پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          24 آذر 1401 - 15 December 2022


معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به اینکه محاسبات ما نشان می دهد که سهم پژوهش از جی دی پی زیر نیم درصد است، گفت: البته شاید این نیم درصد هم عدد واقعی نباشد.

پرتال دانشگاهی به نقل از پیمان صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی (GDP) گفت: در برنامه ششم توسعه کشور سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی، ۴ درصد پیش بینی شده بود و قرار بود ۲ درصد از توسط بخش دولتی و ۲ درصد از سوی بخش خصوصی محقق شود که متأسفانه تحقق نیافت.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به اینکه محاسبات ما نشان می‌دهد که سهم پژوهش از جی دی پی زیر نیم درصد است، گفت: البته حتی این نیم درصد هم شاید عدد واقعی نباشد. نکته اینجاست که به طور مثال یکی از روش‌های محاسبه سهم پژوهش، این است که بودجه وزارت علوم ۱ میلیارد دلار است و این بودجه را به حساب حوزه پژوهشی می‌گذارند در حالی که بیشتر این بودجه صرف حقوق و دستمزد می‌شود.

صالحی خاطرنشان کرد: درست است که از محل این بودجه، اعتباراتی به پژوهشگران اختصاص پیدا می‌کند اما تعداد کارمندانی که از محل اعتبارات وزارت علوم، حقوق می‌گیرند بیشتر است. بنابرین همین نیم درصد سهم پژوهش را هم باید با احتیاط اعلام کنیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه امیدواریم افزایش بودجه پژوهشی در برنامه هفتم دیده، محقق و اجرا شود، گفت: مجلس می‌تواند در بودجه‌های سالانه به حوزه پژوهشی کمک کند. قانون بودجه ۱۴۰۲ در حال تدوین است و مجلس می‌تواند کمک کند که بتوانیم به سهم واقعی پژوهش از جی دی پی برسیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم ادامه داد: در بندهای بودجه پارسال مواردی مرتبط با حوزه پژوهشی گنجانده شد که متأسفانه محقق نشد؛ به طور مثال مقرر شده بود که ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به پژوهش و فناوری اختصاص یابد منتها بعد از ابلاغ قانون این اعتبار در جدول تبصره ۱۴ رفت و عملاً با توجه به اینکه تبصره ۱۴ بودجه در سطح پایینی است و ممکن است محقق نشود.

وی در ادامه بیان کرد: از طرف دیگر بخشی از این بودجه برای بازگشایی دانشگاه‌ها تخصیص داده شد و در واقع در حوزه پژوهش و فناوری هزینه نشده است که امیدوارم در بودجه امسال با در نظر گرفتن موارد این چنینی، به افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی کمک کنیم.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی