پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          18 آبان 1399 - 08 November 2020


شرایط بازپرداخت بدهی انواع وام گروه های خاص دانشجویی از جمله بورسیه ها، بدهکاران متوفی، شاغلین بدهکار و آن دسته از دانشجویان و دانش آموختگانی که قصد مهاجرت دارند، اعلام شد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، شرایط بازپرداخت بدهی وام‌های دانشجویی گروه‌های خاص از سوی صندوق رفاه اعلام شد، دربخش نحوه بازپرداخت بدهی وام‌های دانشجویی گروه‌های خاص، بازپرداخت وام‌های دانشجویی بدهکاران پذیرفته شده در مقاطع بالاتر، مشمولین خدمت نظام وظیفه عمومی، بدهکاران متوفی، شاهد، ایثارگر و جانباز، شاغلین بدهکار، دانش آموختگان معاف از هزینه‌های تحصیلی، بدهکاران از کار افتاده و مبتلایان به بیماری‌های صعب العالج، بدهکاران زیان دیده از حوادث و بلایای طبیعی، بهره مندان از وام مسکن صندوق، تارکین تحصیل، بدهکاران بورسیه و استفاده کنندگان از فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت، رویداد مهاجرت و ترک تابعیت، و بدهکاران غیرایرانی اعلام شده است.

تبصره: در صورت قبولی دانش آموخته در مقطع بالاتر و ترک تحصیل در آن مقطع، وی ملزم به پرداخت یکجای کل بدهی مقطع جدید است در ضمن بازپرداخت بدهی مقطع قبلی از تاریخ ترک تحصیل در مقطع جدید آغاز می‌شود.

بدهکاران متوفی، شاهد، ایثارگر و جانباز

الف- دانشجویان و دانش آموختگان بهره مند از مزایای صندوق که درحین تحصیل یا پس از فارغ التحصیلی به درجه رفیع شهادت نائل و یا فوت می‌شوند، حسب مورد بر اساس تأیید رسمی رویداد از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران و یا اداره ثبت احوال از پرداخت دیون خود به صندوق به جز وام مسکن معاف می‌شوند.

ب- در راستای حمایت از ایثارگران، دانشجویان و دانش آموختگان بهره مند از مزایای صندوق که در حین یا بعد از تحصیل به درجه رفیع جانبازی نائل شوند حسب مورد بر اساس تأیید رسمی وقوع رویداد از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران از پرداخت کلیه دیون خود به صندوق به جز وام مسکن و جریمه عدم تخلیه به موقع خوابگاه معاف می‌شوند.

تبصره: از آنجا که تحصیل برای جانبازان همانند دانشجویان روزانه رایگان است، تمامی شرایط پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی (جانباز ۲۵ %و بالاتر) مطابق با ضوابط دانشجویان عادی است و بخشودگی دیون صرفاً برای افرادی است که در حین یا بعد از تحصیل در مقطع دریافت وام به درجه رفیع جانبازی نائل شوند.

شاغلین بدهکار

بر اساس مقررات جاری صندوق، دانشجویان در زمان بهره مندی از وام‌های دانشجویی نباید اشتغال به کار داشته باشند. لذا در صورتی که در هر مرحله از دریافت وام‌های دانشجویی (به جز وام شهریه) اشتغال به کار آنان به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و یا اشتغال تمام وقت در دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی که مشمول بیمه اجباری مستمر و سنوات می‌شوند احراز گردد، پرداخت وام متوقف شده و صندوق مجاز است نسبت به اخذ یکجای کل بدهی با احتساب کارمزد ۴ %و خسارات متعلقه از وی اقدام کند.

دانش آموختگان معاف از هزینه‌های تحصیلی

دانشجویان و دانش آموختگانی که بر اساس قوانین و مقررات خاص کشوری از پرداخت کل یا بخشی از هزینه‌های تحصیلی معاف هستند چنانچه از وام‌های صندوق رفاه استفاده کرده باشند، ملزم به پرداخت یکجای کل بدهی با احتساب کارمزد ۴ %و خسارات متعلقه هستند.

بدهکاران از کار افتاده و مبتلایان به بیماری‌های صعب العالج

دانشجویان و دانش آموختگان بهره مند از مزایای صندوق که در حین یا قبل از تحصیل از کار افتاده کلی و دائم می‌شوند به موجب تأییدیه سازمان بهزیستی کشور بر حسب مورد و همچنین مبتالیان به بیماری‌های صعب العالج و مزمن که درمان آنها شرایط ویژهای دارد، بازپرداخت بدهی آنان مطابق جدول ذیل است:

بدهکاران زیان دیده از حوادث و بلایای طبیعی:

دانشجویانی که در سال آخر تحصیل و دانش آموختگانی که در حین بازپرداخت اقساط دچار حادثه و خسارت ناشی از بلایای طبیعی می‌گردند، حداکثر تا ۹ ماه پس از وقوع حادثه در صورت اعالم رسمی و ارائه معرفی نامه از فرمانداری یا استانداری محل زندگی حادثه دیده، دو سال به مدت بازپرداخت بدهی آنها اضافه می‌گردد.

بهره مندان از وام مسکن صندوق

الف- بهره مندان از وام مسکن صندوق ملزم به پرداخت یکجای وام مذکور حداکثر تا ۹ ماه پس از پایان دوره دریافت وام قبل از صدور دفترچه اقساط می‌باشند و در صورت بهره مندی از منابع بانک بازپرداخت مطابق تفاهم نامه مربوطه با بانک خواهد بود.

ب- حداکثر ۱۰ درصد از دانش آموختگان بهره مند از وام مسکن صندوق که به علت عدم بضاعت مالی قادر به بازپرداخت یک جای وام مذکور نمی‌باشند، به شرط ارائه مستندات الزم مبنی بر عدم بضاعت مالی طی ۹ ماه دوره تنفس، با تشخیص رییس صندوق مبلغ وام مسکن آنان، حداکثر تا ۱۰ ماه قابل تقسیط است.

تارکین تحصیل

الف- تارکین تحصیل ملزم به بازپرداخت یکجای کل بدهی (اعم از اصل، کارمزد و خسارات متعلقه) حداکثر تا ۳ ماه پس از زمان قطع تحصیل هستند.

تبصره ۱ -حداکثر ۱۰ %از تارکین تحصیل هر دانشگاه (شامل مشمولین و غیرمشمولین نظام وظیفه عمومی) در صورت ارائه گواهی معاونت دانشجویی دانشگاه مبنی بر عدم بضاعت مالی، ظرف مدت ۹ ماه از تاریخ ترک تحصیل می‌توانند متناسب با میزان بدهی، حداکثر تا ۲۴ ماه به تشخیص رئیس صندوق بدهی خود را تقسیط کنند.

تبصره ۲ -تاریخ شروع سررسید اقساط تارکین تحصیل یک ماه پس از صدور دفترچه اقساط است.

بدهکاران بورسیه و استفاده کنندگان از فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت

آن دسته از دانشجویان و دانش آموختگانی که قصد بهره مندی از مزایای بورس تحصیلی داخل یا خارج از کشور را در حین تحصیل داشته و یا با استفاده از فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت قصد ادامه تحصیل و اعزام به خارج از کشور را دارند، قبل از اخذ هر گونه مجوز از مراجع ذی صالح، ملزم به تعیین وضعیت بدهی خود با صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم هستند.

همچنین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مکلفند این گروه از بدهکاران را به صندوق معرفی کنند. دریافت اطاعات بدهکاران مذکور از طریق دسترسی به وب سرویس موسوم به سامانه سجاد سازمان امور دانشجویان نیز صورت می‌پذیرد.

در خصوص آن گروه از بهره مندان از بورسیه تحصیلی که پس از پایان دوره تحصیل به کشور باز نمی‌گردند یا اقدام به پرداخت بدهی و تسویه حساب نمی‌کنند نیز، صندوق با همکاری سازمان امور دانشجویان از طریق اسناد ضمانتی که در اختیار سازمان مذکور قرار دارد نسبت به وصول مطالبات اقدام می‌کند.

رویداد مهاجرت و ترک تابعیت

آن دسته از دانشجویان و دانش آموختگانی که قصد مهاجرت و ترک تابعیت به کشور دیگری را دارند ملزم هستند قبل از هرگونه اقدام در این خصوص، نسبت به پرداخت کل بدهی خود به صندوق و اخذ تسویه حساب اقدام کنند. صندوق با همکاری و استفاده از بانک اطلاعاتی وزارت امور خارجه نسبت به تکمیل اطلاعات بدهکاران مذکورو وصول مطالبات خوداقدام خواهد کرد.

بدهکاران غیرایرانی

معاونت دانشجویی دانشگاه موظف است در خصوص دانشجویانی که دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران نیستند و در سنوات گذشته از وام‌های صندوق بهره مند بوده اند، قبل از تحویل هرگونه مدرک یا تأییدیه تحصیلی و نیز خروج از کشورآنان نسبت به تعیین تکلیف بازپرداخت تمامی بدهی به صورت یکجا و اخذ تسویه حساباز آنان اقدام کنند. تبصره: معاونت دانشجویی دانشگاه ملزم به اجرای عملیات کنترل و اخذ تأیید نهایی موضوع تسویه حساب این دسته از بهره مندان، از صندوق هستند.

مشمولین خدمت نظام وظیفه عمومی

الف- دانش آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که مشمول انجام خدمت نظام وظیفه عمومی می‌باشند ملزم به تعیین وضعیت بازپرداخت وام‌های دانشجویی خود حداکثر تا ۳ ماه پس از پایان دوره دریافت وام در هر مقطع تحصیلی می‌باشند و تاریخ آغاز بازپرداخت بدهی این دسته از بهره مندان حداکثر ۶ ماه پس از پایان دوره قانونی خدمت نظام وظیفه عمومی می‌باشد.

تبصره ۱ -مدت زمان خدمت قانونی نظام وظیفه تابع ضوابط سازمان نظام وظیفه عمومی کشور است.

تبصره ۲ -در صورت هرگونه استنکاف، تأخیر غیرقانونی و یا معافیت این دسته از دانش آموختگان از اعزام، از زمان استنکاف یا تاخیر حداکثر یک ماه پس از تاریخ معافیت، ملزم به اعالم وضعیت به دانشگاه محل تحصیل خود می‌باشند. در غیر این صورت کل بدهی آنان به دین حال تبدیل می‌گردد.

ب- دانش آموخته مشمول خدمت نظام وظیفه که در حین خدمت از ادامه آن معاف می‌شود، موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ معافیت نسبت به اعالم وضعیت به دانشگاه محل تحصیل خود اقدام نماید. در غیر این صورت ملزم به بازپرداخت کل بدهی خواهد شد.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی