پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          24 آبان 1400 - 15 November 2021


رئیس دانشگاه علامه گفت: خوابگاه های ما امکان اینکه به طور کامل حضوری شوند را ندارند در گام اول دانشجویان دکتری ورودی ۹۹ و ۱۴۰۰ و رشته هایی که دروس عملی دارند از ۶ آذرماه حضوری می شوند.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، عبدالله معتمدی سرپرست دانشگاه علامه در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علامه ۵۵۰ هیات علمی و بیش از ۱۳ هزار دانشجو و ۱۱ دانشکده و ۱۸ پژوهشکده و مرکز پژوهشی دارد؛ همچنین در حال حاضر ۵۰۰ دانشجوی خارجی داریم که سیاست ما این است که دانشجویان خارجی بیشتری را پذیرا باشیم.

سرپرست دانشگاه علامه افزود: قصد داریم برنامه راهبردی دانشگاه علامه طباطبایی را در افق ۱۴۰۵ در ابعاد مختلف پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و رفاهی طراحی کنیم و در این راستا بنا داریم افق توسعه دانشگاه علامه را با مشارکت ذینفعان یعنی اساتید و دانشجویان تدارک ببینیم.

معتمدی خاطرنشان کرد: چند محور اصلی برای برنامه های دانشگاه مد نظر داریم که یکی از محوری ترین برنامه هایی که دانشگاه پتانسیل اجرای آن را دارد، بحث تحول در علوم انسانی است‌. سعی می کنیم در این حوزه کارهایی انجام بدهیم که دیگران انجام نمی دهند. خلاهایی وجود دارد که باید نسبت به برطرف شدن آن اقدام کنیم.

وی ادامه داد: یکی از محوری ترین کارهایی که می توانیم رقم بزنیم این است که تحول در علوم انسانی را به گفتمان مسلط علمی تبدیل کنیم تا اساتید بتوانند درباره چیستی و چگونگی آن بحث کنند.

معتمدی دیپلماسی علمی را یکی دیگر از اهداف پیش روی دانشگاه عنوان کرد و گفت:برنامه داریم که پروژه های پژوهشی و آموزشی و تالیفات مشترک با کشورهای مختلف داشته باشیم و این موضوع خود می تواند به تحول در علوم انسانی بیانجامد.

سرپرست دانشگاه علامه یکی از جدی ترین اهداف و برنامه های دانشگاه علامه در دوره جدید را ارتباط با صنعت عنوان کرد و گفت: ما باید دانش علوم انسانی را با نیازهای اجتماعی پیوند بزنیم. ما تلاش می کنیم برنامه های درسی دانشگاهی جنبه مهارتی پیدا کند تا دانشجویان وقتی فارغ التحصیل می شوند بتوانند ایفای نقش کنند.

وی اضافه کرد: راه اندازی کلینیک های تخصصی با استفاده از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی که بتوانند خدماتی به جامعه ارائه دهند، از جمله برنامه های در دستور کار به شمار می رود.

وی با بیان اینکه راه اندازی مراکز رشد وابسته به دانشگاه در حوزه علوم انسانی یک بحث جدی است، گفت: ما پیوند و ارتباطات جدی در حوزه زبان فارسی با کشورهای مختلف داریم و می توانیم خدمات تخصصی در این حوزه به آن ها ارائه دهیم. همچنین آمادگی داریم که با کشورهای همسایه مخصوصا افغانستان، تاجیکستان، سوریه یمن تعامل داشته باشیم و پذیرای دانشجویان آن ها هستیم.

معتمدی تصریح کرد: متاسفانه نگاه اجتماعی جامعه به علوم انسانی مناسب نیست و اگر فرزندانمان بخواهند انتخاب رشته کنند به سمت علوم انسانی نمی آیند. اینکه جامعه چرا این قضاوت را نسبت به علوم انسانی دارد شاید بتوان گفت جامعه براساس تشخیص درستی که از شرایط دارد قضاوت می کند.

سرپرست دانشگاه علامه درباره نحوه حضوری شدن در این دانشگاه گفت: سیاست دانشگاه ما با سیاست وزارت علوم و ستاد کرونا گره خورده است. نگرانی هایی وجود دارد و آن سلامت استاد و دانشجو است و با توجه به این امر حضوری شدن به صورت گام به گام باید اتفاق می افتد. اولین بخشنامه در این باره را چند روز گذشته ابلاغ کردیم و از آذر ماه کلیه فعالیت های همکاران هیات علمی حضوری خواهد بود.

وی افزود: خوابگاه های ما امکان اینکه به طور کامل حضوری شود را ندارند. الان در گام اول دانشجویان دکتری ورودی ۹۹ و ۱۴۰۰ و دانشجویان رشته هایی که دروس عملی دارند از ۶ آذرماه حضوری خواهند شد.

معتمدی درباره وضعیت واکسیناسیون نیز گفت: تقریبا بالای ۹۰ درصد اساتید و دانشجویان براساس خود اظهاری واکسینه شده اند. همچنین امتحانات آن دسته از دانشجویانی که حضوری خواهند شد، به صورت حضوری برگزار می شود.

معتمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دوره گذشته تعدادی از اساتید حاشیه ساز شدند، نظارت شما بر روی این اساتید به چه صورت خواهد بود؟ گفت: در این رابطه گزارش هایی به ما داده شده و تیمی را در مجموعه جذب تعیین کردیم تا بررسی کنند ببینیم چقدر این حرف ها جدی است و ببینیم اتفاقات خارج از روال قانون بوده یا اینکه واقعا مشکلی نبوده است.

سرپرست دانشگاه علامه در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه انتصابات شما تاکنون بر چه اساسی صورت گرفته است، گفت: بنده شخصا به تنوع سلایق اعتقاد دارم و به نظرم سرزندگی و شادابی محیط های علمی این است که با گفتگوهای متنوعی مواجه باشیم. وقتی افکار در مقابل هم قرار گیرند رشد می کند و بنده استقبال می کنم که افراد دیدگاه های مختلف خود را بیان کنند. فضا فضای بازی خواهد بود اما نکته ای که باید توجه کرد این است که حتما فضای خودجوش دانشگاه باشد و دانشگاه نمی تواند میدان کنشگری فعالان سیاسی خارج از دانشگاه باشد؛ آن چیزی که از دانشگاه نشات گرفته می شود مبارک است. در انتصابات اینگونه نبوده که کسانی روی کار بیایند که برخوردهای حذفی داشته باشند. تلاش می کنیم فضایی ایجاد شود که نظرات مختلف به لحاظ سیاسی و اجتماعی و علمی مطرح شود.

وی ادامه داد: ما زیرساخت های مناسبی رفاهی و خوابگاهی در دانشگاه داریم اما یکی از ایده هایی که دنبال می کنیم توسعه خوابگاه های متاهلی است و یکی از جدی ترین موضوعات نیز پراکندگی ساختمان دانشگاه علامه است که باید مدیریت کنیم. پراکندگی ها هزینه های ما را افزایش می دهد. در حال حاضر دانشگاه ادبیات، اقتصاد، علوم ریاضی، اکو و علوم اجتماعی بیرون از سایت اصلی دانشگاه است‌ که باید به کمک دولت ردیف های پایداری را برای طرح های جدی برای سال آینده داشته باشیم. همچنین برای برخی پژوهشکده ها می توان ردیف های پایداری در بودجه سال آینده داشته باشیم‌.

معتمدی درباره آخرین وضعیت پرونده بورسیه های این دانشگاه و اینکه آیا جایابی شدند یا خیر؟ گفت: چند نفری مدعی هستند که حقوقشان تضییع شده که در حال حاضر در حال بررسی سوابق این افراد هستیم. در این پرونده حداقل ۳ نفر هستند که به ما مراجعه کردند و به دنبال استیفای حقوق خود هستند که ما بررسی های لازم را انجام خواهیم داد. شکایت برخی از این افراد به دیوان رفته و برخی دیگر به این مرحله نرسیده است.

وی همچنین درباره تضعیف مرجعیت علمی دانشگاه ها گفت: در این رابطه یکی از مشکلاتی که قبلا بوده پراکندگی در فعالیت همکاران هیات علمی است؛ یکی از برنامه هایی که با استادان می توانیم پیش ببریم این است که بدانیم نقاط محوری فعالیت گروه چیست؟ و از چه نقطه ای می خواهد به کجا برسد؟ اطلاع داریم در گروه های مختلف اساتیدی داریم که ممتاز و به لحاظ علمی و اعتقاد به تحول بی مانند هستند و اگر این اساتید بیایند و پروژه های کلان طراحی کنند که هم به یک منبع تبدیل شود و هم از دل پروژه ده ها رساله و پایان نامه هدایت کند، عمق لازم را پیدا می کند. محور فعالیت استاد باید علاقه او باشد و دانشجوی دکتری بپذیرد و فکر می کنم در چنین شرایطی کم کم مرجعیت علمی را فراهم‌ خواهیم کرد. راه اندازی هسته های پژوهشی و قطب های علمی هم می تواند کمک کند.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی