پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          15 تیر 1401 - 06 July 2022


رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی گفت: طی هماهنگی با وزیر علوم قرار شد جایزه دیپلماسی علمی به جشنواره بعدی افزوده شود.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، حجت الاسلام رضا غلامی رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی، امروز در اختتامیه این جشنواره که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: طی دهه‌های اخیر در زمینه تحول علوم انسانی اقدامات ارزشمندی انجام شده است اما فاصله ما با نقطه مطلوب بسیار زیاد است. در زمینه تحول در حوزه علوم بومی سازی، کارآمدسازی و هماهنگی با جهان الهی و احکام اسلامی با نقطه مطلوب فاصله طولانی داریم و چه بسا به این زودی اهداف مهم و پیش بینی شده تحول علوم انسانی محقق نشود چراکه سرمایه گذاری، تلاش و زمان زیادی لازم است.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی با طرح این سوال که جشنواره فارابی با این درجه از اعتبار و وجاهت چه کمکی به تحول بنیادین علوم انسانی می‌کند، گفت: یکی از کمک‌ها ایجاد فضای مساعد برای رقابت علمی است، زیرا باید قبول کرد که فضای علوم انسانی در کشور ما پرنشاط نیست و رقابت سازنده در علوم انسانی مشاهده نمی‌شود. این جشنواره می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد فضای رقابتی و الگوسازی به ویژه برای جوانان با توجه به شاخص‌های دقیق و سخت گیرانه ای که برای آن در نظر گرفته شده، داشته باشد.

وی ادامه داد: شاخصه دیگر جشنواره فارابی این است که امکان ارزیابی مراکز دانشگاهی را در حوزه علوم انسانی فراهم می‌کند. پس از سیزده دوره برگزاری جشنواره، دانشگاه‌ها با سهم بیشتر در ارسال آثار علمی و برگزیده جشنواره مشخص شدند. ملاک ارزیابی دانشگاه‌ها جشنواره نیست اما یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای ارزیابی دانشگاه‌ها است.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی با اشاره به ویژگی دیگر جشنواره بیان کرد: جشنواره برآورد دقیق و واقعی از نقاط قوت، ضعف و ظرفیت‌های علوم انسانی ارائه می‌دهد. ما راه‌های مختلفی برای رسیدن به این برآورد داریم اما جشنواره هر ساله به شکل طبیعی این کار را برای ما انجام می‌دهد. چند هزار اثر در اختیار دبیرخانه جشنواره قرار می‌گیرد که با ارزیابی نقاط قوت و ضعف آنها استخراج می‌شود. از گزارش جشنواره، شورای تحول وزارت علوم، بنیاد ملی نخبگان و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در تصمیم سازیهای خود استفاده می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی با اشاره به ویژگی دیگر جشنواره ابراز کرد: جشنواره استعدادهای برتر و نخبگان را معرفی و زمینه‌ای را برای حمایت از آنها فراهم می‌کند. امسال با مساعدت وزیر علوم بین جوایز جشنواره فارابی و جشنواره خوارزمی همطرازی وجود داشت که این امر نشان داد وزارت علوم نسبت به علوم انسانی نگاه درجه دو ندارد. هرآنچه به جشنواره خوارزمی اختصاص یافت به جشنواره فارابی هم اختصاص یافت اما این کفایت نمی‌کند.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی در خصوص تجلیل از پیشگامان و استادان برجسته که مرحوم شدند، اظهار کرد: باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که آثار علمی این استادان منتشر و ازافکار و دیدگاه‌های آنها استفاده شود. استادانی بودند که اثار فراوانی داشتند اما آثارشان هنوز منتشر نشده است.

وی با بیان اینکه جشنواره فارابی در تقویت بر تحول علوم انسانی اثرگذار است، گفت: اثر دیگر جشنواره تشویق استادان به نوآوری است که مهمترین نیاز برای تحول علوم انسانی است. امروز میزان نوآوری در علوم انسانی اسلامی رضایت بخش نیست. در بخشی از علوم انسانی سال‌های طولانی نوآوری جدی نداشتیم. عوامل مختلف بر نوآوری نقش دارند که یکی از این عوامل می‌تواند جشنواره فارابی باشد که کمک و تشویقی برای استادان برتر با ظرفیت و با استعداد است تا انرژی و نبوغ خود را برای نوآوری‌های بزرگ صرف کنند.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی در بخش بین الملل علوم انسانی اسلامی بحث دیپلماسی علمی را دست کم گرفتیم. یک بخش از آن به علت تعارضات بین ما و برخی از جریانات فکری است و بخشی از آن به علت کم کاری و تنگ نظری است که در علوم انسانی اسلامی تصور می‌شود. اگر استادی از کشور دیگری بر خلاف نظر ما سخن بگوید اتفاق بدی برای جمهوری اسلامی رخ خواهد داد در حالی که آزاد اندیشی و تکثر دیدگاه‌ها از نظر گفتمان جمهوری اسلامی مطلوب و سازنده است و علوم انسانی بدون آزاداندیشی نمی‌تواند زیست داشته باشد.

وی افزود: بخشی از آزاداندیشی با ارتباط، تعامل و تضارب افکار متفکران غیرایرانی اعم از مسلمان و غیرمسلمان رخ می‌دهد. جشنواره فارابی می‌تواند در این زمینه نقش مؤثر داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی با بیان اینکه بخش بین المللی بودن جشنواره باید از حالت تشریفاتی خارج شود، گفت: باید ماه‌ها پیش از آغاز جشنواره ارتباطات بین المللی آغاز شود. هیأت هایی از خارج به داخل کشور آمده و هیأت هایی از داخل به کشورهای دیگر بروند و مباحثاتی صورت گیرد. ما قصد داریم در جشنواره چهاردهم افزون بر تبلیغ جشنواره در سایر دانشگاه‌های دنیا از داوران غیرایرانی در درجه اول از داوران مسلمان و در درجات بعدی از سایر داوران برای ارزیابی آثار استفاده کنیم.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی با بیان اینکه طی هماهنگی با دکتر زلفی گل وزیر علوم قرار شد جایزه دیپلماسی علمی به جشنواره بعدی افزوده شود. خاطرنشان کرد: جشنواره فارابی در این چهارده دوره موفق بوده است اما به علت نبود امکانات مالی یا سیاست‌های وزارت علوم در دوره‌های قبل نتوانسته به همه اهداف و استعدادهای جشنواره دست یابد اما در این دوره طی همکاری با وزارت علوم و شخص وزیر بنا داریم که استعدادها و ظرفیتت های جشنواره شناسایی شده و به فعلیت برسد.

وی همچنین افزود: از فردا فراخوان چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی را صادر می‌کنیم.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی