پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          25 اردیبهشت 1401 - 15 May 2022


وزیر علوم ملاک‌های پذیرش دانشجو و ایجاد رشته‌های جدید دانشکده و گروههای جدید دانشگاه‌ها را اعلام کرد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی گل بعدازظهر امروز در حاشیه جلسه تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در خصوص تألیف کتابهای دانشگاهی گفت: در دانشگاه ما بخش قابل توجهی از محتوای درسی دانشگاه‌ها، کتابهای لاتین و یا ترجمه‌ای است.

وزیر علوم افزود: اولین کاری که در بدو ورود به وزارت علوم انجام دادم واگذاری پروژه شیوه نامه تألیف کتاب درسی در دانشگاه‌ها به مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی و آموزش عالی بود. از آنها خواستم در قالب یک طرح پژوهشی مطالعات ملی و فراملی انجام دهند تا مشخص شود کتاب تألیفی بومی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

وی افزود: البته این کتاب ویژگی‌هایی نیز باید داشته باشد هم بسته فرهنگی و هم بسته هویت سازی باید داشته باشد.

زلفی گل ادامه داد: در این کتاب دانشمندانی که در آن موضوع خاص از ایران، در ابعاد ملی و فراملی صاحب نظر هستند و همینطور اسطوره‌های بین المللی در آن کتاب گنجانده شوند. همچنین در این کتاب، مهارت و کارهای پژوهشی و تیمی آورده شود.

وزیر علوم درباره سیاست آموزش عالی در دولت سیزدهم مبنی بر افزایش و یا کاهش دانشجو گفت: دانشگاه‌ها در نظام جمهوری اسلامی استقلال دارند و خودشان به بلوغ رسیده اند، تعیین ظرفیت را خود دانشگاه‌ها مشخص می‌کنند البته برای ایجاد رشته‌های جدید و تأسیس دانشکده و گروههای جدید، وزارت علوم یک سری استاندارد دارد و آن را هر دانشگاهی رعایت کند می‌تواند رشته جدید و یا جذب دانشجوی جدید داشته باشد.

زلفی گل تصریح کرد: دانشگاه‌های بزرگ ما به درجه‌ای از بلوغ رسیده اند که خود تصمیم بگیرند. بنابراین ما برای ایجاد رشته‌های جدید و پذیرشهای جدید دانشجو در رشته‌های مختلف استانداردهایی داریم. هر دانشگاهی این استانداردها را داشته باشد می‌تواند رشته‌های جدید و جذب دانشجو داشته و ما از آن ممانعت نمی‌کنیم.

وی ملاک‌های آن را داشتن استانداردهای آموزشی، نسبت دانشجو به استاد، نسبت استاد به دانشجو، سرانه رفاهی، ورزشی، خوابگاهی عنوان کرد و افزود: این موارد ملاک‌های ما خواهند بود و اگر رعایت شود ما نمی‌گوییم جذب دانشجو را محدود کنند.

وزیر علوم در بحث افزایش قیمت‌ها و تأثیر آن بر کالاهای اساسی در دانشگاه‌ها ادامه داد: بحث افزایش قیمت‌ها در اثر جراحی اقتصادی ایجاد شده که البته تبعاتی نیز در دانشگاه‌ها خواهد داشت ولی ما با کمک دولت تصمیم گرفته ایم تعرفه غذا و خوابگاه افزایشی نداشته باشد.

وزیر علوم با اشاره به آمایش آموزش عالی گفت: بحث آمایش آموزش عالی ۹ بند دارد که می‌توان به مأموریت گرایی، توجه به استانداردها و توجه به بهره وری اشاره کرد. ما سعی می‌کنیم در آمایش آموزش عالی آن قسمت را که باعث ارتقای کیفیت آموزش عالی می‌شود در اولویت قرار دهیم. اینکه ما بخواهیم دانشگاهی را محدود کنیم و یا اینکه آن را حذف کنیم در دستور کار ما نیست. ما دانشگاه‌ها را ظرفیتی برای رشد دانایی در کشورمان می‌دانیم. در مورد پارک‌های علم و فناوری نیز محدودیتی قائل نیستیم. هر کدام که هسته فناوری را شکل دهند و شرکتی ثبت کنند و یک تولید مورد نیاز کشور را راه اندازی کنند ما از آن استقبال کرده و حمایت می‌کنیم.

وی در ادامه به دیپلماسی علم و فناوری و نوآوری اشاره کرد و گفت: با برخی از کشورهای همسایه مانند ازبکستان و ارمنستان مذاکراتی داشته ایم و برنامه ما این است که پارک علم و فناوری بین المللی ایران را در یک هزار متر زمین در تهران ایجاد کنیم تا جای مناسبی باشد برای ایجاد شرکت‌های فناور و دانش بنیان با مشارکت بین المللی.

وزیر علوم در پاسخ به سوال مهر در خصوص تغییر پذیرش دانشجویان ارشد و دکترای و آیا اینکه برای کنکور، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی می‌شود یا مصوبات مجلس، افزود: ما یک سامانه‌ای را تحت عنوان نظام ایده‌ها و نیاز راه اندازی کردیم که تمام نیازهای صنایع خصوصی و دولتی در آن نمایه می‌شود و از سال آینده اساتیدی که در راستای آن نیازها بخواهند دانشجو پذیرش کنند ظرفیت ویژه ای به آنها داده شده و پذیرش خواهند داشت.

وی افزود: در خصوص اینکه سازمان سنجش در پذیرش دانشجو بر اساس قانون مجلس و یا شورا عمل می‌کند مصوبات شورا و قوانین مصوب مجلس سعی شده که هماهنگ باشند و تناقضی در آن نباشد. بنابراین سازمان سنجش موظف است هر دو مصوبات را مد نظر قرار دهد و این مصوبات مکمل یکدیگر هستند. سازمان موظف است هر دو را مد نظر قرار دهد.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی