پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          10 اردیبهشت 1401 - 30 April 2022


مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم از ماموریت پژوهشی ویژه دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در برخی موضوعات کلان مانند اعتیاد، بیکاری، مهاجرت و کم آبی در ۱۴۰۱ خبر داد.

پرتال دانشگاهی به نقل از محمد سعید سیف در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص راهکار و مشی این وزارتخانه برای اثربخشی بیشتر پروژه های ارتباط با صنعت در سال ۱۴۰۱ گفت: خوشبختانه در گام نخست بحث پایش مستمر قراردادها آغاز شده و آمار مرتبط با هر دانشگاه و شاخص های نسبی که وجود دارد، به صورت مداوم برایشان ارسال می شود.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم ادامه داد: در این میان هدف نخست ما این است که دانشگاه ها این شاخص ها را جدی بگیرند. انتظار ما این است که این شاخص ها همچون شاخص های آموزش و مقالات مورد توجه دانشگاه ها قرار گیرد. دانشگاهها در تلاش هستند که در این شاخصها ارتقا پیدا کنند و اعضای هیات علمی نیز برنامه هایشان را طوری تدوین می کنند که بتوانند از لحاظ آموزشی و فعالیتهای تدریس روند رو به بهبودی را پیش بگیرند.

وی گفت: در زمینه ارتباط با جامعه و حل مشکلات کشور، پاسخگویی به نیازها و بازار محور بودن پژوهش ها نیز دانشگاهها باید همین نگاه و رویکرد را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه توجه شاخص های مربوط به قرادادها در سال جاری بصورت جدی برای دانشگاه ها امتیازاتی را به همراه خواهد داشت، اظهار داشت: با سازمان برنامه بودجه صحبت هایی شده و آنها هم علاقمند هستند که این نوع شاخصها در درجه اهمیت بالا قرار بگیرد و دانشگاه هایی را که هدفمندتر حرکت کرده، پاسخگوتر بوده و اثربخشی بهتری داشته باشند، مورد حمایت بیشتری قرار دهند.

سیف گفت: موضوع دیگر اینکه این قرادادها تنوع بیشتری دارند و ممکن است یک دانشگاه اگرچه در حوزه های مختلف فعالیت کند و قرادادهای پژوهشی بیشتری داشته باشد، با این وجود اما ماموریت گرا و هدفمند نباشد. از این جهت ما در حال رایزنی با وزارتخانه های مختلف هستیم و بعضاً هم به توافق رسیده ایم که ماموریت های مشخصی از جانب آنها به دانشگاه ها داده شود.

این مقام مسول وزارت علوم افزود: بطور مثال در تعامل با وزارت کشور پیش از این بحث ماموریتهای استانی مطرح بود. اکنون با صحبتهایی که شده به دانشگاه های استانها ابلاغ شده تا با همکاری وزارت کشور بتوانند ماموریتهایی متناسب با استان را انتخاب کرده و روی آن متمرکز شوند.

سیف گفت: با این رویه هر دانشگاه می تواند چند ماموریت استانی و مرتبط به همان استان داشته باشد و بضاعت خود را در اختیار پیشرفت وضعیت اقتصادی استان قرار دهد. خوشبختانه در این راستا استانداری ها این موضوع را ابلاغ کرده اند و کار در حال انجام است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم با اشاره به برخی ماموریت های کلان اظهار داشت: یک سری موارد؛ مثل آسیب های اجتماعی، بیکاری، مهاجرت، کم آبی و بحران آب، اعتیاد و مسائل اینچنینی را که خاص یک استان نیست نیز قرار است در قالب ماموریت های ویژه به دانشگاه ها و پژوهشگاه ها محول کنیم.

وی افزود: طبیعتاً در این زمینه وزارت کشور و وزارت علوم نیز پشتیبانی خواهند کرد تا با بهره گیری از ابزارهای علمی، هیات علمی ها و دانشجویان، راه حل ها و پیشنهادات اجرایی حاصل شود.

وی گفت: با وزارت خانه های مختلف از جمله؛ نفت، نیرو، ارتباطات و صمت هم صحبتهایی شده و قرار است تا هر یک از دانشگاه های ما جدا از ماموریتهای معمول خود، در سال ۱۴۰۱ بتوانند حداقل یک یا ۲ ماموریت مشخص در سطح ملی یا استانی داشته و در دراز مدت پاسخگوی نیازهای کشور در آن حوزه باشند.

سیف افزود: در این میان وزارت نفت از گذشته در زمینه طرح های کلان و مگا پروژه ها، به هر دانشگاه یک ماموریت درخصوص یک موضوع فناورانه و یا یک چالش صنعتی داده بود و این پروژه ها نیز تا حدی پیشرفت داشت. اما در جلسه اخیر قرار شد این مامورتها شتاب و سرعت بیشتری بگیرد و یک کمیته مشترک نیز از آنها حمایت کند تا ان شالله هرچه زودتر به نتیجه برسد.

این مقام مسئول وزارت علوم گفت: از نگاه ما این سیاست خوبی است که بتوانیم حداقل در چندین محور اساسی، چالش و نیاز هر وزارت خانه را تشخیص بدهیم و با واگذاری آن به دانشگاه ها و پژوهشگاه هایمان، در راستای رفع نیازها ثمربخش و پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه طبیعتاً این یک همکاری دو طرفه است، ادامه داد: هر یک از این وزارتخانه ها می تواند با توجه به امکانات و اطلاعاتی که دارد به دانشگاه ها و پژوهشگاه ها کمک کند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم درباره نوع حمایت وزارت خانه ها از دانشگاه ها گفت: در این میان اگر یک موضوع مبتلابه و یک پروژه مشخص با خروجی های معین باشد که قاعدتاً یک قرار داد بین دانشگاه و کارفرما منعقد خواهد شد، ولی موضوع این است که خیلی از کارها هم وجود دارد که می تواند در درازمدت نتیجه بخش باشد؛ مثل کارآموزی دانشجویان که طبیعتاً در این صورت دانشجویان و فعالیتهای علمی آن دانشگاه نیز می تواند جذب آن حوزه شود.

سیف افزود: بحث حمایت از پایان نامه ها نیز یکی دیگر از موارد حمایت وزارتخانه ها از دانشگاه ها ست که البته این حمایت لزوماً مالی نیست و می تواند مثلاً در قالب در اختیار گذاشتن اطلاعات درخصوص موضوع پژوهش، تجهیزات آزمایشگاهی و فرصتهای مطالعاتی باشد.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی