پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          05 شهریور 1401 - 27 August 2022


اعلام نحوه تاثیر معدل در کنکور و افزایش ظرفیت دستیاری پزشکی از جمله مهمترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بود.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، آموزش عالی در هفته گذشته، روزهای پرخبری را پشت سر گذاشت؛ سابقه تحصیلی برای نظام قدیمی ها تعیین تکلیف شد، نحوه تاثیر معدل امتحانات نهایی در کنکور اعلام و همچنین ادعای پذیرش داوطلبی که مردود شده و یا پذیرش فردی با رتبه ۱۶۰ هزار در کنکور در رشته پزشکی‌ تکذیب شد.

تعیین تکلیف سابقه تحصیلی برای نظام قدیمی ها در کنکور ۱۴۰۲

موسوی مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری درباره تعیین تکلیف سابقه تحصیلی برای نظام قدیمی‌ها در کنکور سال ۱۴۰۲ گفت: با توجه به این مسئله که برخی از داوطلبان کنکور نمی‌دانستند سابقه تحصیلی تأثیر قطعی دارد و ممکن است نسبت به درسی کم توجه بوده و نمره پایینی در آن درس اخذ کرده باشند، بنابراین در کنکور سال ۱۴۰۲ برای این افراد و داوطلبانی که دارای دیپلم نظام قدیم بوده و یا اینکه سال‌های قبل فارغ التحصیل شده‌اند، آزمون ترمیمی برگزار خواهد شد، داوطلبانی که علاقه داشته باشند می‌توانند در این آزمون شرکت کرده و سوابق تحصیلی خود را ایجاد کنند.

وی افزود: داوطلبانی که بخواهند در رشته‌های مهم و رقابتی کنکور شرکت کنند، باید معدل خود را افزایش دهند که این افراد هم می‌توانند در آزمون ترمیمی شرکت کرده و معدل خود را افزایش دهند.

وی با اشاره به حذف زیرگروه‌ها در کنکور سال ۱۴۰۲ گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف ضرایب زیرگروه‌ها اتفاق افتاده است. به این ترتیب عملاً در سال ۱۴۰۲ زیرگروهی نداریم و ضرایب دروس بر اساس همان گروه‌های پنج‌گانه آزمون سراسری مشخص می‌شود.

موسوی با بیان اینکه ضرایب مشخص شده مذکور باید تا قبل از شروع سال تحصیلی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو به تصویب برسد، افزود: این شورا تا آخر شهریورماه یعنی ابتدای مهر باید به صورت قطعی آن را اعلام کند.

سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور وجود ندارد

علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز درباره حواشی ایجاد شده پیرامون سهمیه ای جدید برای فرزندان هیات علمی در کنکور در توییتی اعلام کرد: سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی در کنکور وجود ندارد. آنچه که هست مصوبه انتقال آنهاست. سالانه ده هزار انتقال دانشجو در قالب ۴ نوع نقل و انتقال انجام می‌شود: ایثارگران، کمیسیون موارد خاص، موافقت مبدا و مقصد، فرزندان اعضای هیأت علمی (۱۰٪ نقل و انتقالات). وزارت علوم در این خصوص تابع و مجری قوانین کشور است.

ساخت ۸هزار واحد مسکونی برای هیات علمی و کارکنان دانشگاه تهران

سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست خبری که در هفته گذشته برگزار شد، اعلام کرد: در راستای حفظ و نگهداشت هیأت علمی و جوانان نخبه در کشور، برخی از زمین‌های دانشگاه که در مقطعی از کاربری دانشگاهی خارج شده بود، دوباره به دانشگاه تهران بر گردانده شود و دانشگاه قرار است مسکن هیأت علمی و کارکنان را در این زمین‌ها مستقر کند.

وی افزود: بخشی از این زمین‌ها در انتهای خیابان کارگر شمالی است و مجموعه زمین‌هایی در پونک داریم، همچنین مجموعه‌ای هم در کرج داریم. با وزیر راه و شهرسازی نشست‌های خوبی داشتیم و مقرر شد تسهیلات مسکن دولت در اختیار دانشگاه تهران قرار بگیرد. پیش بینی ما این است که ۸ هزار واحد مسکونی را برای هیأت علمی و کارکنان تا ۴ سال آینده محقق کنیم. ساخت مسکن از طریق تعاونی‌های مسکن دانشگاه تهران انجام خواهد گرفت.

همچنین بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در آئین تجلیل از خبرنگاران، با اعلام اینکه افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی به مناطق محروم و به صورت بومی گزینی اختصاص یافته است، اظهار کرد: این افزایش ظرفیت در دندانپزشکی هم در کنکور ۱۴۰۱ رخ داده است و در کل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش ظرفیت ۵۰۰ نفری برای پذیرش دستیار/حقوق دستیاران دوبرابر شد

وزیر بهداشت با اشاره به ظرفیت‌های دستیاری پزشکی گفت: سال گذشته یک هزار نفر ظرفیت دستیاری پزشکی خالی ماند. با وجود همه تکمیل ظرفیت‌ها ۲۵۰ نفر به مقطع دستیاری پزشکی راه یافتند و بازهم ۷۵۰ نفر از ظرفیت خالی ماند.

وی یادآور شد: امسال برای رفع این معضل و پر کردن ظرفیت دستیاری، زیرگروه‌های تخصصی حذف شد و انتخاب رشته از ۵ کدرشته به ۱۰۰ کدرشته افزایش یافت. همچنین ۵۰۰ نفر ظرفیت مازاد به صورت بومی به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای پذیرش دستیار اختصاص یافت.امسال حقوق دستیاران پزشکی به دو برابر افزایش یافت که توانست تا حدی حقوق آنها را ترمیم کند.

انتقال پردیس علوم دانشگاه خواجه نصیر به پردیس شهید رضایی نژاد

عبدالمجید خوشنود دبیر کمیته طرح ساماندهی دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به قدمت ساختمان پردیس علوم و اخطاریه‌های مکرر شهرداری و آتش نشانی گفت:موضوع استقرار پردیس علوم در محل پردیس شهید رضایی نژاد امکان سنجی شد.

خوشنود افزود: نظر به از دست ندادن زمان به جهت جلوگیری از حادثه‌ای پر خطر و جبران ناپذیر به عنوان خط قرمز مدیریت کلان دانشگاه، به محض تأیید امکان سنجی استقرار، فاز عملیاتی طرح و مدل‌سازی آن آغاز شده است، در این فاز با همکاری بسیار خوب مسئولان دانشکده‌های هوافضا، ریاضی و دو دانشکده فیزیک و شیمی، برنامه‌ریزی و استقرار کلاس‌ها در پردیس شهید رضایی نژاد نهایی شد و محل استقرار اساتید نیز قطعی شد و از طرفی برنامه‌ریزی جایابی آزمایشگاه‌ها در حال انجام است.

سید فرهنگ فصیحی قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با اشاره به ساماندهی سهمیه‌های کنکور گفت: زمان ابلاغ مصوبه ساماندهی سهمیه‌های کنکور تیرماه بوده است و ستاد نقشه جامع علمی کشور ۶ ماه فرصت دارد بر روی آن کار کند.

ساماندهی سهمیه در کنکور ۱۴۰۲ باید اعمال شود

قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اینکه آیا ساماندهی سهمیه در کنکور سال ۱۴۰۲ اعمال خواهد شد افزود: براساس قانون باید در کنکور ۱۴۰۲ لحاظ شود و ظرف ۶ ماه تعیین تکلیف شود و من فکر می‌کنم که حداقل شورا در مورد بخشی از سهمیه‌ها که خود وضع کرده، تصحیحاتی را اعلام خواهد کرد و در بخش تعاملی با مجلس هم بستگی به رغبت و تعامل مجلس دارد.

همچنین حسن مروتی معاون سازمان سنجش با تکذیب برخی ادعاهای مطرح شده در برنامه «فرامتن» شبکه افق و برخی دیگر از رسانه‌ها تأکید کرد: انتشار این ادعاهای کذب اعتماد عموم مردم و داوطلبان آزمون‌های سراسری به نظام سنجش و آموزش کشور را نشانه رفته است.

ادعای پذیرش فردی با رتبه ۱۶۰ هزار در پزشکی تکذیب شد

وی در مورد برخی مطالب مطرح شده در این برنامه گفت: ادعای پذیرش داوطلبی که مردود شده و یا پذیرش فردی با رتبه ۱۶۰ هزار در رشته پزشکی! بدون ارائه هرگونه سندی کذب محض بوده و این ادعاهای کذب آشکارا اعتماد عموم مردم و داوطلبان آزمون‌های سراسری به نظام آموزشی کشور را هدف گرفته است

نحوه تاثیر معدل امتحانات نهایی در کنکور اعلام شد

از سوی دیگر نیز دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نحوه تأثیر معدل امتحانات نهایی دوره متوسطه (سابقه تحصیلی) در فرآیند سنجش برای پذیرش و ورود به دانشگاه‌ها و نسبت میان سوابق تحصیلی و آزمون سراسری (کنکور) برای ورود به دانشگاه‌ها در هر سال به شرح زیر اعلام کرد:

نمره کل سابقه تحصیلی (معدل امتحانات نهایی) برای هر داوطلب (با تأثیر ۴۰ و ۵۰ درصدی به ترتیب در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و ۶۰ درصدی برای سال ۱۴۰۴ و بعد از آن) میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی است.

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (برای ورود به سال تحصیلی آموزش عالی ۱۴۰۳-۱۴۰۲) نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه شده و به میزان چهل (۴۰) درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد داشت.

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (برای ورود به سال تحصیلی آموزش عالی ۱۴۰۴-۱۴۰۳) نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه شده و به میزان پنجاه (۵۰) درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد داشت.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی