نسخه چاپي ارسال به دوستان
دانشجو خبر داد:
انتقال پژوهشگاهها به داخل دانشگاهها
خبرگزاري فارس: وزير علوم گفت: در راستاي اجراي رهنمودهاي مقام معظم رهبري در حال برنامهريزي براي انتقال پژوهشگاهها به داخل دانشگاهها هستيم كه با اين اقدام پاسخگويي دانشگاهها به حوزههاي كاربردي جامعه تقويت ميشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در جلسه شوراي عالي برنامهريزي آموزش عالي ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهيد مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه و پيوند عالمان دين و دانشمندان متقي در دانشگاهها خوشبختي دنيوي و اخروي ملت ما را بدنبال دارد.
وي با اشاره به اهميت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: بطور كلي وحدت ضمن اينكه وظيفه ديني است اهداف عاليه و منافع ملي را نيز تامين ميكند، در حاليكه دشمنان به دنبال تفرقه هستند و حدت حوزه و دانشگاه را در راستاي منافع خود نميبينند.
وزي علوم با تاكيد بر اينكه در برنامهريزي آموزش عالي ارزشهاي اسلامي در جامعه بايد مورد توجه قرار گيرد، گفت: علاوه بر به روز رساني علمي، غنيسازي و كارآمدسازي در همه رشتههاي تحصيلي دانشگاهها، حاكم كردن روح دين در دانشگاهها و جاري كردن توامان علم و ايمان وظيفه اصلي ما است.
دانشجو اضافه كرد: ملت ما ملت عاشورايي است و بايد تلاش كنيم فرهنگ عاشورا، فرهنگ انتظار كه فرهنگ كار، تلاش و فرهنگ جهاد علمي است در دانشگاه حاكم شود.
وي با اشاره به مدلهاي مختلف برنامهريزي آموزش عالي يادآور شد: بايد فرهنگ غني ايراني و آموزههاي ديني جامعه خودمان را باور كنيم و شاخصها را بر اساس آن تعريف كنيم و البته اين به معناي عدم استفاده از دستاوردهاي ديگر جوامع نيست بلكه ضمن استفاده از تجربيات مثبت ديگر جوامع بايد روح حاكم بر برنامههاي آموزشي منطبق بر دانش امروز و ارزشهاي معنوي و انقلابي جامعه باشد.
وزير علوم در خصوص رتبهبندي دانشگاهها اظهار داشت: ما بايد دنيا را بشناسيم و يافتهها و روشهاي آنها را بياموزيم و از تجارب جوامع ديگر استفاد كنيم اما در رتبهبندي دانشگاهها علاوه بر به روز بودن دانش و سطح علمي دانشگاهها و حركت در مرزهاي دانش، شاخصها و نيازهاي جامعه خود و همچنين فرهنگ و ارزشهاي اسلامي را محور اصلي جهتگيري قرار دهيم.
دانشجو با اشاره به ضرورت اولويتبندي فعاليتهاي شوراي برنامهريزري آموزش عالي در ادامه گفت: توجه به نيازهاي جامعه يك ضرورت است و بايد در هرم جمعيت دانشجويي كشور سهم دانشجويان كارداني و تكنسين حفظ شود و بعنوان يك نياز اصلي بخشهاي فني و حوزههاي كاربردي، حتي در دانشگاههاي مادر نيز مورد توجه قرار گيرد و افزايش سهم تحصيلات تكميلي در اين دانشگاهها نبايد به حذف دورههاي كارداني منجر شود.
وزير علوم همچنين افزود: در راستاي اجراي رهنمودهاي مقام معظم رهبري در حال برنامهريزي براي انتقال پژوهشگاهها به داخل دانشگاهها هستيم كه با اين اقدام پاسخگويي دانشگاهها به حوزههاي كاربردي جامعه تقويت ميشود.
بر اساس اين گزارش، در اين جلسه حسين نادريمنش معاون آموزشي وزير علوم و ديگر اعضاي شوراي برنامهريزي آموزش عالي ديدگاهها و نظرات خود را در خصوص برنامههاي آموزشي مطرح كردند.