پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          25 آذر 1399 - 15 December 2020


معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: تعداد پرونده های ارسال شده برای بررسی در کار گروه اخلاق پژوهشی از ۲۵ پرونده در سال ۹۷ به ۱۸ پرونده در سال ۹۸ کاهش یافته است.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، محمد رحیمیان در بیست و نهمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه گزارشی از وضعیت پژوهشی دانشگاه ارائه داد و گفت: از دستاوردهای دانشگاه می‌توان به انتشار۴۷۲۷ عنوان مقاله بین المللی با نمایه wos اشاره کرد که نسبت به سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است. در همین دوره زمانی مقالات q۱ به میزان ۱۶ درصد، q۲ به میزان ۱۱%، q۳ به میزان ۶ درصد و مقالات q۴ نیز ۴ درصد رشد کرده که نشان دهنده رشد بیشتر مقالات با کیفیت است.

وی افزود: براساس بانک اطلاعات پژوهش و فناوری دانشگاه، تعداد مقالات فارسی با نمایه ISC در سال ۹۸ برابر با ۱۲۲۰ و تعداد مقالات چاپ شده در همایش‌های بین‌المللی و ملی به ترتیب ۱۱۶۷ و ۱۲۶۳ مقاله است. همچنین تعداد آثارتالیفی منتشره و ترجمه شده نیز به ترتیب ۴۰۶ و ۱۸۶ عنوان است. در حال حاضر از میان ۱۰۵ نشریه منتشره در دانشگاه تهران، تعداد ۹ نشریه دارای نمایه scopus  و ۵ نشریه دارای ایندکس wos که از آین میان ۴ نشریه در سطح emerging  و یک نشریه دارای ضریب کیفیت q۳ و الباقی دارای نمایه ISC می‌باشند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: با توجه به راه اندازی مجدد سامانه پذیرش پژوهشگران پسادکتری، در سال گذشته حدود ۸۰ پژوهشگر داخلی مورد پذیرش استاد میزبان قرار گرفتند که با توجه به مشخص شدن منابع تأمین مالی برای ۳۰ نفر از آنها حکم صادر شده است. همچنین در سال گذشته ۱۴ پژوهشگر پسا دکتری ایرانیان غیرمقیم نیز پذیرش شده اند و در حال حاضر ۲۷ پژوهشگر ایرانی غیر مقیم در حال گذراندن دوره پسا دکتری در دانشگاه هستند. همچنین در سال۹۸ ، ۲۱۷ مورد، ادعای اختراع برای ارزیابی دریافت شده که ۵۹ مورد از آنها پس از داوری تایید شده است.

کاهش پرونده های تخلف پژوهشی در دانشگاه تهران

وی با اشاره به اینکه در حوزه اخلاق پژوهشی، در سال ۱۳۹۸، حدود ۷۰ پرونده در کمیته‌های سازمانی با  تاکید بر رعایت موازین حقوقی و حفظ ارزش‌های اخلاقی در انجام پژوهش بررسی و کد اخلاق برای آنها صادر شده است، تصریح کرد: همچنین تعداد پرونده های ارسال شده برای بررسی در کار گروه اخلاق پژوهشی از ۲۵ پرونده در سال ۹۷ به ۱۸ پرونده در سال ۹۸ کاهش یافته است. این موضوع حاکی از توجه بیشتر دانشجویان و اعضای هیات علمی به مسائل مرتبط با اخلاق پژوهشی است.

رحیمیان با بیان این مطلب که در طی سال گذشته، تعداد ۳۰۰۶ مقاله منتشر شده در نشریه های بین‌المللی، در کمیته اعتبارسنجی نشریات بین‌المللی دانشگاه ارزیابی شده است، گفت: نتایج بررسی ها در سامانه نشریات RTIS ثبت و لیست نشریات بدون امتیاز و نامعتبر نیز روی سایت معاونت پژوهشی قرار داده می شود. در حال حاضر لیست ۳۶۰ نشریه بدون امتیاز و ۴۶۸ نشریه نامعتبر منتشر شده، و هر ماه این اطلاعات به روز می شوند.

همکاری های علمی دانشگاه تهران در زمینه مقابله با کرونا

معاون پژوهشی دانشگاه تهران افزود: در سال گذشته، همراهی با اقدامات ملی و بین‌المللی در زمینه مهار و ارتقاء شرایط مقابله با ویروس کووید ۱۹ درصدر اقدامات واولویت های دانشگاه جای داشته است. برای نیل به این هدف، تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه تهران، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی منعقد و کارگروه‌های "تشخیص و مقابله با ویروس کوید-۱۹ با رویکردهای بیوفیزیکی"، "ارائه روش‌های درمان و تولید واکسن برای ویروس کوید-۱۹"، "حسگرها و کیت‌های تشخیص ویروس کوید-۱۹" و "سیستم‌های هوشمند و آنالیز داده" تشکیل و سمینار مجازی بین‌المللی در مرداد ماه سال جاری در ارتباط با تجربیات ایران و اروپا در مقابله با کووید ۱۹ و در قالب همکاری سه جانبه دانشگاه‌ها برگزار شد.

ساخت آزمایشگاه جدید برای تحقیقات کرونا

وی عنوان کرد: همچنین تشکیل نمایشگاه مجازی به منظور ارائه دستاوردهای مرتبط با تحقیقات صورت گرفته در زمینه کووید ۱۹ و انجام پیگیری‌هایی به منظور ارتقاء آزمایشگاه سطح ۲ به ۳ و نیز پیگیری ساخت آزمایشگاه سطح ۳ با همکاری دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی در زمره اقدامات دانشگاه در این زمینه است.   

راه‌اندازی آزمایشگاه ژن و سلول درمانی

معاون پژوهشی دانشگاه تهران بیان کرد: در ادامه از فعالیت‌های کارگروه‌های تشکیل شده، به بسیج زیرساخت و تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه در زمینه آزمون داروها، تشکیل بانک زیستی مرجع ویروس در کنار دیگر بانک‌های زیستی دانشگاه به منظور جداسازی، شناسایی و ذخیره‌سازی انواع ویروس در حال گردش در جمعیت کشور، بررسی و ارزیابی درمان‌های نوین در مواجهه با بیماری و همچنین به تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه ژن و سلول درمانی به منظور درمان بیماران به کمک سلول‌های بنیادی اشاره کرد.

طراحی و تولید کیت آزمون سریع تشخیص

رحیمیان در ادامه خاطرنشان کرد: از دیگر پروژه های مرتبط با ویروس کرونا می توان به شناسایی ملکولهای سطحی باردار و غیر فعال سازی آنها،  شناسایی بیوفیزیکی عوامل موثر بر غیر فعال شدن آنزیمهای اصلی ویروس و  ممانعت از اتصال آن به سلول‌های ریوی بر اساس دینامیک ملکولی، طراحی، تدوین و ثبت ماسک شفاف الکترومغناطیسی برای دفع و اضمحلال ویروس، شناسایی الکتریکی ویروس کرونا در سطح نانوالکترودها در سیستم میکروفلوئیدی، طراحی و ساخت حسگرهای زیستی الکتروشیمیایی برای تشخیص ویروس کرونا، طراحی و تولید کیت آزمون سریع تشخیص، ساخت دستگاه کمک تنفس با همکاری شرکت دانش بنیان مستقر در پردیس دانشکده های فنی، رصد بیماران و تشخیص زودهنگام بیماری و ارایه برنامه جامع داده کاوی هوشمند برای تاب آوری در شرایط بحرانی بیماری جهت مقابله با ویروس، می‌توان اشاره کرد.

افزایش ۵۰ درصدی اعتبار مصوب پژوهش های کاربردی

وی با بیان اینکه انعقاد ۳۳۶ قرارداد کاربردی با نهادها، مراکز، موسسات، شرکت‌های دولتی و خصوصی و ۱۵ قرارداد جدید با ستادهای مختلف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعتباری بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال از اهم اقدامات در زمینه پژوهش‌های کاربردی است، افزود: در این خصوص افزایش ۵۰ درصدی اعتبار مصوب قراردادهای کاربردی نسبت به سال گذشته شایان توجه است. در راستای تقاضامحور نمودن پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، به عقد بیش از ۲۶ قرارداد از طریق سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتع) با جذب ۰۲ میلیارد ریال اعتبار می‌توان اشاره نمود.

۴ میلیون یورو تجهیزات آزمایشگاهی خریداری شد

معاون پژوهشی دانشگاه تهران تصریح کرد: در سال‌ ۹۸ و نیمی از سال ۹۹ بیش از ۴ میلیون یورو تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه با برنامه‌ریزی و اقدام دفتر سفارش و تأمین تجهیزات دانشگاه خریداری شده که مبلغ ۲ میلیون یورو آن مربوط به مرکز ابررایانش دانشگاه با حمایت بخش خصوصی بوده است. همچنین خرید بیش از ۷۰ میلیارد ریال تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است. انتظار می‌رود که در سال آتی، با پیگیری واحد ارزیابی و استانداردسازی و همکاری آزمایشگاه‌های دانشگاه با سازمان ملی استاندارد ایران، بتوانیم استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ را در آزمایشگاه‌های قوی و با کیفیت دانشگاه عملیاتی کنیم.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی