پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          24 آبان 1400 - 15 November 2021


سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان، دانشجویان را به ۴ دسته متعالی، متعادل، متزلزل و متلاشی از لحاظ روانی تقسیم بندی کرد و گفت: حل مشکل دانشجویان پر خطر باید در اولویت باشد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، ابراهیم نعیمی در نشست کشوری رؤسای مراکز مشاوره و رؤسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور که امروز با حضور رئیس سازمان امور دانشجویان برگزار شد، گفت: اگر ما می‌خواهیم که رفتار دانشجویان را در دایره سلامت ارتقا دهیم، لازم است بتوانیم کمک کنیم در حوزه مسائل روانشناختی دانش و آگاهی‌های لازم را به درستی فراگیرند.

تقسیم بندی دانشجویان به ۴ دسته

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان افزود: من قائل به این هستیم که ما ۴ دسته دانشجو داریم، دانشجوی متعالی، دانشجوی متعادل، دانشجوی متزلزل، و دانشجوی آسیب دیده‌ای که اسم آن را دانشجوی متلاشی از لحاظ ذهنی و روانی می‌گذارم، دانشجویان متعالی ما کسانی هستند که در رأس هرم مازلو قرار دارند. عالی و شکوفا هستند و ویژگی‌های مطلوبی را فراگرفته‌اند که در مرحله اول برای خودشان و در محله بعد برای دیگران منشأ اثرات سازنده هستند.

وی ادامه داد: یک پله پایین‌تر، دانشجویان متعادل هستند که در مجموع رضایت زندگی و کار تحصیل دارند و ممکن است چالش نیز داشته باشند و باید کمک کنیم این آگاهی‌ها به وجود آید که یک پله خود را ارتقا دهند و به عرصه تعالی وارد شوند، یک پله پایین‌تر از این دانشجویان، دانشجویان متزلزل هستند، دانشجویانی که چالش‌های زندگی آنها بیش از مطلوبیت زندگی آنها است ما به آنها دانشجویان پر خطر نیز می‌گوئیم که ممکن است در عرصه‌های مختلف اگر آنها را کمک نکنیم در اثر فشارها و ضربه‌های متعدد زندگی به نقطه‌ای برسند که به انجام رفتار پر خطر اقدام کنند.

دانشجویان متزلزل کم‌تر به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما باید جذب بیشتر این دانشجویان باشد این در حالی است که برای جذب این دانشجویان مساله داریم این دانشجویان کم‌تر به مراکز مشاوره و کارگاه‌ها مراجعه می‌کنند و بیشتر دانشجویان متعالی و متعادل در کارگاه‌ها شرکت می‌کنند مسئله ما این است که چگونه باید این دانشجویان را جذب کرد.

وی ادامه داد: یکی از دستور کارهای دبیرخانه مناطق در حوزه مشاوره و بهداشت درمان باید کمک به جذب دانشجویانی باشد که در مرحله تزلزل قرار گرفتند.

وی افزود: تاکید بر آموزش و مهارت سازی و توانمند سازی و ارتقای دانشجویان با این هدف است که بتوانیم دانشجویان را به نقطه‌ای برسانیم که خودشان از پس حل مساله‌های خود برآیند ضربه‌های روانی که در طول زندگی مواجه می‌شوند مدیریت کنند و در حوزه تعادل قرار گیرند.

اکثر مشروطی‌ها ترم اول، دوم و ترم سوم هستند

نعیمی ادامه داد: لذا با تاکید بر حوزه مهارت افزایی و پیشگیری و آموزش از ورودی‌های جدید شروع کنیم. پژوهش‌ها نشان می‌دهد اکثر مشروطی‌ها ترم اول، دوم و ترم سوم است از ترم ۴ به بعد سازگاری شروع می‌شود. لازم است در ترم اول آگاهی بخشی‌های لازم را داشته باشیم، تجربه ۱۵ و ۱۶ ساله من نشان می‌دهد که ما باید ۴ مهارت اساسی تعامل مطلوب، مهارت حل مساله، مهارت مدیریت هیجان و مهارت تاب آوری را به دانشجویان فرا دهیم.

اولویت‌های مرکز مشاوره در سال جاری

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان ادامه داد: حوزه دیگر فعالیت ارتقای توانمند سازی کارشناسان و مدیران مراکز مشاوره است و مشاوران ما هم باید دوره بازآموزی در حوزه تخصصی خود را طی کنند. همچنین در حوزه مهارت افزایی در حال تهیه لیستی هستیم که اگر مراکز خواستند کارگاه زمستان را برگزار کنند براساس این اولویت‌ها باشد.

عدم شرکت دانشجویان در معرض آسیب در کارگاه‌ها

وی ادامه داد: مشکلی دیگری که داریم این است که دانشجویان پر خطر را شناسایی کنیم و مراکز مشاوره با آنها تماس بگیرند تا مسائل آنها حل و فصل شود و وارد رفتار پر خطر نشوند اما این افراد در کارگاه‌ها شرکت نمی‌کنند، برای آنها باید کاری کرد که اگر تدبیر نکنیم آسیب‌های ما توسعه می‌یابد.

نعیمی افزود: بسیاری از دانشجویان درگیر افت تحصیلی، مشروطی، شکست عاطفی هستند برخی ها نیز رفتار پر خطر مثل مصرف برخی مواد دارند که برای هرکدام متناسب با دانشگاه‌ها و دانشجویان و شرایط فرهنگی اجتماعی باید راهکار داشته باشیم.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی