پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          03 فروردین 1400 - 23 March 2021


وزارت علوم و دانشگاه ها سال پر قانون و آیین نامه ای را سپری کردند قوانینی که برخی از آنها در راستای تسهیلات کرونایی به دانشجویان بود و برخی برای اولین بار تصویب و کلید خورد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سراسری همه آموزش‌های حضوری باعث شد وزارت علوم و دانشگاه‌ها سال ۹۹ را متفاوت از سال‌های گذشته آغاز کنند. وزارت علوم، برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از تعطیلی آموزش حضوری، ملزم شد سیاست‌های جدیدی را اتخاذ کند از سوی دیگر در سالی که گذشت، مصوبات و بخشنامه‌هایی ابلاغ شد که برخی از آنها برای اولین بار بود که در حوزه آموزش عالی تدوین می‌شد،

در زیر به برخی از مهمترین مصوبات این دوره اشاره می‌کنیم:

حذف ترم تحصیلی دانشگاه‌ها مجاز شد

با توجه به شیوع کرونا و در راستای ارائه تسهیلات به دانشجویان با تصمیم وزارت علوم که در قالب بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، امکان حذف ترم در صورت تقاضای دانشجو برای اولین بار در دانشگاه‌ها مجاز اعلام شد.

الگوی جدید تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو ابلاغ شد

با تصویب شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، «الگوی جدید تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو» از سوی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ابلاغ شد که به موجب این بخشنامه سقف ظرفیت کامل پذیرش توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در هر سال تحصیلی اعلام شد.

ابلاغ راهبرد جدید اخذ مجوز رشته- گرایش توسط دانشگاه‌ها

شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در راستای سیاست تفویض اختیار به دانشگاه‌ها و ساماندهی توسعه رشته‌های دانشگاهی، راهبرد اخذ مجوز رشته-گرایش توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد.

نظامنامه اخلاق آموزش تدوین و رونمایی شد

معاونت آموزشی وزارت علوم علاوه بر بخشنامه‌های مذکور، «نظامنامه اخلاق آموزش» را تدوین و رونمایی کرد که همان سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در جهت پایبندی به نظام اخلاقی و نهادینه کردن آن است.

نظام‌نامه آموزش الکترونیک تصویب و ابلاغ شد

معاونت آموزشی وزارت علوم با توجه به اینکه از سال ۱۴۰۰ دروس به صورت ترکیبی ارائه خواهند شد نظامنامه آموزش الکترونیکی را در شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی تصویب و به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد.

سامانه جامع آموزش معاونت فرهنگی راه اندازی شد

معاونت فرهنگی وزارت علوم با هدف توانمندسازی نیروهای فعال و صاحب نظر در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی به منظور تأمین نیروهای متخصص فرهنگی و اجتماعی سامانه جامع آموزش را راه اندازی کرد.

اولین سامانه فروشگاهی تولیدات دانشجویی ایجاد شد

معاون فرهنگی وزارت علوم برای اولین بار در سال ۹۹ اولین سامانه فروشگاهی تولیدات دانشجویی را راه اندازی کرد. این بازارچه با هدف توانمندسازی سازی دانشجویان جهت ورود به فضای کسب و کارایجاد شد.

آغاز تجمیع و ادغام مؤسسات آموزش عالی

از دیگر مصوباتی که در سال ۹۹ در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مصوب و اجرای آن آغاز شد، تجمیع و ساماندهی مؤسسات آموزش عالی بود که به موجب آن با تجمیع واحدهای آموزشی که استانداردهای لازم را ندارند موافقت شد تا تعداد دانشگاه‌ها در کشور به ۴۴ دانشگاه جامع برسد.

تدوین آئین نامه ارتباط خانواده و دانشگاه

آئین نامه طرح تشکیل دفتر ارتباط خانه و دانشگاه در سال ۹۹ به دلیل نیازهایی که فضای دانشگاهی در مسائلی مانند انتقال دانشجو از مرحله دبیرستان به مرحله دانشگاه به ارتباط با خانواده‌ها داشت، و اینکه گسستی بین ارتباط دانشجو، خانواده و دانشگاه رخ ندهد، توسط نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها تدوین شد.

تغییر رشته فرزندان هیأت علمی ممنوع شد

یکی از موضوعات خبرساز سالهای اخیر، تسهیلات نقل و انتقال و تغییر رشته فرزندان اعضای هیأت علمی بود در سالی که گذشت و به دنبال انتقاداتی که شد، موضوع انتقال فرزندان هیأت علمی از طریق امتیاز ویژه کنکور همچنان ادامه دارد، ولی تغییر رشته فرزندان هیأت علمی ممنوع شد.

شیوه‌نامه دانشگاه‌های دوست‌دار خانواده تدوین شد

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سال ۹۹، شیوه‌نامه دانشگاه دوست‌دار خانواده را تدوین کرد.

شرط چاپ مقاله برای دفاع از رساله دکتری حذف شد

در سال ۹۹ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شرط چاپ یک مقاله علمی – پژوهشی مستخرج از رساله دکتری برای دفاع از پایان نامه را خلاف قانون دانست و آن را ابطال کرد که حاشیه‌های فراوانی به دنبال داشت.

قانون تردد دانشجویان خارجی اصلاح شد

قانون تردد دانشجویان خارجی در ستاد نقشه جامع علمی کشور اصلاح شد که به موجب آن به دانشجویان خارجی اجازه داده شد در طول دوره تحصیل خود به جای یک بار تردد چند بار تردد داشته باشند.

سوالات کنکور نظام قدیم و جدید یکسان شد

همچنین در سال ۹۹ بر اساس اعلام وزارت علوم، منابع درسی برای کنکور سال ۱۴۰۰ داوطلبان نظام قدیم و جدید یکسان شد و طبق منابع جدید سوالات طراحی خواهد شد.

سهم کنکور ۴۰ درصد شد

ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در سال گذشته تفکیک سنجش از پذیرش را تصویب و اعلام کرد: سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و کنکور ۴۰ درصد در پذیرش داوطلبان کنکور سراسری نقش خواهد داشت. (این سیاست‌ها مربوط به کنکور سال ۱۴۰۰ نمی‌شود).

سهمیه‌های کنکور از ۱۹ سهمیه به ۳ سهمیه کاهش یافت

لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی سال ۹۹ از سوی وزارت علوم و بهداشت به هیأت دولت ارائه شد که در این لایحه سهمیه‌های کنکور از ۱۹ به ۳ مورد کاهش یافت.

سیاست‌های کلی ساماندهی کنکور جمع‌بندی و نهایی شد

در بحث ساماندهی نظام سنجش و پذیرش (کنکور) ۸ سیاست کلی کنکور در ستاد نقشه جامع علمی کشور جمع بندی و نهایی شده و در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی