پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          22 آذر 1401 - 13 December 2022


معاون وزیر علوم گفت: قرار شد در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که در جلسه آتی که با حضور رئیس جمهور برگزار می شود بحثی را که در ۱۵ ماده برای رفع موانع پژوهش آماده کرده ایم، به تصویب برسد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، پیمان صالحی در نشست مشترک مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور معاونین و مدیران پژوهشی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی که امروز ۲۱ آذر همزمان با بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری و فن بازار و سومین روز از هفته پژوهش و فناوری برگزار شد اظهار کرد: هفته پژوهش از هفته گذشته در استان‌ها برگزار شده و گزارشات فوق العاده ای درباره برگزاری برنامه‌های متنوع در استان‌ها دریافت کردیم و تقریباً هر روز یک برنامه در استان‌ها اجرا شده است.

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری افزود: ما در نامگذاری روزهای هفته پژوهش کلید واژه‌های مهمی چون جهاد تبیین، توجه ویژه به آموزش و پرورش و دانش آموزان، مرجعیت دیپلماسی علمی و ارکان اقتصاد دانش بنیان و موضوعات علوم پایه و علوم انسانی را گنجانده ایم. روز پنجشنبه ۲۵ آذرماه هفته پژوهش با تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور به پایان خواهد رسید.

نمایشگاه تستا بزرگترین نمایشگاه پژوهش و فناوری در طول تاریخ است

صالحی با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه ملی تستا و نخستین نمایشگاه بین المللی تستا گفت: نمایشگاهی که در حال برگزاری است، بزرگترین نمایشگاه پژوهش و فناوری در طول تاریخ است. چهارمین سال است که نمایشگاه پژوهش را همزمان با نمایشگاه ایران ساخت برگزار می‌کنیم. وزارت‌خانه‌های دفاع، صنعت، نفت، نیرو، ارتباطات و غیره نیازهای خود را در نمایشگاه تستا مطرح کرده‌اند و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از طریق قراردادهای ارتباط با صنعت می‌توانند پاسخگوی این نیازها باشند.

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش با بیان اینکه تستا توسط دبیرخانه شورای عتف پیگیری می‌شود، گفت: مدیران ارتباط با صنعت بهتر است که با این دبیرخانه ارتباط داشته باشند. برای اولین بار برای نمایشگاه تستا، فراخوان بین المللی دادیم و برخی کشورهای خارجی در نمایشگاه حضور دارند و نیازهای فناورانه خود را اعلام کردند.

وی افزود: یک نقطه ضعف بزرگی که در حوزه پژوهش و فناوری داریم، مربوط به قراردادهای حوزه بین‌المللی است و ما کم کاری‌هایی در ارتباط با ظرفیت‌هایی که در کامستک، بانک توسعه اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی وجود دارد داشته ایم. ۲ هفته اخیر گزارشی از وضعیت پژوهش و فناوری ایران در این سازمان ارائه دادم و نسبت به وضعیت سایر کشورهای عضو این سازمان با فاصله در جایگاه خوبی قرار داشتیم.

لزوم نقش‌آفرینی دانشگاه و پژوهشگاه‌ها در سطح منطقه ملی و بین‌المللی

صالحی با تاکید بر لزوم نقش‌آفرینی دانشگاه و پژوهشگاه‌ها در سطح منطقه ملی و بین‌المللی، گفت: ما می‌توانیم مدیرانی باشیم که در دفاتر خود نشسته ایم تا یک مدیر استانی سراغمان بیاید و بگوید مشکلی دارد؟ و یا می‌توانیم مدیری باشیم که هر روز در سازمانهای استانی، شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها برویم و به دنبال حل مشکلات صنعت و جامعه در همکاری با مدیرانی استانی باشیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم بیان کرد: یک نظام و اکوسیستمی در وزارت علوم در حال شکل گیری است که نه تنها حوزه‌های پژوهش و فناوری بلکه حوزه‌های دیگر در خدمت ماموریت گرایی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، نقش آفرینی کنند. در همین راستا تاکنون وزیر علوم با استانداران جلساتی داشتند و در حال حاضر محوریت ماموریت گرایی را در استان‌ها به استانداران واگذار کردیم تا ماموریت گرایی را در حوزه‌های پژوهش، آموزش، فناوری نوآوری و فرهنگی اجرایی کنند.

صالحی اضافه کرد: در برخی استان‌ها کار خیلی خوب پیش می‌رود و در برخی استان‌ها خیر. خواهش من این است که دانشگاه و پژوهشگاه پیگیری کنند که کار دنبال شود. با معاونت آموزشی وزارت علوم نیز هماهنگ کردیم که اگر رشته‌های جدیدی می‌خواهد تعریف شود، در راستای ماموریت گرایی باشد.

برای رفع موانع پژوهش مصوباتی آماده کرده ایم تا در شورای عتف به تصویب برسد

وی با اشاره به قانون و دستورالعمل‌های تسهیل و رفع موانع پژوهش گفت: در حال حاضر مشکلی که با سازمان تامین اجتماعی داریم، مربوط به مفاصا حساب قراردادهای پژوهشی است. قانون گفته است که قراردادهای پژوهشی از مالیات معاف هستند و سازمان تامین اجتماعی هم قبول دارد اما اول می‌گوید، تسویه حساب‌های دیگر باید انجام شود تا مفاصاحساب پژوهشی را بدهیم که با این شرایط کار ما در اکثر استان‌ها قفل شده است.

معاون وزیر علوم افزود: آخرین مکاتبه ما در این خصوص ۲ هفته گذشته با رئیس جمهور بود و با وزیر کار هم جلساتی داشتیم. قرار شد در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که در جلسه آتی که با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد بحثی را در ۱۵ ماده برای رفع موانع پژوهش آماده کرده ایم تا به تصویب برسد. یکی از این بندها مربوط به مفاصا حساب پژوهشی است.

صالحی بیان کرد: برخی از این بندها موضوعاتی است که باید تبدیل به قانون شوند و برخی از آنها مربوط به قوانینی است که وجود دارد اما اجرایی نمی‌شود و برخی هم مربوط به قوانینی است که آیین نامه اجرایی ندارند.

همکاری مستمر با واحدهای استانی بنیاد ملی نخبگان و معرفی طرح‌ها و برنامه‌های مشترک به اساتید دانشجویان و محققان

معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر همکاری مستمر با واحدهای استانی بنیاد ملی نخبگان و معرفی طرح‌ها و برنامه‌های مشترک به اساتید دانشجویان و محققان گفت: طرح‌های مختلفی در بنیاد داریم که از فعالیت‌های دانشجویان و اساتید حمایت می‌کند مانند طرح احمدی روشن که ما در این طرح ۲۰ درصد منابع مالی را تقبل کردیم و از طرف دیگر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را به خط کرده ایم که از این ظرفیت استفاده کنند.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت پایان نامه‌ها رسانه‌ها دوره‌های دکتری و فرصت مطالعاتی داخلی در پاسخگویی به نیازهای جامعه و صنعت افزود: در حال حاضر در پایان نامه‌ها و رساله‌ها از بی مسئله‌ای رنج می بریم و شاهد هستیم که اعضای هیئت علمی برنامه خاصی ندارند و شما مدیران ارتباط با صنعت این ظرفیت‌ها را می‌توانید برای اساتید و اعضای هیئت علمی ایجاد کنید. شما مدیران ارتباط با صنعت می‌توانید پیشران یکسری مسائلی باشید که قرار است حل شود.

صالحی گفت: به طور مثال در شورای عتف پیگیر طرح کلان ملی مواد اولیه دارویی هستیم سالانه ۷۰۰ میلیون دلار مواد اولیه دارویی وارد می‌کنیم که مکاتباتی با سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه داریم و حاضر شدند قراردادی با ما ببندند و مواد اولیه در اختیار ما قرار دهند. وضعیت بودجه کشور را می‌دانیم و شاید این همرسانی ها همیشه نیاز به پول نداشته باشد.

اگر محققی طرح ارتباط صنعت و جامعه کار کند ۵۰ درصد حقوق خود را از شورای عتف می‌گیرد

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ اتفاقات بسیار جالبی در موضوع ظرفیت پذیرش پسا دکتری خواهیم داشت و اگر محققی طرح ارتباط صنعت و جامعه کار کند، ۵۰ درصد حقوق خود را از شورای عتف بگیرد.

معاون وزیر علوم با اشاره به استفاده از ظرفیت ماده ۱۳ قانون جهش دانش بنیان گفت: این قانون بسیار خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان و مدیران ارتباط با صنعت است؛ یعنی این قانون می‌تواند فعالیت حوزه ارتباط با صنعت را متحول کند. ماده ۱۳ قانون می‌گوید شما می‌توانید با شرکت‌های دولتی و خصوصی که بخش تحقیق و توسعه دارند با دانشگاه و پژوهشگاه‌ها قرارداد ببندند و از مالیات معاف شوند.

صالحی افزود: مشکل ما این است که شرکت‌های دولتی و خصوصی باور ندارند و نگران هستند که با دانشگاه‌ها و پژوهش‌ها قرارداد ببندند و در نهایت به آنها بگویند که مالیات هم باید بپردازید. اولین جایی که قرار است قرار داد منعقد شود، شستا است و امروز توافقنامه‌ای بین بنده و مدیرعامل شستا امضا می‌شود و از ظرفیت شرکت‌های شستا استفاده خواهیم کرد.

امیدواری برای تصویب اساسنامه صندوق علوم تحقیقات و فناوری در هیات دولت

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: صندوق علوم تحقیقات و فناوری حلقه مفقوده حمایت مالی ما بوده است؛ این صندوق هم می‌تواند گرنت بدهد و هم از فعالیت‌های پژوهشی حمایت کند. امیدواریم اساسنامه این صندوق در چهارشنبه جاری در دولت به تصویب برسد.‌



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی