پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          28 آذر 1401 - 19 December 2022


وزیر علوم با بیان اینکه یکی از علت‌های تغییر رشته دانشجویان مشکل اشتغال است، گفت: با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت‌های شغلی جدیدی در رشته‌های مختلف ایجاد می شود.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در مراسمی که به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شده بود، اظهار داشت: پژوهشگران علوم انسانی این راهکار را ارائه کنند که چگونه می‌توان به یک ترکیب متوازن رشته‌های تحصیلی دست پیدا کنیم و رتبه‌های برتر آزمون سراسری صرفاً به سمت علوم پژشکی نروند.

وی تاکید کرد: پاسخگویی دانشگاه به نیازهای جامعه نیازمند دانش آموختگان در رشته‌های مختلف است و بر این اساس ضرورت دارد در علوم انسانی، علوم پایه، هنر، کشاورزی و فنی و مهندسی به اندازه نیاز جامعه دانشجو پذیرش کنیم و شاهد رشد کاریکاتوری در آموزش عالی نباشیم.

وزیر علوم با تبریک هفته پژوهش و فناوری گفت: پژوهش به انسان نگاه جدیدی می‌دهد و دید انسان به محیط و اجتماع با پژوهش متفاوت می‌شود.

زلفی‌گل با یبان اینکه نوآوری در علم و دانش نیز در نتیجه پژوهش اتفاق می‌افتد گفت فعالیت پژوهشی، شور و نشاط کشف تازه‌ها را به محقق می‌دهد و پویایی و تحرک محیط علمی را بیشتر می‌کند و همچنین به ایجاد فرهنگ نوآوری نیز کمک می‌کند.

وی افزود: فرهنگ بزرگترین سرمایه هر کشور است که آن سرمایه نیز نیاز به روزآمدسازی دارد و این روزآمدسازی و تغییرات فرهنگی بیشتر از ناحیه علوم و فناوری‌های جدید اتفاق می‌افتد؛ برای مثال می‌توانیم به فرهنگ خاصی که پس از افزایش استفاده از تلفن همراه اینترنت و فضای مجازی در جامعه رخ داد اشاره کرد.

وزیر علوم با بیان اینکه برونداد پژوهش، فناوری جدید و محصول دانشی جدید است گفت: علم و فناوری جدید می‌تواند به خلق ثروت و نوآوری در جامعه منجر شود که این نوآوری هم در عرصه اجتماع و هم در عرصه فناوری‌های کاربردی اتفاق می‌افتد.

وزیر علوم با اشاره به این که علوم انسانی در کشورهای توسعه یافته جایگاه بیشتر از سایر علوم دارد گفت: از آنجا که علوم انسانی به مدیریت و حکمرانی جامعه ارتباط بیشتری دارد در کشورهای توسعه یافته برای علوم انسانی اهمیت بیشتری قائل هستند و بیشتر نخبگان به سمت این رشته‌ها هدایت می‌شوند.

وی تاکید کرد: در کشور ما نیز باید توازن بین رشته‌های تحصیلی ایجاد شود و شرایط ایجاد کنیم که نخبگان و رتبه‌های برتر کنکور به سمت رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه حرکت کنند، چرا که هم اکنون بیش از ۶۰۰ هزار نفر از دانشجویان در رشته‌های علوم تجربی و فقط ۱۵۰ هزار نفر در علوم ریاضی تحصیل می‌کنند که باید این وضعیت متناسب سازی شود.

زلفی گل تاکید کرد: از پژوهشگران علوم انسانی انتظار می‌رود راهکارهای عملی برای اینکه دانشجویان در حال تحصیل مختلف به سمت توازن حرکت کند ارائه کنند و برای تربیت دانشجویانی مهارت محور هم پیشنهاد دهند.

وی با اشاره به اینکه سند ملی نظام نوآوری و فناوری در وزارت علوم در حال تدوین است گفت: پژوهشگاه علوم انسانی نقش و جایگاه علوم انسانی را در این سند مشخص کند و پیشنهادات خود را به وزارت علوم ارسال نماید.

وزیر علوم با اشاره به اینکه در یک سال گذشته به دنبال ایجاد یک ارتباط نظام‌مند بین نیازهای جامعه و ظرفیت‌های دانشگاهی بودیم گفت: در این راستا سامانه نان ایجاد شد و نیازهای کشور در این سامانه اعلام شد که هم اکنون در حدود ۷۰۰۰ نیاز ثبت شده است.

وی افزود: محققان و اعضای هیئت علمی که پژوهش‌های خود را بر اساس این سامانه انتخاب کنند پایه تشویقی خواهند گرفت.

وی گفت: برای متوازن سازی ورود استعدادهای برتر به رشته‌های مختلف، با تفاهم نامه‌ای که با معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد نخبگان امضا شد رتبه‌های زیر ۲۰۰ علوم تجربی و ریاضی فنی و رتبه‌های زیر ۱۰۰ هنر و علوم انسانی در رشته قبلی خود ادامه تحصیل دهند و حقوق دریافت کنند که این سیاست امسال اجرایی شد و آثار خود را در آزمون سراسری نشان داد و شاهد افزایش ورود تعداد رتبه‌های برتر علاقمند به رشته‌های علوم پایه بودیم.

زلفی گل گفت: اگر دانشجوی رتبه برتر کنکور و دانشجوی المپیادی در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهد قطعاً احتمال اینکه دانشمند تراز اول و برجسته ای شود بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه یکی از علت‌های تغییر رشته دانشجویان مشکل اشتغال است، گفت: با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت‌های شغلی جدیدی در رشته‌های مختلف ایجاد می‌شود.

وزیر علوم با اشاره به اینکه در پژوهشگاه علوم انسانی رشته‌های تحصیلی گوناگونی وجود دارد، گفت: تجربه نشان داده است پژوهش‌هایی که بین رشته‌ای باشند آثار و نتایج بهتری دارند و برای تقویت کار تیمی نیز مؤثر هستند، لذا علاوه بر اینکه از پژوهشگاه علوم انسانی انتظار می‌رود به پژوهش‌های بین رشته‌ای بهای بیشتری دهد این انتظار می‌رود که راهکارهای افزایش همکاری بین دانشمندان و محققان در رشته‌های مختلف و رشد پژوهش‌های بین رشته‌ای را تدوین کند و در اختیار وزارت علوم قرار دهد.

بر اساس این گزارش، فرهاد زیوار استاندار لرستان و غلامعلی حداد عادل نیز در این مراسم حضور داشتند.

گفتنی است پیش از آغاز مراسم هفته پژوهش و فناوری، با حضور دکتر زلفی‌گل، وزیر علوم، دکتر نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر شمسی پور، مدیرکل حوزه وزارتی کتابخانه تخصصی تاریخ معاصر ایران و مطالعات استعمار شناسی، کتابخانه تخصصی زبان‌های ایران باستان و زبان‌شناسی همگانی، کتابخانه تخصصی علوم سیاسی و تالار یادبود پژوهشگران و اساتید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رونمایی شد.

همجنین وزیر علوم از ۵۰ عنوان کتاب جدید پژوهشگاه علوم انسانی و مجموعه آثار دکتر کریم مجتهدی، دکتر باقر ساروخانی و دکتر مهدی گلشنی و شیوه نامه پژوهشی و آئین ارتقای اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی رونمایی کرد.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی