پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          29 آذر 1401 - 20 December 2022


پیگیری لغو و اصلاح شیوه نامه انضباطی جدید، تهیه پیش نویس منشور انتظامی شریف و درخواست برای آزادی دانشجویان بازداشتی از جمله موارد مهم مطروحه در جلسه شورای صنفی با رئیس دانشگاه شریف بود.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، اعضای شورای صنفی مرکزی دانشگاه صنعتی شریف جلسه‌ای با دکتر رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف و دکتر ابوالحسنی معاون دانشجویی دانشگاه در خصوص حوادث رخ‌داده در هفتۀ منتهی به روز دانشجو داشتند.

در ابتدای جلسه، نمایندگان شورای صنفی با طرح موارد گزارش‌شدۀ تخلف نیروهای انتظامات و حراست جدید ناآشنا به فضای دانشگاه، از جمله گزارش ضرب‌وشتم‌های صورت گرفته، تعقیب و گریزهای رخ‌داده در محوطۀ دانشگاه خواستار پیگیری این موارد، ایجاد شفافیت و رفع ابهامات و برخورد با خاطیان شدند و بر لزوم فعالیت نیروهای انتظاماتی صرفاً در چارچوب اختیارات مربوطه، و همچنین ضرورت پای‌بندی همۀ کارکنان به تفکیک‌ صورت گرفته میان نهادهای اعلام جرم و جزا تاکید کردند.

لزوم پایبندی دانشگاه به تمامی ابعاد منشور اجتماعی

اعضای شورای صنفی با تاکید بر لزوم اجرای تمامی ابعاد منشور اجتماعی دانشگاه، که یکی از مفاد مهم آن «عدم بکارگیری نیروهای حراستی ناآشنا با اقتضائات محیط دانشگاه در هر شکل و قالبی است»، پای‌بندی دانشگاه به تعهدات خود را لازمۀ اجرای صحیح این منشور دانسته و از ریاست دانشگاه خواستند که در تعامل با نهادهای داخلی و خارجی دانشگاه، از لزوم اجرای تمامی مفاد منشور، اطمینان حاصل کند.

امکان قانونی برگزاری تجمعات و نشست‌های نظام‌مند

در همین رابطه، نمایندگان حاضر در این جلسه، عدم صدور مجوز برای برگزاری مراسم‌های روز دانشجو در فضای باز را در تناقض با منشور اجتماعی دانشگاه دانسته و تاکید کردند که این خواستۀ تشکل‌ها، در قرابت با خواستۀ دانشجوها بوده و منشور دانشگاه، «حق پرسش، مطالبه‌گری، انتقاد و اعتراض دانشجویان با رعایت شئون اخلاقی، قوانین کشور و مقررات دانشگاه» را به رسمیت شناخته و بدون وضع چارچوب‌ها و محدودیت‌های بیشتر، خواستار «امکان قانونی برگزاری تجمعات و نشست‌های نظام‌مند و اخلاق‌مدار و کرسی‌های آزاداندیشی» شده است که تناقضی با درخواست‌های مجوز تشکل‌ها در هفتۀ منتهی به روز دانشجو نداشته و ایجاد محدودیت‌های بیشتر در این زمینه، مقبولیت منشور نزد دانشجوها را کاهش خواهد داد.

درخواست برای آزادی دانشجویان بازداشتی

اعضای شورای صنفی همچنین، با اشاره به دانشجوهایی که در زمان برگزاری جلسه، همچنان در بازداشت به‌سر می‌بردند، خواستار پیگیری آزادی هر چه سریع‌تر این دانشجوها شدند. نمایندگان بار دیگر با تاکید بر مفاد منشور، نسبت به اقدامات برخی نهادها که خواسته یا ناخواسته، در جهت شکست و عدم اجرای منشور و افزایش التهابات در فضای دانشگاه گام برمی‌دارند، هشدار دادند.

پیگیری لغو و اصلاح شیوه نامه انضباطی جدید

در بخشی از جلسه همچنین، شیوه‌نامۀ انضباطی جدیدی که از سوی وزارتخانه ابلاغ شده است، مورد اشاره قرار گرفت و اعتراض شورای صنفی به این شیوه‌نامه‌ ابلاغ شد. شورای صنفی از طریق ارتباط با معاونت‌های دانشجویی و سایر مسئولان دانشگاه و نیز همکاری با شوراهای صنفی سایر دانشگاه‌های سطح کشور، لغو و اصلاح این شیوه‌نامه که بسیاری از حقوق دانشجوها را نادیده انگاشته، در دست پیگیری قرار داده است.

نمایندگان شورای صنفی همچنین با محکومیت آتش‌افروزی در دفتر بسیج دانشگاه، قصور نیروهای حراست در این رخداد را یادآور و خواستار پیگیری این حادثه و ایجاد شفافیت کامل در این زمینه شدند. در همین زمینه، نمایندگان با انتقاد از موج رسانه‌ای پیرامون این ماجرا، رفع ابهامات این حادثه را خواستار شدند.

در پایان صحبت‌ها، اعضاء ضمن به رسمیت شمردن تلاش‌های برخی نیروهای حراست دانشگاه برای کاهش و به حداقل رساندن التهابات، بار دیگر با اشاره به موارد گزارش‌شدۀ تخلف‌های صورت‌گرفته در هفته‌های گذشته که عموماً متوجه اعضای جدید تیم انتظامات دانشگاه است، خواستار پاسخگویی تمامی کارکنان دانشگاه و تعیین سازوکارهای مشخص برای ثبت و پیگیری جدی این موارد شدند.

پیش‌نویس «منشور انتظامی دانشگاه» تهیه می شود/تلاش برای ارجاع پرونده بازداشتی ها به داخل دانشگاه

رسول جلیلی، رئیس دانشگاه شریف نیز در این جلسه، بر لزوم همکاری دانشجوها و اساتید با نیروهای انتظامات به عنوان پلیس دانشگاه تاکید کرده و ضمن استماع نگرانی‌ها، از شورای صنفی دانشجویان خواست که پیش‌نویس «منشور انتظامی دانشگاه» را تهیه کنند و دکتر نوبهاری مدیر کل حوزه ریاست را به عنوان رابط فعلی برای ثبت موارد تخلف انتظامات معرفی کرد. وی همچنین یادآور شد که مسئولان دانشگاه همچنان پیگیر آزادی دانشجوهای بازداشتی و ارجاع پرونده‌ها به داخل دانشگاه هستند.

رئیس دانشگاه در ادامه با اشاره به چند مورد تنش در فضای خوابگاه دانشجویی، این اقدامات را محکوم دانسته و تاکید کرد که خوابگاه محلی برای استراحت دانشجوها است و نباید تنش‌های احتمالی در فضای دانشگاه، به خوابگاه‌ها تسری پیدا کند.

پیگیری قاطعانه درباره آتش افروزی ها در دفاتر دانشگاه

درخصوص آتش‌افروزی‌ها در دفاتر دانشگاه، دکتر جلیلی عنوان کرد که با ارجاع این پرونده به مجاری امنیتی کشور، ضمن‌ پیگیری قاطعانه‌ی عاملان این آتش‌سوزی‌ها، هیچ‌گونه مماشاتی با این افراد صورت نخواهد گرفت و دانشگاه به طور قاطعانه، پیگیر این پرونده و مجازات عاملان آن خواهد بود.

درخصوص عدم صدور مجوز برای برگزاری تجمع‌های هفتۀ منتهی به روز دانشجو در فضای باز، رئیس دانشگاه ضمن گلایه از تشکل‌ها برای عدم برگزاری مراسم‌ها در فضای بسته مطابق با موافقت شورای نظارت بر تشکل‌ها، از جمله دلایل عدم صدور سایر مجوزها را ابلاغ دستورالعملی از سوی نهادهای خارج از دانشگاه برای عدم برگزاری تجمع‌ها در فضای باز در تاریخ‌های نزدیک به روز دانشجو برشمرد. نمایندگان شورای صنفی در این بخش از جلسه، با تاکید بر لزوم درون‌سپاری تصمیم‌ها به مسئولان و اعضای خانواده‌ی شریف که در بستر تحولات و آشنا به فضای دانشگاه هستند، نسبت به این مسئله انتقاد کردند.

دکتر جلیلی همچنین بار دیگر تاکید کرد که حضور در تجمعات بدون مجوز، حتی برای جلوگیری از درگیری‌های احتمالی، محکوم بوده و معتقد است که بسیاری از افراد، این موضوع را در جلسات کمیتۀ انضباطی به عنوان دستاویزی برای رفع اتهام از خود قرار داده‌اند و دانشگاه ملزم است که بار دیگر نسبت به حضور در تجمع‌های غیرمجاز هشدار دهد.

جلیلی ابراز امیدواری کرد که با تدوین منشور انتظامی، التهابات به حداقل برسند. معاونت دانشجویی نیز در ارتباط با همین مسئله، شفاف‌سازی حوزه‌ی اختیارات انتظامات دانشگاه و اطلاع کامل دانشجوها از حقوق خود در این زمینه را ضروری دانست.

شورای صنفی با توجه به نتایج این جلسه، تدوین پیش نویس منشور انتظامی دانشگاه، اطلاع‌رسانی دقیق درخصوص راه‌های ثبت و پیگیری تخلف‌ها و شفاف‌سازی درخصوص حوزۀ اختیارات انتظامات دانشگاه و حقوق دانشجوها را در دستور کار قرار داده است و نتایج آن را به اطلاع عموم خواهد رساند.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی