پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          03 خرداد 1400 - 24 May 2021


معاون وزیر علوم با بیان این مطلب که به دلیل حساسیت‌های شهری، فعلا وارد تجمیع مؤسسه‌ای نشده‌ایم، اظهار کرد: به جای تجمیع مؤسسات، وارد تجمیع و ساماندهی رشته‌ای برخی مؤسسات شده ایم.

پرتال دانشگاهی به نقل از غلامحسین رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، اواخر اردیبهشت ماه یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس از مخالفت اعضای کمیسیون با تجمیع دانشگاه‌ها در طرح ساماندهی خبر داد، با توجه به مخالفت چند باره مجلس آیا طرح ساماندهی دانشگاه‌ها با تغییراتی همراه خواهد شد؟ اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی سه هدف را برای ساماندهی مشخص کرده است؛ نخست ارتقا کیفی. یعنی هر برنامه‌ای که داریم چه الحاق چه تجمیع و … باید منجر به ارتقای کیفی شود. دوم متناسب‌سازی رشته‌ها با نیازها است. یعنی ساماندهی رشته‌ای در مؤسسات مشمول ساماندهی را باید به گونه‌ای انجام دهیم که در راستای نیازها باشد.

وی افزود: هدف سوم از اجرای طرح ساماندهی، استفاده بهینه از امکانات و صرفه‌جویی اقتصادی است؛ یعنی باید بهترین استفاده را با حفظ ارتقا کیفی از امکانات موجود داشته باشیم و بر اساس این سه هدف است که عملاً به ساماندهی مبادرت کرده‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: از ۱۲۰ مؤسسه حدود ۹۰ مؤسسه آموزش عالی دولتی وابسته به وزارت علوم مشمول ساماندهی شدند که شامل دانشگاه آزاد پیام نور و فنی و حرفه‌ای نمی‌شود و این مؤسسات خودشان نسبت به ساماندهی داخلی اقدام خواهند کرد.

برخی مؤسسات نمی‌توانند و نباید دانشجو بپذیرند

رحیمی بیان کرد: از ۹۰ مؤسسه تعداد ۴۲ مؤسسه عملاً مشمول الحاق یا تجمیع می‌شوند به عنوان مثال وقتی تربت جام به دانشگاه مشهد، یا مرکز آموزش عالی حضرت نرجس در رفسنجان به دانشگاه رفسنجان و یا مرکز آموزش عالی فیروزآباد به دانشگاه شیراز ملحق شود هدف ما همان ۳ هدفی است که اشاره کردم. این ۳ مؤسسه که نام بردم، در وضعیت فعلی هیچکدام نمی‌توانند دانشجو بپذیرند یا بخش قابل توجهی از آنها نمی‌توانند پذیرش دانشجو داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم این مؤسسات را به همین صورت نگه داریم باید از استاندارهای کیفی چشم‌پوشی کنیم که مغایر با اهداف اصلی ساماندهی است؛ یعنی اگر قرار بود همین وضعیت فعلی را ادامه دهیم، دیگر چه نیازی به مصوبه شورای عالی انقلاب و ابلاغیه شورا بود؟ پس معلوم است باید تغییراتی رخ دهد.

هیچ مؤسسه آموزش عالی حذف نمی‌شود

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اضافه کرد: ما تغییرات را بر اساس حفظ همه مؤسسات انجام دادیم یعنی هیچ مؤسسه‌ای حذف نمی‌شود بلکه ملحق می‌شود.

مراکز آموزش عالی که در حد و اندازه یک دانشگاه نیستند

رحیمی در ادامه درباره بحث تجمیع برخی از مؤسسات آموزش عالی نیز توضیح داد و گفت: تجمیع، یعنی ۲ یا ۳ مؤسسه آموزش عالی حدوداً هم وزن تجمیع و به یک دانشگاه جامع تبدیل شوند؛ همین الان این‌هایی که مشمول تجمیع هستند، در حد و اندازه دانشگاه نیستند هرچند که اسم دانشگاه را داشته باشند.

۸ مؤسسه آموزش عالی که باید تجمیع شوند / اعتبار و نیازی به تجهیز این مؤسسات نداریم

وی با اعلام اینکه برخی مؤسسات آموزش عالی مثل تربیت حیدریه و گناباد، یا مثلاً مراغه و و بناب، میبد و اردکان، فسا و جهرم نیازمند تجمیع هستند، خاطرنشان کرد: این مؤسسات هیچکدام در قامت یک دانشگاه رشد یافته نیستند و از طرف دیگر در حال حاضر هیچ نیازی نداریم که این مؤسسات را مستقلاً بخواهیم به یک دانشگاه رشد یافته تبدیل کنیم؛ از این جهت که داوطلب به اندازه کافی ندارند، دوم اینکه به دانش آموخته بیش‌تر از این نیازی ندارند و سوم اینکه اعتباری که بخواهیم در دو شهر نزدیک هم، رشته‌های مشابه را یا تأسیس کنیم یا هیأت علمی و زیرساخت فعالیت‌های فوق برنامه برای دانشجو ایجاد کنیم، نداریم. یعنی در حال حاضر اگر اعتباری هم داشته باشیم، باید برای ارتقا کیفی آموزش عالی موجودمان هزینه کنیم.

تجمیع مؤسسات فعلاً متوقف شد / ‏تمرکز بر تجمیع‬ رشته‌ای

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان این مطلب که به دلیل حساسیت‌های شهری، فعلاًً وارد تجمیع مؤسسه‌ای نشده‌ایم، اظهار کرد: به جای تجمیع مؤسسات، وارد تجمیع و ساماندهی رشته‌ای این مؤسسات شده‌ایم به گونه‌ای که اینها یک دانشگاه هستند. به عنوان مثال مراغه و بناب با توجه به رشته‌ها و گروه‌های علمی که دارند، بناب تمرکزش را بر رشته‌های فنی-مهندسی و علوم پایه بگذارد و مراغه دیگر وارد رشته‌های فنی نشود بلکه بر رشته‌های کشاورزی، علوم انسانی، هنر و علوم پایه فعالیت کند.

رحیمی ضمن تاکید بر اینکه چه در الحاق و چه در تجمیع مؤسسات، ساختمان‌ها و محل مؤسسات سر جای خود باقی می‌ماند، گفت: متأسفانه فضای شهری که در خصوص اجرای طرح ساماندهی، ایجاد شده یک فضای کارشناسی نیست این در حالی است که طرح ساماندهی تنها ۲۰ درصد آموزش عالی دولتی روزانه حضوری را شامل می‌شود. به طور مثال دو سه نماینده مجلس قبلی شهر، شایعه کرده‌اند که دانشگاهی را آنها تأسیس کردند و حالا نماینده جدید شهر می‌خواهد این دانشگاه را از بین ببرد که اصلاً چنین چیزی صحیح نیست.

۸۰-۹۰ درصد درصد مقالات از کدام دانشگاه‌ها هستند؟

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰-۹۰ درصد مقالات معتبر علمی در موسساتی پدید می‌آید که مشمول ساماندهی نیستند، گفت: ما می‌خواهیم مؤسسات مشمول ساماندهی را در جهتی ببریم که از نظر کمی محدودتر باشند و از نظر کیفی در توسعه علمی کشور مشارکت داشته باشند.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی