پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          25 خرداد 1400 - 15 June 2021


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از چالش های انتخابات پیش رو را دلسردی مردم از صندوق‌های رأی عنوان کرد و آن را نتیجه مدیریت بد مسئولان دانست.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر، سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کردند. آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، ضمن تقدیر از عاملی به دلیل موضع‌گیری دقیق در برابر برخی اتهامات مطرح شده در مناظرات انتخاباتی که ساحت حوزه‌های علمیه و علمای دین را نشانه گرفته بود، اظهار داشت: دغدغه‌های حضرتعالی دغدغه‌های مشترک ما و یکی از نگرانی‌های ما این است که بعد از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی با همه امکانات و ظرفیت‌هایی که در اختیار داشتیم، بتوانیم به نیازهای جامعه پاسخ دهیم. روزی بهترین گوینده‌های مذهبی آرزو می‌کردند که یک ساعت رادیو در اختیار آنها باشد اما امروز تمام شبکه‌های درون مرزی و برون مرزی در اختیار است.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: روزی در آموزش و پرورش به ما اجازه ورود نمی‌دادند و در دانشگاه‌ها هم به سختی می‌توانستیم ورود کنیم، اما شهید مطهری روزی که امتحان مدرسی داد، به ایشان گفتند اگر نمره بالاتر از بیست بود به شما می‌دادیم، هر چند که نامهربانی‌هایی وجود داشت اما حضورشان در دانشگاه کار خودش را کرد و فصل جدیدی از ظرفیت روحانیت را به نمایش گذاشت.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه امروز، حوزه یک دهه قبل نیست، افزود: ظرفیت‌های خوبی در حوزه شکل گرفته است که روز به روز در حال پیشرفت است؛ هر چند همواره با این نقد مواجه هستیم که حوزه متحول نشده است. البته ما هم قبول داریم حوزه تحول مطلوب پیدا نکرده است. من در پایان دوره شورای قبلی در ملاقات با مقام معظم رهبری عرض کردم که ما در دامنه هستیم و شما در قله و تا ما بخواهیم از دامنه به قله برسیم خیلی راه در پیش داریم ولی تلاش می‌کنیم گام به گام به قله برسیم. و بعد عرض کردم من پیش از این دیدار تمام فرمایشات شما را در مورد حوزه مرور کردم و دیدم اشراف شما نسبت به حوزه بسیار بیشتر از ما و حتی نسبت به بزرگترهای ما است.

وی خاطرنشان کرد: البته بخشی از این مسائل مربوط به ناآگاهی است که آن را می‌پذیریم. چرا که آموزه‌های رسانه‌هایی که در اختیار داریم متناسب با نیازهای جامعه نیست و ما حرف خودمان را می‌زنیم و جامعه کار خودش را می‌کند و یک درک متقابل از آنچه نیاز جامعه است از ناحیه متولیان دین وجود ندارد. بنده معتقدم نخستین اقدام این است که بعد از ۴۲ سال تجربه سخن گفتن و پیغام دادن و مردم را مخاطب قرار دادن ببینیم اشکال کار ما از کجاست؟

آیت الله حسینی بوشهری، یکی از نقاط مشترک جامعه مدرسین و حوزه علمیه قم با شورای عالی انقلاب فرهنگی را انجام اینگونه ارزیابی‌ها خواند و افزود: شما در آن شورا رسالت سترگی برعهده دارید. دغدغه شما، فرهنگ و دانش و علم است و از این حیث دغدغه مشترکی بین ما وجود دارد؛ لذا باید ارزیابی کنیم که این پیام رسانی و گفتگو با مردم دارای چه اشکالات و آسیب‌هایی است؟ آیا مهندسی دشمن از بیرون پررنگ بوده و ما در مقابل مهندسی او نتوانستیم حرکتی کنیم و آنها خنثی کرده‌اند یا ما با تمام ظرفیت به میدان نیامده‌ایم و به همین مقدار بسنده کرده‌ایم و مانند قبل از انقلاب که در مسجد برای عده کثیری سخنرانی می‌کردیم، امروز هم منتظریم که برای جمع خوبی از مخاطبان سخنرانی کنیم؟

وی خاطرنشان کرد: ما همواره با مخاطبینی سروکار داشته‌ایم که هر دو یکدیگر را قبول داریم. ولی آیا به سراغ آنهایی که پای سخنان ما نیستند یا هیچگاه با ما مواجه نمی‌شوند و با ما ارتباط ندارند و فرصت مسجد و محراب را پیدا نمی‌کنند هم رفته‌ایم یا خیر؟ ما به درستی به سراغ دانشجویان یا دانش آموز یا آن روشنفکر نرفته‌ایم و با او بحث و گفت گو نکرده‌ایم تا او ما را به چالش بکشد؛ ما چالش‌هایی که او می خواسته ایجاد کند را پاسخگو نبوده‌ایم که موجب شده افکار و نظراتش انباشه شود؛ او هل من مبارز می‌طلبد و فکر می‌کند کسی در مقابلش نیست و ما هم همواره در محیط‌های تعریف شده خودمان با مخاطب سخن گفته‌ایم.

باید در نوع اطلاع رسانی و پیام رسانی دین تجدید نظر کنیم

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید در نوع اطلاع رسانی و پیام رسانی دین تجدید نظر کنیم، گفت: باید بدانیم که مخاطبان ما فقط مخاطبان فعلی نیستند. ما مدعی هستیم که در عصر غیبت ادامه دهنده راه و رسالت امامان و پیامبران هستیم؛ اما چقدر توانستیم با مردم ارتباط برقرار کنیم؟ ما مبلغانی ارسال می‌کنیم که ده‌ها سال است با یک مجموعه مشخصی ارتباط دارند. کم اتفاق می‌افتد یک مبلغ با ابتکار خودش با دیگران ارتباط برقرار کند تا مردم بدانند که این روحانی هم مانند خودشان است و او هم نگرانی‌ها و دردهای آنها را می‌داند و با آنها شریک است.

وی ادامه داد: ما به جز قشر فرهیخته دانشجو و دانشگاهی چقدر در درد و دل توده مردم مشارکت کرده‌ایم؟ و چقدر پاسخگوی حرف آنها بوده‌ایم؟ به نظر بنده باید در یک کمیته مشترک آسیب شناسی شود تا مشخص شود از چند درصد ظرفیت این " ناس" که باید مخاطب روحانیت باشد، استفاده کرده‌ایم و با چه تعداد از مخاطبان، متناسب با نیازهای او ارتباط برقرار کرده‌ایم؟ تا او هم بداند روحانی مانند اوست و این‌طور نباشد که پا گذاشتن ما در عرصه حکومت ما را از هم جدا کند.

آیت الله حسینی بوشهری، مسئله حکمرانی را مسئله کلیدی خواند و ادامه داد: ما معتقدیم دین از سیاست جدا نیست و تا آخر پای این تعریف از حکمرانی ایستاده‌ایم. اخیراً هم مقام معظم رهبری اشاره کردند که عده‌ای می‌گویند خودتان را کنار بکشید که دین محفوظ بماند و روحانیت عبایش را جمع کند؛ ولی به این ما معتقد نیستیم. امیرالمومنین (ع) هم در راه حاکمیت و سیاست قدم گذاشتند؛ هرچند جنگ‌ها به ایشان اجازه نداد همه اهدافش را پیاده کند ولی همین گنجینه بزرگ خطبه‌ها، کلمات، حِکَم و شیوه‌های حکومت‌داری که به ما رسیده، برای ادامه مسیر کافی است.

باید بین عملکردها و واقعیت دین تفکیک قائل شویم

وی افزود: از سوی دیگر درست است که در بعد حکمرانی و حکومت‌داری، دین را عین سیاست و سیاست را عین دین می‌دانیم، اما باید یک تفکیک قائل شویم نه بین دین و سیاست بلکه بین عملکردها و واقعیت دین. طوری عمل کرده‌ایم که ما عین دین شده‌ایم و دین عین ما و کم کاری و سستی‌های ما همه به پای دین ثبت شده است. لذا یک‌بار و برای همیشه باید بگوییم که حساب اشخاصی که قدرت و حکومت به دست می‌گیرند از دین جداست و اگر آنها توانستند بر اساس دین حکومت کرده و با مردم رفتار کنند آنها یک حاکم در طراز اسلام هستند.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشت: معتقدم چون این کار را نکرده‌ایم، جامعه همه چیز را یکپارچه می‌گیرد. این شعار دین ما عین سیاست ماست، غیر از این است که دین ما عین ماست. لذا این از آن دست مسائلی است که باید به صورت ریشه‌ای وارد فضای جامعه شود و مورد بحث و بررسی قرار گیرد که کار زید و عمرو الزاماً اسلام نیست. در فرمایشات امام (ره) هم این مطالب کاملاً موج می‌زند و حتی نقل به معناست که فرموده‌اند من عین اسلام نیستم. لذا باید در ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و شناخت مخاطب و ادبیات مخصوص مخاطبمان بازنگری کنیم و برای مردم روشن کنیم که اگر مرغ تان کم شد و کسی تدبیر نکرد، این آورده دین و قرآن و اهل بیت نیست بلکه نتیجه عمل فردی است که با شعار پیاده سازی جمهوری اسلامی به میدان آمده است و باید به گونه‌ای اقدام می‌کرد که مردم، مردم‌سالاری را حس کنند. لذا حساب او را باید از اسلام تفکیک کرد.

مدیریت بد مسئولان عامل دلسردی مردم با صندوق‌های رأی

وی دلسردی امروز مردم از صندوق‌های رأی که یکی از چالش‌های انتخابات پیش رو است، را نتیجه همین رفتارها دانست و گفت: دلیل اینکه نسبت به روحانیت دلسردی ایجاد شده این است که مردم می‌گویند پس شعارهایی که دادید کجاست؟ در صورتی که باید می‌گفتید آنچه در توانمان است انجام می‌دهیم. ما دائم گفتیم که آمدن ما تکرار حکومت امیرالمومنین (ع) است. در صورتی که حساب امیرالمومنین (ع) به عنوان یک معصوم و حساب اسلام یک طرف و زیاد بن علی‌ها و دیگران طرف دیگر است؛ چرا که آنها نه تنها مساوی با امیرالمومنین نبودند بلکه مساوی با دین هم نبودند.

وی خاطرنشان کرد: البته صرف سلب مسئولیت و تفکیک هم کافی نیست. ابتدا باید تفکیک کنیم و بعد کاری کنیم که در مقام عمل در طراز انتظار مردم از دین عمل کنیم که مردم، هم به دین و هم به کارگزاران حکومت خوشبین شوند. لذا معتقدم که هم با حضور شما که مورد عنایت مقام معظم رهبری هستید در شورای انقلاب فرهنگی و هم حوزه علمیه که از وجود اصحاب فکر و قلم و اندیشه بهره مند است، می‌توان این موضوعات را به بحث گذاشت تا این خروجی منجر به دستورالعملی شود که اگر کسی بر سر کار آمد و از اولیات برخوردار بود، این دستورالعمل را به او بدهیم و بگوییم این دستور می‌تواند شما را به نتیجه مطلوب برساند و فاصله مردم و حاکمیت را به حداقل برساند.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی