پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          22 امرداد 1401 - 13 August 2022


رقابت دانشگاه های مختلف برای جذب رتبه های برتر کنکور، قطعی شدن آموزش حضوری در ترم آینده و حمایت از جذب رتبه‌های برتر در رشته‌های اولویت دار در کنکور از موضوعات مهم این هفته آموزش عالی بود.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، هفته گذشته یکی از هفته‌های پر رقابت بین دانشگاه‌های کشورمان برای جذب رتبه‌های برتر کنکور بود، دانشگاهها با ارائه تسهیلات مختلف عزمشان را برای پذیرش برترینها جزم کرده‌اند، به طوری که دانشگاه علم و صنعت اعلام کرده بود، سالیانه ۱۴ میلیون تومان به رتبه‌های زیر ۱۰۰ کنکور ۱۴۰۱ پرداخت می‌کند.

از طرفی وزارت علوم نیز حمایت خود را از جذب رتبه‌های برتر در رشته‌های اولویت دار در کنکور اعلام و عنوان کرد به این دانشجویان حقوق اختصاص می یابد.

برخی از خبرهای مهم آموزش عالی در هفته گذشته به شرح زیر است:

دانشگاههای کشور در هفته ای که گذشت و در زمان انتخاب رشته کنکوریها برای اینکه توسط برترینهای کنکور انتخاب شوند با یکدیگر به رقابت پرداختند و برای این منظور به اعلام تسهیلات ویژه برای این دسته از داوطلبان پرداختند به عنوان مثال دانشگاه علم و صنعت تسهیلات این دانشگاه را برای رتبه‌های برتر کنکور ۱۴۰۱ به این شرح اعلام کرد: برای دارندگان رتبه‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ آزمون سراسری کارشناسی، سالانه مبلغ ۱۲ میلیون تومان کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود. این طرح برای ورودی‌های ۱۴۰۱ به بعد اجرا خواهد شد.

حمایت از جذب رتبه‌های برتر در رشته‌های اولویت دار در کنکور

در این هفته همچنین موافقت نامه مهمی توسط وزارت علوم، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری وزارت علوم در خصوص حمایت از جذب رتبه‌های برتر در رشته‌های اولویت دار در کنکور امضا شد.

براساس این موافقت نامه، رتبه‌های زیر ۱۰۰ و در بعضی موارد زیر ۵۰ اگر رشته‌های خاصی که متقاضی کمتری دارد را به‌عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کنند، حقوق دریافت می‌کنند.

همچنین مدال آوران المپیادهای دانش آموزی و ۱۰۰نفر اول برتر گروه‌های علوم تجربی، علوم ریاضی و علوم انسانی و ۵۰ نفر اول گروه هنر و زبان‌های خارجی بر اساس این موافقت نامه حمایت ویژه می‌شوند. اما شرط این است که این افراد طی مدت تحصیل پویایی و نخبگی خود را حفظ کنند.

عدم صدور کارنامه برای تعدادی از داوطلبان کنکور

موضوع دیگری که در هفته گذشته حاشیه ساز شد، عدم صدور کارنامه برای تعدادی از داوطلبان کنکور بود که منجر به اعتراض این داوطلبان شده و خواستار تعیین تکلیف این موضوع شدند.

دکتر محمدحسین حاجیلو به عنوان یک مقام مسئول در سازمان سنجش در گفتگو با خبرنگار مهر، دلایل آن را تشریح کرد و گفت: با توجه به تکلیف قانونی در بررسی فنی به عمل آمده مشخص شد نتایج کسب شده توسط برخی از داوطلبان آزمون سراسری با سوابق تحصیلی و نتایج آزمون‌های سراسری سال‌های گذشته تفاوت فاحش دارد و علاوه بر این در اغلب موارد پاسخنامه آنها با کلید تقلبی همخوانی زیادی داشته است.

قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور افزود: بررسی‌های فنی پرونده این افراد در حال تکمیل است و بر اساس مفاد قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری و از جمله ماده ۱۱ این قانون تا اواخر مردادماه متن تفهیم اتهام هریک از افراد مذکور توسط دبیرخانه هیأت بدوی ارسال می‌شود.

رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری افزود: طبعاً آرای صادره با توجه ادله ارائه شده و دفاع داوطلب و تشخیص اعضای هیأت، می‌تواند از محرومیت‌های آزمون تا آزمون مجدد و یا حتی تبرئه فرد و امکان انتخاب رشته را در برگیرد.

قطعی شدن آموزش حضوری در ترم آینده دانشگاه‌ها

در هفته گذشته، محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری از قطعی شدن آموزش حضوری در ترم آینده دانشگاه‌ها خبر داد.

وی در خصوص اعلام برخی از دانشگاه‌ها مبنی بر اینکه برخی از کلاس‌ها را ترم آینده به صورت غیر حضوری برگزار خواهند کرد، گفت: اصلاً کلاس غیر حضوری برای ترم آینده نداریم، مگر اینکه شرایط خاصی ایجاد شود که قابل پیش بینی نباشد، در غیر این صورت تمام کلاس‌ها حضوری است.

ستاد ملی کرونا نیز اعلام کرد: با توجه به قطعی بودن آموزش حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها، قبل از آغاز سال تحصیلی جدید، تزریق نوبت یادآور واکسن برای دانشجویان پیگیری شود.

مصوبه جدید دولت درباره استفاده از سهمیه ایثارگری در کنکور ۱۴۰۱

همچنین دراین هفته سازمان سنجش مصوبه جدید هیأت وزیران درباره آئین نامه اجرایی ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران برای استفاده از سهمیه ایثارگری در کنکور سراسری ۱۴۰۱ را تشریح کرد. براساس ماده ۳ این آئین نامه اجرایی، مشمولین استفاده از سهمیه صرفاً یکبار در هر مقطع آزمون سراسری و تحصیلات تکمیلی می‌توانند در دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی از سهمیه استفاده کنند.

چنانچه پس از قبولی و ثبت نام در رشته محل مذکور از ادامه تحصیل انصراف دهند و یا ثبت نام نکنند، مجدداً حق استفاده از سهمیه در آن مقطع تحصیلی را ندارند.

همچنین براساس ماده ۴ این آئین نامه اجرایی، استفاده مجدد مشمولین پذیرفته شده در هر مقطع در آزمون‌های سراسری و تحصیلات تکمیلی در دوره‌های شبانه (نوبت دوم) پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس بین الملل، خودگردان، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دوره‌های شهریه پرداز از سهمیه مشمولین این آئین نامه در صورت انصراف از تحصیل علاوه بر ماده ۳ این آئین نامه حداکثر تا یکبار دیگر بلامانع است.

۵ درصد سهمیه بهیاری‌ها به رشته‌های اتاق عمل و هوشبری اختصاص یافت

ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در این هفته مصوبه‌ای در مورد بهیارها تصویب کرد که براساس آن و با درخواست وزارت بهداشت و چند دستگاه دیگر، ۵ درصد سهمیه بهیاری به رشته‌های اتاق عمل و هوشبری تسری پیدا کرد.

۴۶۲ مؤسسه ایرانی در فهرست برترین‌های وبومتریکس قرار گرفتند

دراین هفته همچنین اعلام شد، بر پایه ویرایش ژوئیه سامانه رتبه‌بندی «وبومتریکس» (یا رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها) در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۴۶۲ مؤسسه ایرانی در فهرست ۳۰ هزار مؤسسه‌ای این سامانه قرار گرفتند.

پس از این، دانشگاه‌های «علوم پزشکی تهران»، «علوم پزشکی شهید بهشتی»، «صنعتی شریف»، «صنعتی امیرکبیر»، «تربیت مدرس»، «علوم پزشکی تبریز»، «علم و صنعت ایران»، «علوم پزشکی اصفهان»، و «فردوسی مشهد» در رتبه‌ها ی دوم تا دهم ملی هستند.

توقف پرداخت تسهیلات وام مسکن اعضای هیأت علمی توسط برخی از بانک‌ها

از دیگر موضوعاتی که این هفته اعلام و موجبات اعتراض برخی از اساتید دانشگاه‌ها ایجاد کرد، توقف ارائه معرفی وام مسکن اعضای هیأت علمی بود که همایون حسینیان در گفتگو با خبرنگار مهر با تأیید توقف معرفی، وام مسکن اعضای هیأت علمی با اشاره به دلایل آن گفت: حجم درخواست وام مسکن اعضای هیأت علمی زیاده بوده، برخی از بانک‌های طرف تعهد، توانایی پرداخت نداشتند.

وی ادامه داد: برخی از بانک‌ها نیز بدون اطلاع قبلی پرداخت تسهیلات وام مسکن اعضای هیأت علمی را متوقف کرده‌اند، بنابراین بزودی جلسه‌ای با مسئولان مربوطه بانک مرکزی در این خصوص خواهیم داشت، تا مشکل بررسی و حل شود.

مصاحبه‌های دکتری تخصصی پزشکی حضوری شد

در این هفته همچنین دکتر محمدمهدی نوروز شمسی در گفتگو با خبرنگار مهر از حضوری شدن مصاحبه‌های دکتری تخصصی پزشکی خبر داد و افزود: پس از اینکه در دو دوره گذشته به دلیل پاندمی کرونا، مصاحبه‌های آزمون دکتری به صورت مجازی برگزار می‌شد، امسال با توجه به کنترل بیماری، مصاحبه‌ها در آزمون دکتری تخصصی و دکتری تخصصی «پژوهشی / فناوری محور» رشته‌های علوم پزشکی به صورت حضوری برگزار می‌شود.

شرکت در هر ۲ کنکور ۱۴۰۲ الزامی نیست

یکی دیگر از خبرهای مهم هفته جاری مربوط به ابهامی در کنکور ۱۴۰۲ می شد که براساس آن داوطلبان تصور می کردند در هر دو کنکور سراسری ۱۴۰۲ باید شرکت کنند. یک مقام مسئول در شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به این موضوع شفاف سازی کرد و گفت: این به نفع داوطلب است، اگر فرد در آن قسمت کنکور که سال آینده ۶۰ درصد تأثیر دارد، مشکل داشت می‌تواند، در کنکور دوم شرکت کند و این اصلاً اجباری نیست.

وی ادامه داد: داوطلب هر کدام از نتایج که مطلوب بود را می‌تواند انتخاب کند، اینکه تبلیغ شده که کنکور را دو بار برگزار می‌کنند اینگونه نیست، اگر دانش آموز راضی بود دیگر لازم نیست در کنکور برای بار دوم شرکت کند و نتیجه آن نیز دو سال اعتبار دارد.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی