پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          28 آذر 1400 - 19 December 2021


شورای صنفی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نامه ای به سرپرست دانشگاه با حضوری شدن امتحانات پایان ترم مخالفت کرد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، شورای صنفی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به صورت رسمی اعتراض خود را به حضوری شدن امتحانات اعلام کرد و آمادگی کامل را برای کمک به دانشگاه جهت برگزاری هر چه بهتر امتحانات مجازی اعلام می‌دارد.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر قدسی‌پور

ریاست محترم دانشگاه صنعتی امیرکبیر

با عرض سلام و آرزوی تندرستی

اخیراً گمانه‌زنی و انتشار اطلاعیه‌ها مبنی بر حضوری کردن امتحانات پایان ترم اذهان دانشجویان گرامی را مشوش کرده به گونه‌ای که در روزهای اخیر شورای صنفی به عنوان مدافع حقوق دانشجویان صدها پیام در این باره دریافت کرده و کاملاً دغدغه و نگرانی‌های دانشجویان را درک کرده و می‌کند.

پس از برگزاری جلسات متعدد و بررسی شرایط حضوری شدن امتحان‌ها، به این نتیجه رسیدیم به دلایلی که اعلام می‌شود برگزاری امتحانات به صورت حضوری نتیجه‌ای جز به خطر انداختن جان دانشجویان هر چند هم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گیرد، ندارد.

در ادامه به ذکر دلایلی که باعث می‌شود حضوری برگزار کردن امتحانات را امری بسیار خطرناک بدانیم، می‌پردازیم:

نمی توان فاصله گذاری در خوابگاه ها را اجرایی کرد

۱ـ نخست آنکه با بررسی شرایط خوابگاه‌ها، به این نتیجه رسیدیم که به هیچ وجه امکان اسکان دانشجویان به صورت کاملاً بی‌خطر وجود ندارد. حتی با در نظر گرفتن فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و کاهش ظرفیت اتاق‌ها باز هم مکان‌هایی مانند سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها وجود دارد که به هیچ وجه نمی‌توان فاصله‌گذاری را در آنها رعایت کرد.

فقط کافی است یک نفر به ویروس کرونا دچار شود تا شاهد تراژدی ابتلای چند ده (شاید هم چند صد) نفره دانشجویان و همچنین خانواده‌هایشان باشیم، تراژدی‌ای که حاصل اصرار بی‌دلیل بر حضوری کردن دو هفته‌ای امتحانات است.

امکانات خوابگاهی ضعیف و محدود است

ضمناً در فاز نهم اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها شاهد عدم ارائه خدمات اولیه مانند پتو، بالش و ملحفه بوده‌ایم و این امر بر عهده شخص دانشجو بوده است. این به این معناست که امور خوابگاه‌ها از تمکین حداقل امکانات نیز ناتوان بوده است. با چنین وضعیتی که از خوابگاه دیده‌ایم، چگونه می‌خواهیم این حجم از دانشجویان را با خیال آسوده اسکان دهیم؟

۲ـ استفاده از سیستم‌های حمل و نقل عمومی یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند به شدت به گسترش این ویروس کمک کند قطعاً ایستگاه پرترددی مانند تئاترشهر که نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به دانشگاه می‌باشد، می‌تواند صدها نفر را در زمانی واحد در خود جای دهد هر چند هم که بتوانیم تضمین کنیم که پروتکل‌های بهداشتی در دانشگاه رعایت می‌شوند (که قطعاً نمی‌شوند).

نمی‌توانیم به هیچ وجه تضمین دهیم که در ایستگاه‌های مترو یا اتوبوس می‌توانیم دانشجویان را از ابتلا به این ویروس مصون نگه داریم. همچنین با توجه به اینکه برخی از دانشکده‌ها امتحانات میان‌ترم خود را به صورت حضوری برگزار کردند، شاهد این بودیم که پروتکل‌های بهداشتی تا حدود بسیاری رعایت نشده و این به خودی خود می‌تواند موجب سرایت ویروس بین باقی دانشجویان باشد.

خطر جهش جدید کرونا

۳ـ اخیراً دوباره شاهد جهش فوق خطرناک و واگیردار ویروس کرونا هستیم. واریانت اومیکرون از سرعت سرایت بسیار بالایی برخوردار است و طبق تحقیقات چندین برابر سرعت واگیر بالاتری نسبت به واریانت‌های پیشین خود دارد. متأسفانه با این آمار واکسیناسیون اگر شاهد ورود این واریانت به ایران باشیم، می‌توانیم با حضوری کردن امتحانات کمک شایانی به تاخت و تاز این ویروس کنیم.

آموزش مجازی همچنان بی کیفیت

۴ـ قطعاً به خوبی خبر دارید که آموزش مجازی معایب بزرگی دارد. حتی پس از گذشتن چهار ترم از تدریس مجازی شاهد ایرادات زیادی در این نوع آموزش هستیم که سطح و کیفیت یادگیری را بسیار کاهش می‌دهد. هم ما و هم حضرتعالی می‌دانیم که تلاش‌هایمان برای بهتر شدن شیوع آموزش مجازی هیچ‌گونه جهش مثبتی را در این امر به وجود نیاورده است و تفاوت چندانی بین ترم نخست مجازی و ترم کنونی شاهد نبوده‌ایم.

همچنین با مجازی شدن آموزش، شاهد فشار زیادی هستیم که از لحاظ درسی به دانشجویان وارد شده است. با توجه به این موضوعات و توجه ویژه‌تر به کیفیت پایین تدریس مجازی، برگزاری امتحانات به صورت حضوری ظلمی آشکار به دانشجویانی است که تا به همین جای کار شاهد فرسایشی شدن پروسه یادگیری شده‌اند.

۵ـ حضوری کردن امتحانات می‌تواند فشار مالی را نیز بر تمامی فشارهای زیادی که یک دانشجو تحمل می‌کند، اضافه کند. با توجه به اینکه کشاندن دانشجویان به خوابگاه‌ها (همان‌گونه که در بند نخست ذکر شد) برای امتحانات امری منطقی نیست، قطعاً هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که چنین هزینه‌های گزافی شامل هزینه حمل و نقل، خوراک، اسکان و دیگر هزینه‌هایی که می‌شود با مجازی کردن امتحانات از به وجود آمدنشان جلوگیری کنیم را بر دوش دانشجویان و خانواده‌های زحمتکششان بگذاریم آن هم در این چنین شرایط اقتصادی که خیلی از خانواده‌ها دچار مشکل شده‌اند.

همچنین در چند وقت اخیر پیام‌هایی از دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه دریافت کرده‌ایم که تأکید می‌کردند قیمت پروازها به ایران به شدت گران است و حضور دو هفته‌ای آنها در ایران می‌تواند فشار زیادی را به ایشان و خانواده‌هایشان از نظر مالی وارد کند.

۶ـ همچنین علاوه بر هزینه‌های سنگینی که دانشجو مجبور به تقبلشان می‌شود، دانشگاه نیز با حضوری کردن امتحانات باید هزینه گزافی را متحمل شود. هزینه‌هایی همانند اجاره کردن خوابگاه‌های بیشتر و تغذیه دانشجویان. با توجه به اینکه می‌شود این هزینه را به صلاحدید مدیریت محترم دانشگاه خرج امور مهمتری کرد. برگزاری امتحانات به صورت مجازی می‌تواند فشار بر سیستم مالی دانشگاه را کم کند.

۷ـ شورای صنفی به عنوان نماینده دانشجویان دغدغه شما برای حضوری شدن را درک می‌کنم و تا حدودی موافق این قضیه هستیم که در شرایط عادی امتحانات به صورت حضوری برگزار شوند اما تجربه برگزار کردن امتحانات میان‌ترم که در برخی دانشکده‌ها به صورت حضوری برگزار شد این پیغام را به گوش همگان می‌رساند که دانشگاه هنوز پتانسیل‌های لازم را برای برگزاری امتحانات به صورت حضوری ندارد و این مورد در صورت اجرایی شدن نکات منفی بسیار بیشتری را در پی خواهد داشت.

موارد ذکر شده فقط گوشه‌ای از نکات منفی و زیان‌بار حضوری شدن امتحانات دانشگاه می‌باشند. شورای صنفی به عنوان آخرین سنگر دفاعی دانشجویان مخالفت رسمی خود را با برگزاری امتحانات به شیوه حضوری اعلام می‌دارد و امیدوار است که با خردورزی مسئولین محترم تصمیم‌گیرنده، ان‌شاءالله شاهد وتو شدن این قضیه باشیم.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی