پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          18 تیر 1401 - 09 July 2022


رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: ۳۳ دانشگاه ایران در نظام ارزشیابی جدید عراق برای تحصیل دانشجویان عراقی مورد تأیید قرار گرفت.

پرتال دانشگاهی به نقل از دکتر هاشم داداش پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نظام ارزشیابی دانشگاه‌های ایران از سوی کشور عراق گفت: وزارت آموزش عالی عراق در سال ۲۰۲۲ دانشگاه‌های جهان را براساس نظام رتبه‌بندی کیو اس، شانگهای و تایمز ارزشیابی کرده است که در آن ۳۳ دانشگاه ایران برای تحصیل دانشجویان عراقی معتبر شناخته شده‌اند.

وی گفت: وزارت آموزش عالی عراق مانند هر کشور دیگری هر ساله به ارزشیابی کشورهای دنیا مبادرت می‌کند و در آن برخی دانشگاه‌ها از نظام ارزشیابی کشور عراق حذف و برخی دیگر اضافه می‌شوند همانند دانشگاه کاشان که در سال گذشته در نظام ارزشیابی کشور عراق قرار نداشت اما به خاطر جایگاه جهانی این دانشگاه در ارزشیابی جدید مورد توجه دولت عراق قرار گرفته است هر چند که متأسفانه برخی از دانشگاه‌های معتبر دیگر از نظام ارزشیابی این کشور خارج شده‌اند.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: کشور عراق برای امسال دانشگاه‌های کشور را به دو دسته تقسیم کرده است که بر اساس آن، یک سری از دانشگاه‌های ایران دانشگاه‌هایی هستند که دولت عراق برای دانشجویان بورسیه خودش در نظر گرفته است. دانشگاه‌های ایرانی که در بین ۱۰۰۰ دانشگاه اول نظام رتبه بندی شانگهای، ۵۰۰ دانشگاه اول رتبه بندی تایمز و ۲۵۰ دانشگاه اول رتبه بندی کیو اس قرار داشتند را بعنوان مقصد اصلی بورسیه دانشجویان خود در نظر گرفته است.

وی افزود: بر اساس این رتبه بندی ها، ۱۴ دانشگاه ایرانی جزو دانشگاه‌های مدنظر قرار می‌گیرند که ۹ دانشگاه از دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم و ۵ دانشگاه از دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت بهداشت بوده‌اند.

وی دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، تربیت‌مدرس، صنعتی امیرکبیر، شیراز، علم و صنعت تهران، تبریز، فردوسی مشهد و صنعتی انوشیروانی بابل را بعنوان دانشگاه‌های مورد تأیید عراق برای دانشجویان بورسیه نام برد و به شیوه و دسته دوم نظام ارزشیابی اشاره کرد و گفت: در این نظام، دانشگاه‌های ایرانی که در فهرست رتبه بندی شانگهای، ۱۰۰۰ دانشگاه اول رتبه‌بندی تایمز و ۵۰۰ دانشگاه کیو اس قرار گرفته‌اند می‌توانند دانشجوی شهریه پرداز جذب کنند. در این دسته بندی، علاوه بر ۱۴ دانشگاه قبلی، ۱۹ دانشگاه ایرانی دیگر نیز مجوز پذیرش دانشجوی شهریه پرداز را دارا خواهند بود.

وی دانشگاه‌های کاشان، کردستان، محقق اردبیلی، صنعتی سهند، صنعتی اصفهان، دانشگاه آزاد نجف‌آباد، شهید مدنی آذربایجان، مراغه، شهید بهشتی و دانشگاه یاسوج را دانشگاه‌های دارای مجوز پذیرش دانشجویان شهریه پرداز عراقی عنوان کرد و گفت: در مجموع ۱۸ دانشگاه دولتی به همراه دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد و ۱۴ تا از دانشگاه‌های علوم پزشکی از نظر دولت عراق معتبر محسوب می‌شوند که دانشجویان عراقی می‌توانند در آن مشغول تحصیل شوند. البته دانشجویانی که تا امروز در سایر دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کردند برای ارزشیابی توسط دولت عراق منعی ندارند و مدارک آنها توسط دولت عراق قابل ارزشیابی خواهد بود.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: امسال کشور عراق شرایط سخت گیرانه ای در نظام ارزشیابی خود اتخاذ کرده است افزود: در نظام رتبه بندی کشور عراق با توجه به اینکه براساس نظام رتبه بندی جهانی بوده، بخشی از دانشگاه‌های کشورهای دنیا در این نظام ارزشیابی حذف یا اضافه شده‌اند و حذف و اضافه شدن دانشگاه‌ها امر غیر معمولی در دنیا محسوب نمی‌شود بلکه تغییر رویکرد در ارزشیابی دانشگاه‌ها توسط دولت عراق برخی از این تغییرات را موجب شده است. هر چند که برخی دانشگاه‌های حذف شده در ایران جزو دانشگاه‌های معتبر منطقه اسلامی و جهان اسلام محسوب می‌شوند.

داداش پور افزود: بر اساس اعلام مقامات آموزش عالی عراق اگر هر دانشگاه داخل کشور که در نظام رتبه‌بندی سال ۲۰۲۲ کیو اس، شانگهای و تایمز قرار داشته اما نام آن دانشگاه در نظام ارزشیابی دولت عراق قرار نگرفته است می‌تواند طی نامه‌ای به وزارت آموزش عالی عراق و یا سفارت عراق در ایران منعکس کند تا دوباره در این رتبه‌بندی قرار گیرد.

وی افزود: کشور عراق رتبه‌بندی دانشگاه‌های خود را براساس رتبه‌بندی سه‌گانه، تایمز، کیو اس و شانگهای قرار داده‌است و از نظام رتبه بندی کشورهای اسلامی ISC غفلت کرده است و با توجه به اینکه آی اس سی تنها نظام رتبه بندی کشورهای اسلامی است و بر اساس معیارها و اقتضائات جهان اسلام طراحی شده است، می‌تواند در مذاکرات آینده ایران و عراق مورد بحث قرار گیرد تا تعداد بیشتری از دانشگاه‌های جهان اسلام در نظام ارزشیابی دولت عراق قرار بگیرند؛ چرا که این نظام تازه تأسیس شده به مثابه استخر دانش کشورهای اسلامی بوده و با هدف همگرایی دانشگاه‌های جهان اسلام و دانشمندان مسلمان طراحی شده است و لازم است توسط همه کشورهای اسلامی به رسمیت شناخته شود.

داداش‌پور ادامه داد: در حال‌حاضر بیش از پنجاه و شش هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند که در آن سهم دانشگاه‌های آزاد و دانشگاه‌های غیر انتفاعی، بیش از ۷۴ درصد است و ۲۶ درصد دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم و وزارت بهداشت تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: دانشگاه‌های ما در جذب دانشجویان خارجی باید نگاه بلند مدت داشته باشند و از برخوردهای کوتاه مدت و مقطعی پرهیز کنند؛ بر همین اساس ضمن اینکه توصیه می‌کنم که جذب دانشجویان بین المللی مطمح نظر تمام دانشگاه‌های کشور قرار بگیرد منتها همه دانشگاه‌ها باید برای جذب دانشجو برنامه بلند مدت تعریف کنند و در آن سیاست تنوع جذب از کشورهای مختلف در اولویت دانشگاه‌ها قرار بگیرد تا دوام و پایداری در جذب اتفاق بیافتد.

داداش پور افزود: دانشگاه‌های ما در پذیرش و جذب دانشجویان خارجی نباید از کیفیت آموزش غافل شوند چرا که هر چه قدر دانشجویان بین الملل از کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های کشور راضی باشند در کشورهای خود مبلغ آن دانشگاه‌ها خواهند بود و این به تداوم و استمرار تبادل دانشجو کمک مؤثری خواهد نمود، ضمن اینکه تربیت دانشجو برای کشورهای منطقه مانند تربیت دانشجو برای کشور خودمان است و بایستی جزو اهداف اصلی دانشگاه‌های کشور مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: در جذب دانشجویان خارجی نباید صرفاً نگرش مادی و اقتصادی حاکم باشد، بلکه با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی، نگرش فرهنگی هم باید در این جذب لحاظ شود؛ چون عمده دانشجویان کشورهای منطقه به این دلیل ایران را انتخاب می‌کنند که با آن احساس قرابت فرهنگی، تاریخی و دینی دارند و با علاقه قلبی به آن ورود می‌کنند و احساس خوبی دارند. بنابراین بایستی تلاش کرد تا هنگام فراغت از تحصیل نیز چنین احساسی در آنها باقی بماند و هیچ گاه آسیب نبیند.

به گزارش مهر، کشور عراق در جدیدترین نظام رتبه بندی خود ۲۷ دانشگاه ایرانی از جمله دانشگاه علامه طباطبایی را برای تحصیل دانشجویان عراقی غیر معتبر اعلام کرده بود.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی