پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          01 اردیبهشت 1401 - 21 April 2022


وضعیت مؤسسات و دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی سایماگو در سال ۲۰۲۲ اعلام شد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، جهاد دانشگاهی به عنوان تنها مؤسسه غیرانتفاعی ایران که در رتبه‌بندی اس آی آر ۲۰۲۲ حضور دارد با رتبه جهانی ۶۱۰ نسبت به سال قبل ۸۵ پله صعود کرده است. همچنین جهاد دانشگاهی در رتبه کشوری هم دو رتبه صعود داشته و در رتبه سیزدهم کشور بالاتر از دانشگاه صنعتی اصفهان قرار گرفته است. بهترین عملکرد جهاد دانشگاهی در این رتبه‌بندی در بعد اجتماعی است؛ بعد اجتماعی شامل آلتمتریکس، پیوندهای دریافتی دامنه و اندازه وب است.

مراکزی مثل پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، پژوهشکده ابن‌سینا، پژوهشکده علوم بهداشتی، پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران، پژوهشگاه رویان و دانشگاه علم و فرهنگ نیز از زیر مجموعه‌های جهاد دانشگاهی هستند که در این رتبه‌بندی حضور داشتند.

پژوهشگاه رویان و پژوهشکده‌های آن نیز برای اولین‌بار در این رتبه‌بندی حضور دارند. پژوهشگاه رویان که از سه پژوهشکده به نام‌های علوم تولیدمثل، زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری تشکیل شده است با دو پژوهشکده تولید مثل و پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی در این رتبه‌بندی حضور دارند.

پژوهشگاه رویان در رتبه هشتم کشور و ۵۵۵ جهان قرار گرفته است. بهترین عملکرد این پژوهشگاه در بعد نوآورانه است. بعد نوآوری شامل پروانه ثبت اختراع، تأثیر فناورانه و دانش نوآورانه است.

پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی رویان در رتبه ششم کشور و ۵۳۶ جهان با بهترین عملکرد در بعد نوآوری است که در این بعد در رتبه اول خاورمیانه قرار گرفته است. ضمناً پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی رویان بهترین عملکرد را در میان سازمان‌های جهاد دانشگاهی داشته است.

پژوهشکده تولید مثل پژوهشگاه رویان نیز در رتبه ۲۷ کشور و ۶۵۳ جهان قرار گرفته است. بهترین عملکرد این پژوهشکده نیز در بعد نوآوری است که در این بعد در رتبه دوم خاورمیانه قرار گرفته است.

دانشگاه علم و فرهنگ نیز به عنوان یکی از دانشگاه‌های زیرمجموعه جهاد دانشگاهی، همانند سال‌های قبل با بهترین عملکرد در بعد نوآوری در این رتبه‌بندی حضور دارد. رتبه جهانی دانشگاه علم و فرهنگ نسبت به سال ۲۰۲۱، ۴۳ پله صعود کرده و در جایگاه ۶۵۳ جهان قرار گرفته است، که این امر نشان دهنده بهبود کلی رتبه جهانی مؤسسات ایران در سال ۲۰۲۲ است. اما رتبه کشوری این دانشگاه نسبت به سال قبل ۱۱ پله نزول داشته و در جایگاه ۲۷ کشور بالاتر از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل قرار دارد.

رتبه‌بندی SIR

رتبه‌بندی سایماگو (اس آی آر) از سه شاخص تحقیقاتی، نوآوری و اجتماعی برای ارزیابی و رتبه‌بندی مؤسسات علمی- پژوهشی استفاده می‌کند. با بررسی پایگاه رتبه‌بندی مؤسسات و دانشگاه‌های SIR مشخص شد که ۱۸۵ مؤسسه، دانشگاه، سازمان دولتی، مراکز پزشکی و غیرانتفاعی از ایران در این رتبه‌بندی حضور دارند که نسبت به سال ۲۰۲۱، ۲۴ مؤسسه به آن اضافه شده است. برترین مؤسسه ایران نیز همانند سال ۲۰۲۱ دانشگاه علوم پزشکی تهران است که با صعود ۷۰ پله‌ای نسبت به سال گذشته، در رتبه ۳۲۴ جهان قرار گرفته است. بهترین عملکرد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این رتبه‌بندی در بعد تحقیقاتی است. بعد تحقیقات شامل تعداد مدارک علمی که در مجلات خود مؤسسه منتشر نشده، تعداد مجلات منتشر شده توسط مؤسسه، استخر استعداد علمی، انتشارات با کیفیت بالا، هم‌تألیفی بین‌المللی، دسترسی آزاد و شاخص سرآمدی است.

دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز همانند سال گذشته در رتبه دوم و سوم کشور قرار دارند. این دو دانشگاه به ترتیب در رتبه ۴۰۲ و ۴۹۷ جهان قرار گرفته‌اند که نسبت به سال گذشته به ترتیب صعود ۸۰ و ۶۴ پله‌ای داشته‌اند. این دو دانشگاه نیز در بعد تحقیقات بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده‌اند.

جدول ۱، ده مؤسسه برتر ایران را نشان می‌دهد که بر این اساس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی رویان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه صنعتی شریف به ترتیب در رتبه چهارم تا دهم کشور قرار گرفته‌اند.

جدول ۱. ده مؤسسه برتر ایران در رتبه‌بندی اس‌آی‌آر

شکل ۱، روند مؤسسات ایرانی را در رتبه‌بندی اس آی آر نشان می‌دهد که بر این اساس، رتبه جهانی مؤسسات ایرانی نسبت به سال‌های قبل بهبود داشته است. بررسی میانه رتبه جهانی مؤسسات ایران نشان می‌دهد که این مؤسسات نسبت به سال گذشته صد پله صعود داشته‌اند. مؤسسات دولتی در رتبه‌بندی اس آی آر ۲۰۲۲ حضور بیشتری نسبت به دوره‌های قبل داشته‌اند.




جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی