پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          26 اسفند 1399 - 16 March 2021


بایسته های پژوهش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور در مواجهه با بیماری های نوپدید مانند کووید ۱۹ منتشر شد و بر اساس آن پیشنهاد شد معاونت های تحقیقاتی دانشگاهها دو کمیته فنی و علمی تشکیل دهند.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، کمیته ساماندهی تحقیقات کووید- ۱۹ با همکاری فوکال پوینت کلان منطقه ۳ آمایشی کووید- ۱۹ بایسته های پژوهش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور در مواجهه با بیماری های نوپدید را منتشر کرد.

بر اساس این سند دانشگاه های علوم پزشکی در مواجهه با اپیدمی بیماری های نوپدید و بازپدید مانند کووید- ١٩ باید در حوزه های مختلف بهداشتی، درمانی، اقتصادی و سرمایه ای، نیروی انسانی، پژوهشی و غیره، برنامه های عملیاتی مشخص داشته باشند.

هدفمند کردن پژوهش ها و قرار دادن مجموعه های تصمیم گیر کنار هم و تحت نظارت یک مدیریت قوی و کارآمد منجر به پاسخگویی بهتر سیستم سلامت خواهد شد.

کمیته ساماندهی تحقیقات کووید- ۱۹ در این سند یک شیوه تیم سازی چابک و کارآمد برای اجرای پژوهش در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور به هنگام بروز بیماری های نوپدید را پیشنهاد داده است.

ماموریت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه ها

در زمان بروز بیماری های نوپدید و به منظور اجرای پژوهش های کاربردی و مؤثر، درک صحیح از مأموریت معاونت تحقیقات و فناوری در پاندمی اهمیت دارد. اولین مأموریت متولیان پژوهش در دانشگاه ها، فراخوان سریعِ افراد و مجموعه های تصمیم گیر و مرتبط و انسجام آنها در کنار هم جهت اجرای پژوهش است.

دومین مأموریت نظارت قوی و کارآمد بر پژوهش های مورد نیاز و روند اجرای صحیح آنها است. سومین مأموریت تلاش در جهت پاسخگویی هرچه سریع تر و ارایه پاسخ مؤثر به نیازهای سیستم بهداشت و درمان کشور است.

استراتژی تحقق مأموریت ها

به منظور دستیابی به اهداف و مأموریت های پیشنهادی، اولین گام تشکیل اتاق فکر و برگزاری جلسات منظم بحث گروهی متمرکز جهت شناسایی ابعاد بیماری، کمبودها، امکانات و بررسی راه حل های ارائه شده است. پیشنهاد می شود جهت چابک شدن معاونت تحقیقات و فناوری دو کمیته علمی و فنی تشکیل شود.

کمیته فنی به برآورد و تأمین هزینه های پژوهش، برآورد و تأمین لوازم و تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز، تلاش برای ارایه راهکار مناسب جهت تأمین هزینه های آتی، طراحی و برنامه نویسی سیستم ثبت اطلاعات دموگرافیک و بالینی بیماران به منظور پایش و اجرای پژوهش ها می پردازد.

همچنین کمیته علمی به برگزاری جلسات هم اندیشی هدفمند در سطح دانشگاه، کشور و جهان، اجرای سریع و گسترده یک مطالعه پایلوت به منظور بررسی ابعاد مختلف بیماری و وضعیت موجود، تعیین اولویت های پژوهشی کاربردی و تقاضا محور با همکاری گروه های آموزشی، بخش های بهداشتی و درمانی می پردازد.

هدف گذاری و تدوین یک برنامه استراتژیک به منظور اقدامات پژوهشی، فراخوان اجرای تحقیقات گسترده با توجه به جنبه های مختلف بیماری براساس شواهد جمع آوری شده،  اهتمام به تشکیل گروه های مشاوره ای و هدایت گر چابک و توانمند به منظور بررسی اهم مشکلات و ارائه راه حل در اجرای پروژه ها در معاونت تحقیقات و فناوری از دیگر وظایف کمیته علمی است.

کمیته ساماندهی تحقیقات کووید- ۱۹ در این سند پیشنهاد داده است که در مواجهه با اپیدمی بیماری های ناشناحته مانند کووید- ١٩ معاونت های تحقیقات و فناوری دانشگاهها نیاز مبرم به دو کمیته علمی و فنی دارند تا بتوانند ابعاد مختلف بیماری و تأمین منابع لازم را در اسرع وقت و بهنگام انجام دهند.

در پاندمی بیماری ها معمولاً تشکیل کمیته فنی در برنامه ریزی ها مغفول مانده و پیشنهاد می شود که کمیته فنی و علمی بسان دو بازوی قدرتمند معاونت های تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور شکاف بین دانش موجود را شناسایی و به سرعت پاسخ دهند.

تقسیم و تشریح مأموریت ها و وظایف کمیته ها می تواند سیستم را به یک سیستم چابک و پاسخگو مبدل کند. این گزاره برگ توسط سه استاد دانشگاه های علوم پزشکی همدان تهیه شده است.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی