عواطف انسانی، مسائل فرهنگی و اجتماعی مبارزه می کنیم.

وی افزود: از یک بیماری خیلی خفیف و تا یک بیماری شدید ممکن است در پاییز ایجاد شود اما وظیفه ما مشخص است، اینکه ماسک بزنیم، از مسافرت های بیخود خودداری کنیم  و از تجمع های که امکان رعایت پروتکل ها در آن کم است پیشگیری کنیم.

معاون وزیر بهداشت درباره برخوردهای مختلف با کرونا گفت: کشورهای مختلف فرهنگ های شان فرق می کنند. کشورهای آسیایی به دلیل تجربه شان از ویروس های سارس و مرس متفاوت برخورد کردند. در مقابل ما در ایران برخورد فرهنگی مبتنی با خانواده دوستی داریم و این بحث های فرهنگی ممکن است در کشورهای دیگر وجود نداشت. در کشورهای دیگر ممکن است قهوه خانه و کافه تریا رونق داشته باشد، در برخی از کشورها مدارس شبانه روزی رونق دارد و یا در کشور ما مراسم های محرم و رمضان وجود دارد.

وی یادآور شد: علی رعم اینکه نقد داریم و می گویم اگر کنترل بهتری می کردیم درصد بار بیماری کمتر می شد اما باید بی غرض نگاه کنیم. نسبت فوتی ها و مبتلایان به یک میلیون نفر را در ایران با سایر کشورها مقایسه کنیم می بینیم که خبلی خوب توانسته ایم مدیریت کنیم و میزان فوتی های کشور ما به یک میلیون نفر نسبت به سایر کشورها پایین تر است.

به مردم برای رعایت اصول بهداشتی نمره قبولی می دهیم

حق دوست اضافه کرد: برخی با عینک بدبینی می گویند آمار بیشتر از این تعداد است اما باید بدانیم که سازمان بهداشت جهانی یک معیار مشخص دارد. در برخی کشورها اگر مرگ کرونا در داخل بیمارستان نباشد، حتی اگر تشخیص قطعی نباشد، به حساب کرونا نمی گذارند. در بدترین حالت کم شماری ها را هم اصلاح کنیم، بازهم تعداد مرگ نسبت به جمعیت عدد پایینی است.

وی تاکید کرد: قسمتی از این مسئله لطف خدا، قسمتی از آن به دلیل توانایی سیستم نظام سلامت است و قسمت عمده آن هم رعایت مردم است. ممکن است برخی از مردم همراهی نکنند اما بیشتر از دو سوم همراهی کرده اند که نباید فراموش کنیم. به مردم برای رعایت اصول بهداشتی نمره قبولی می دهیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره میزان دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور در رشته های علوم پزشکی تحصیل می کنند گفت: هنوز آماری از تعداد ایرانیان مقیم خارج از کشور وجود ندارد. از همین رو احصاء کردن تعداد دانشجویانی که به خارج می روند هم مشخص نیست.

وی افزود: در برخی از دانشگاه ها ممکن است اعداد و ارقام منسجم تر دیده شود و شرکت های خاصی هم برای اعزام دانشجو به  این بازار رونق می دهند. در زمینه علوم پزشکی در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی حدس می زنیم که نصف دانشجویانی که به دانشگاه های داخل کشور وارد می شوند، در خارج از کشور تحصیل می کنند. این تعداد برای سیاست های کشور بسیار قابل ملاحظه است.

حق دوست یادآور شد: سیاست افزایش دانشجویان با توجه به منطقی کردن، مستند کردن بر اساس معیارها و محاسباتی که پذیرش متناسب با نیاز صورت گیرد، ارائه می شود. ممکن است متقاضی در برخی از رشته ها بیشتر باشد و در مقابل جذابیت برخی رشته ها کم شده باشد.

افزایش ۶۰ درصدی پذیرش پزشکی در سال های اخیر

وی گفت: در سه چهار سال گذشته تعداد پذیرش پزشکی ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است از آنجایی که اثرات این افزایش بعد از ۵ سال مشخص می شود. افزایش ظرفیتی که چند سال گذشته رخ داده اثرات آن از ۲ سال آینده مشخص می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: تعداد تربیت دانشجو مشکل اصلی نیست بلکه شکل بکارگیری مشکل دارد. حتی در شهرهای کوچک هم تعداد پزشک عمومی زیاد است اما در مناطق محروم بکارگیری مشکل دارد. ما کمبود پرستار داریم و از سوی دیگر پرستار بیکار هم داریم که باید برای این موضوع اصلاح آموزشی انجام شود.

وی درباره بورس خارج از کشور برای رشته های علوم پزشکی گفت: ما ۱۰۰ درصد دانشجویان را در داخل کشور تربیت می کنیم و مفهوم بورس عوض شده است. فرصت مطالعاتی برای اساتید و دانشجویان به صورت محدود وجود داشت که آن هم به دلیل شرایط کرونا به صفر رسیده است.

معاون وزیر بهداشت درباره شرایط برگزاری آزمون های درون دانشگاهی گفت: برای اینکه بحث های مصاحبه ها و آزمون های عملی دکتری و ارشد را هماهنگ کنیم که به صورت آنلاین یا کاغذی باشد فرآیندهای زمان بری طی شده است و مرتب با ستاد کرونای کشوری در ارتباط بودیم که متناسب با شرایط عمل کنیم.

وی درباره آموزش مجازی یادآور شد: تغییرات زیادی رخ داده است و حتی آموزش مجازی را فکر نمی کردیم که این میزان توسعه یابد. اکنون پایان نامه ها را می توان از راه دور دفاع کرد و قطعا دوران پسا کرونا هم این شرایط تغییر می کنند و تغییرات برگشت پذیر نیستند.

حق دوست درباره آمار غایبان آزمون های دکتری و ارشد علوم پزشکی گفت: آمار غایبان آزمون های ارشد و دکتری علوم پزشکی ۱۰ تا ۲۰ درصد بیش از گذشته بود. به نظر بر می گردد به این موضوع که افرادی که نتوانسسته اند خودشان را آماده کنند در آزمون حاضر نشدند.

طولانی شدن امر آموزش برای برخی از رشته ها غیرقابل اجتناب است

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره افزایش مدت زمان ترم تحصیلی برای دانشجویان علوم پزشکی گفت: ترم تحصیلی مثل سال گذشته مجازی خواهد بود اما برای دانشجویان تسهیلاتی در زمان حذف تک درس، حذف اضطراری و غیره قائل شدیم.

وی گفت: واقعیت این است که برخی از آموزش های علوم پزشکی ذاتا با مشکل مواجه شده است و عملا نمی توان آموزش لازم را ارائه کرد. وقتی دانشجوی دندانپزشکی حتی با وجود حفاظت مجبور است روی یونیت و روی دندان فرد کار کند برایش بسیار خطرناک است و ممکن است آلوده شود بنابراین این موضوع در طول دوره تحصیلی لحاظ می شود و سعی کنیم که بهترین راهکار را در نظر بگیرم. طولانی شدن امر آموزش برای برخی از دانشجویان علوم پزشکی غیرقابل اجتناب است.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی