پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          09 آبان 1400 - 31 October 2021


سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی از آغاز آموزش زبان ازبکی در این دانشگاه خبر داد و گفت: تا کنون ۱۵ برنامه مشترک علمی با حضور استادان، دانشجویان و مسئولان دو کشور برگزار شده است.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، عبدالله معتمدی در آیین گشایش نخستین دوره آموزش زبان ازبکی در ایران که به همت گروه زبان و ادبیات ترکی دانشگاه و با همکاری دانشگاه شرق شناسی تاشکند ازبکستان و موسسه فرهنگی اکو برگزار شد، گفت: ایران و ازبکستان دو کشور بزرگ در حوزه تمدنی گستره ما هستند که هر یک با ذخایر فرهنگی ارزشمند خود بر غنای هویت مشترک مردمان منطقه افزوده اند. پیوندهای فرهنگی میان این دو سرزمین قدمتی به درازای تاریخ داشته و مذهب و زبان مشترک همواره نقش ویژه ای در گسترش ارتباطات بازی کرده اند.

وی افزود: اگر چه تحولات تاریخی در طول سده های اخیر به ظاهر مرزهای سیاسی میان این دو سرزمین را برای دوره ای پررنگ کرد، اما امروزه بار دیگر می توان دید که چگونه زمینه مناسب برای شناخت دوباره از یکدیگر و تجدید عهد و دوستی دیرینه میان ایرانیان و ازبکان فراهم آمده است.

معتمدی بیان کرد: آبان سال گذشته در حالی که به واسطه بیماری ناشی از ویروس کرونا، روابط دانشگاهی میان کشورهای مختلف جهان رو به کاهش گذاشت، دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه دولتی خاورشناسی تاشکند تفاهم نامه همکاری علمی با یکدیگر امضا کردند. از آن زمان تا کنون ۱۵ برنامه مشترک علمی با حضور استادان، دانشجویان و مسئولان دو کشور برگزار شده است. در این مدت کوتاه این دو دانشگاه به عنوان شرکای همکاری علمی با یکدیگر، توانمندی های خود را به خوبی نشان داده اند و بی تردید می توان امیدوار بود که در آینده این روند به بهبود روابط علمی و فرهنگی میان دو کشور یاری رساند.

وی با قدردانی از نقش آفرینی موسسه فرهنگی اکو در تقویت پیوندهای فرهنگی میان مردمان ۱۰ کشور عضو سازمان همکاری های اقتصادی، گفت: زبان به عنوان مهمترین وسیله ارتباطی میان انسان ها، نقش کلیدی در پیوند میان جوامع ایفا می کند. اشتراک میان واژگان و ساختارهای جملات و تلفظ ها در دو زبان کهن فارسی و ازبکی به اندازه ای زیاد است که گویشوران این دو زبان به آسانی می توانند زبان دیگری را فرا گیرند و به درک و فهم مشترکی از معنای بسیاری از واژگان برسند. همچنین با دانستن این دو زبان دسترسی به اسناد و کتیبه های تاریخی و مطالعه متون کهنی که روایتگر تاریخ مشترک دو کشور هستند، بسیار آسانتر از گذشته خواهد بود.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی در پایان سخنان خود گفت: اینک که در آستانه روز ملی زبان ازبکی در کشور بزرگ ازبکستان هستیم، آغاز دوره آموزش زبان ازبکی را به فال نیک می گیریم و برای همه استادان، دانشجویان و مردم شریف ازبکستان آرزوی شادکامی و سربلندی داریم و امیدواریم این همکاری های علمی منجر به تقویت روابط دو کشور شود.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی