پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          07 فروردین 1400 - 27 March 2021


معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر از رشد پایان نامه های همسو با نیازهای صنایع در سال ۹۹ نسبت به سنوات قبل خبر داد و گفت: با یک تغییر دیدگاه، جنبه‌های کاربردی پروژه‌های تحقیقاتی تقویت شد.

پرتال دانشگاهی به نقل از محمد طالعی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سیاست گذاری وزارت علوم در بحث هدفمند کردن پایان نامه‌ها و ابلاغ آئین نامه‌های مربوطه، افزود: در سنوات گذشته عمده پایان نامه‌ها معطوف به انتشار مقالات علمی بود. نمی‌خواهم آن روند را زیر سوال ببرم، چرا که اگر امروز رتبه ۱۵ علمی جهان و رده نخست منطقه را در اختیار داریم، ثمره همان سیاست گذاری و تلاش در جهت تحقق آن است، ولی با توجه به شرایط کنونی کشور و تحریم، مسلماً دانشجویان تحصیلات تکمیلی که بعنوان نیروهای جوان، پرانرژی و نخبه در حال فعالیت در حوزه پژوهش و تحقیق هستند، بهتر است که علاوه بر بحث انتشارات علمی به حل مشکلات و مسائل کشور هم توجه داشته باشند.

رشد پایان نامه‌های همسو با نیازهای صنایع

طالعی با بیان اینکه دانشگاه خواجه نصیر سیاست‌های خوبی در این خصوص داشته است، تصریح کرد: طبق آمارها، شاهد رشد چشمگیر پایان نامه‌های همسو با نیازهای صنایع نسبت به سنوات گذشته هستیم. صنایع نیز متقابلاً هم حمایت مالی از این پایان نامه‌ها داشته‌اند و دانشجویان اکنون در حال کار کردن روی حوزه‌های مختلف برای رفع نیاز صنعت هستند.

تقویت جنبه‌های کاربردی و فناورانه پروژه‌های تحقیقاتی

وی با بیان اینکه هر اقدام مؤثر و هوشمندانه ای یک آغاز و یک سیر تکامل دارد، گفت: در سال‌های گذشته، اغلب پژوهش‌هایی که در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی انجام می‌شد، معطوف به تحقیقات پایه بود که بصورت کلی و در قالب پروژه‌های تحقیقاتیِ پژوهشی و بنیادی دسته بندی می‌شد. اکنون اما با تغییر دیدگاهی که هم در صنعت نسبت به انتظاری که از دانشگاه دارد و هم در میان هیأت علمی‌ها رخ داده است، آنچه که مورد توجه قرار دارد جنبه‌های کاربردی و فناورانه پروژه‌های تحقیقاتی است.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر با مثبت ارزیابی کردن این تغییر نگرش، افزود: در حال حاضر غالباً پروژه‌های معطوف به محصول در حال تعریف است تا هم اعضای هیأت علمی و هم دانشجویان تحصیلات تکمیلی در قالب تیم روی آنها کار کنند. مسلماً در این پروژه‌ها ما انتظار نداریم یا به عبارت صحیح‌تر؛ کمتر انتظار داریم که دانشگاه یک محصول آماده مصرف را به بازار عرضه کند.

طالعی گفت: دانشگاه‌ها معمولاً در حوزه فناوری‌هایی با سطح تکنولوژی ۴- ۵ یا ۶، تا محصولات نیمه صنعتی پیش می‌روند، سپس محصول را تحویل صنعت می‌دهند، این صنعت است که در ادامه کار تولید انبوه را بر عهده خواهد داشت.

پروژه ساخت ماهواره‌های کوچک و عبور از مرزهای تحریم

وی در تشریح مهمترین پروژه‌هایی که دانشگاه خواجه نصیر در سال ۹۹ بر آنها تمرکز داشته است، اظهار داشت: یکی از پروژه‌های ما پروژه‌ای در خصوص «تاسواره» یا ماهواره‌های کوچک (CubeSat) است که در دانشگاه هوا فضا انجام و بعنوان یکی از پروژه‌های برتر وزارت علوم از آن یاد شد.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر افزود: این پروژه در راستای دستیابی به یک توانمندی فناورانه برای عبور از مرزهای تحریم و ایجاد زیرساخت‌های مبتنی بر ماهواره‌ها بود. این طرح جهت بهره برداری در حوزه‌های مختلف همچون؛ مخابرات، سنجش از راه و فعالیت‌های پایشی، یکی از نیازهای مهم کشور به شمار می‌رود که خوشبختانه آن را با مشارکت سازمان فضایی با موفقیت به انجام رسانده و تحویل دادیم و اکنون گام‌های بعدی آن در دست اقدام است.

سامانه پایش محصولات کشاورزی راه اندازی شد / ‏سیاستگذاری بهتر برای صادرات و واردات

وی با اشاره به توسعه سامانه «تهران من» توسط دانشکده کامپیوتر دانشگاه خواجه نصیر برای شهرداری تهران، از توسعه سامانه پایش محصولات کشاورزی برای وزارت جهاد کشاورزی نیز به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های این دانشگاه یاد کرد و گفت: نتایج این پروژه، امکانی را فراهم می‌کند تا مدیران ستادی با پیش بینی حجم کشت و تولید محصولات، سیاست گذاری‌های بهتری را در خصوص صادرات یا واردات این محصولات داشته باشند.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی