پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          16 تیر 1401 - 07 July 2022


رئیس دانشگاه تربیت مدرس در نامه ای به رئیس جمهور نسبت به کمبود بودجه دانشگاه‌ها و ناکارآمدی نحوه تخصیص و به دنبال آن افول کیفیت آموزشی، پژوهشی و فناوری هشدار داد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، رئیس دانشگاه تربیت مدرس در نامه ای به رئیس جمهور با موضوع «نکاتی درباره چند مسئله راهبردی دانشگاه‌ها» به کمبود حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی و مهاجرت اساتید و کمبود بودجه دانشگاه‌ها و ناکارآمدی نحوه تخصیص اشاره کرد و نسبت به خطر مهاجرت اساتید جوان و نخبه کشور هشدار داد.

متن نامه به شرح زیر است:

ضمن تبریک ایام مبارک میلاد حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در ابتدا از زحمات بی شائبه و ارزشمند حضرتعالی برای حل مشکلات کشور و دانشگاه‌ها کمال تشکر و قدردانی را دارم و از خداوند متعال برای شما استاد بزرگوار و اعضای محترم کابینه دولت فخیمه آرزوی توفیق و سعادت دارم.

همچنین از حضرتعالی و وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری بابت امکان جلسه حضوری و طرح مسائل دانشگاه‌ها که نشان از بینش و حکمت حضرات دارد نیز تشکر می‌نمایم و با عنایت به فرصت پیش آمده و در راستای بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در خصوص ارتباط عمیق پیشرفت و اقتدار ملی به پیشرفت در حوزه‌ی علم و فناوری و نوآوری، چند مسئله راهبردی دانشگاه‌ها به شرح بندهای زیر مطرح می‌شود

۱- مشکلات شرکت‌های دانش بنیان، ضمن تأکید بر حمایت صحیح و واقعی از ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، به استحضار می‌رساند، نگاه سطحی در افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری و دادن وام‌های ارزان قیمت و دوپینگ این شرکت ها در سالهای گذشته بدون در نظر گرفتن الزامات اقتصاد و صنعت و بدون در نظر گرفتن مختصات دانش بنیان شدن تولیدات، موجب می‌شود در آینده نزدیک برای پارکهای علم و فناوری و دانشگاه‌ها مشکلات عدیده ای را بوجود آورد و احتمال استفاده رانت جویان و حذف کار آفرینان واقعی، دور از ذهن نیست.

لذا ضروری است معاونت محترم علمی و فناوری ریاست محترم جمهور در این خصوص بازنگری کرده و کل نظام اجتماعی کشور و بهره وری و آزادی اقتصادی و فرایند گذار به وضعیت تازه و ساز و کارها و مجاری اثرگذاری را نیز در نظر گرفته و ارزیابی مجددی از چگونگی حضور شرکتهای دانش بنیان و چگونگی حمایت از آنها انجام دهد آمادگی اینجانب و دانشگاه تربیت مدرس برای همکاری در این خصوص و ارائه راهکارهای بهینه و عملی اعلام می‌شود.

۲- کمبود حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی و مهاجرت اساتید: اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه‌ها در شش ماه گذشته با کاهش حقوق و افزایش هزینه‌ها، بالاخص افزایش حدوداً صد در صدی اجاره مسکن مواجه شده و تعادل اقتصاد خانواده آنها مخصوصاً برای اساتید جوان‌تر بهم خورده و آرامش خود را از دست داده و در اداره مخارج زندگی مستاصل شده اند. هم اکنون تعداد قابل توجهی از اساتید به دنبال پیدا کردن موقعیت شغلی با حقوق مکفی در خارج از کشور هستند و با توجه به توان علمی بسیار بالا و نخبگی اساتید دانشگاه‌های برتر کشور از جمله اساتید دانشگاه تربیت مدرس، بسیاری از اساتید در پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب در خارج از کشور موفق گردیده و بسیاری دیگر در اندک زمانی موفق خواهد شد.

لذا اینجانب خطر مهاجرت اساتید جوان و نخبه کشور را واقعی و غیر قابل کتمان ارزیابی نموده و استدعا دارم تا قبل از وخیم‌تر شدن اوضاع نسبت به حل و فصل این مسئله اقدام عاجل صورت گیرد. راه حل های این مشکل می‌تواند شامل مواردی مانند واگذاری بخشی از زمین‌های دانشگاه‌ها برای رفع مشکل مسکن اعضای هیأت علمی، دادن وام‌های بیش از یک میلیارد تومانی برای رهن مسکن مورد نیاز به هر استاد با مدت خواب چهار ساله و بدون بهره و کارمزد، افزایش قابل توجه حق مسکن اعضای هیأت علمی به میزان حداقل پنجاه درصد حقوق و تأمین اعتبارات آن مازاد بر اعتبارات مصوب سالانه دانشگاه‌ها، همسان سازی واقعی و به دور از تغابن حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت عتف با اعضای هیأت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عدم تغییر سریع و مداوم قوانین و نحوه محاسبات حقوق و مزایای اساتید در هر سال برای حفظ پایداری و امکان برنامه ریزی و… شود آمادگی اینجانب و دانشگاه تربیت مدرس برای همکاری در این خصوص و ارائه راهکارهای بهینه و عملی اعلام می‌شود.

٣- کمبود بودجه دانشگاه‌ها و ناکارآمدی نحوه تخصیص: در حال حاضر بیشتر بودجه دانشگاه‌ها برای پرداخت حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی و کارمندان قراردادی و شرکتی و تأمین تغذیه دانشجویی و امور خوابگاه‌ها و ساخت ساختمان‌های نیمه تمام صرف می‌شود و عملاً میزان ناچیز و بسیار کمی یعنی بین ده تا بیست درصد از بودجه برای امور آموزشی، پژوهشی، فناوری، تعمیر و تجهیز آزمایشگاه‌ها، روابط بین الملل و دیپلماسی علمی، فرصت‌های مطالعاتی نه به منابع علمی و امور فرهنگی و دانشجویی باقی می‌ماند. نحوه تخصیص همین بودجه ناکافی مصوب دانشگاه‌ها توسط سازمان برنامه و بودجه نیز مشکل مازادی است. هر ماه دانشگاه باید عاجزانه و دور از شأن و جایگاه علم و عالی، دریافت بودجه ماهانه خود را در سازمان برنامه و بودجه پیگیری نماید. ادامه روند کمبود بودجه برای امور دانشگاه قطعاً باعث افول کیفیت آموزشی پژوهشی و فناوری، فرهنگی و کاهش رضایتمندی در بین دانشگاهیان خواهد شد. همچنین ادامه روند نامناسب فعلی در تخصیص بودجه ماهانه دانشگاه‌ها نیز باعث دلسردی مدیران دانشگاه‌ها روند نامناسب فعلی در تخصیص بودجه ماهانه دانشگاه‌ها نیز باعث دلسردی مدیران دانشگاه‌ها خواهد شد.

رؤسای دانشگاه‌های برتر درخواست دارند تا دستور فرمائید اول، بودجه دانشگاه‌ها هر ماه بصورت یک دوازدهم محاسبه و بدون فوت وقت پرداخت شود و تحت هیچ شرایطی در هر ماه کمتر از یک دوازدهم تخصیص داده نشود. دوم، برای تجهیز آزمایشگاه‌ها، اعتبارات مازاد دیگری خارج از بودجه مصوبه سالانه مثلاً از طریق تأمین اعتبار از حساب ذخیره ارزی پیش بینی شود سوم، متمم بودجه به میزان حداقل پنجاه درصد برای جبران کمبودهای دانشگاه پیش بینی شود آمادگی اینجانبه و دانشگاه تربیت مدرس برای همکاری در این خصوص و ارائه راهکارهای بهینه و عملی اعلام می‌شود.

۴- سیزده دانشگاه برتر کشور: همه دانشگاه‌ها دارای توان و ظرفیت و امکانات یکسانی نیستند و لذا مأموریت برخی نسبت به برخی دیگر متفاوت تعریف می‌شود. سیزده دانشگاه برتر کشور که دانشگاه تربیت مدرس نیز یکی از آنهاست امکان ارتقای جایگاه جهانی آموزش عالی کشور را بیشتر از سایر دانشگاه‌ها دارند. این دانشگاه‌ها به عنوان دانشگاه‌های برتر و مساله محور با حمایت ویژه می‌توانند افتخارات علمی و فناورانه کشور را راحت تر رقم زده و به عنوان دانشگاه‌های مسئله محور در رفع مشکلات علمی و فناورانه کشور و همچنین تربیت اساتید و نیروهای متخصص عالم و انقلابی قدم‌های بلند و مؤثرتری را بردارند. لذا ضروریست بودجه و اختیارات ویژه ای برای این دانشگاه‌ها پیش بینی شود. آمادگی اینجانب و دانشگاه تربیت مدرس برای همکاری در این خصوص و ارائه راهکارهای بهینه و عملی اعلام می‌شود.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی