پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          22 فروردین 1402 - 11 April 2023


دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان در خصوص درگذشت هنرمند مرحوم کیومرث پوراحمد بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر، دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان در خصوص درگذشت هنرمند مرحوم کیومرث پوراحمد بیانیه ای صادر کرد که به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اناالله و اناالیه راجعون»

«بیانیه‌ی دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان

در خصوص درگذشت هنرمند مرحوم کیومرث پوراحمد»

خبر واقعه مرگ مرحوم کیومرث پوراحمد، هنرمند سینمای کشورمان بسیار متأثرکننده و تلخ بود. و تلخ‌تر از آن موضع‌گیری‌ها و بازتاب‌هایی بود که توسط برخی رسانه‌ها در خصوص این موضوع صورت گرفت. که می‌توان گفت بسیار غیرحرفه‌ای وغیرمسئولانه بوده و می‌تواند اثرات جبران ناپذیری در سلامت روان افراد جامعه داشته باشد. به همین جهت، دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان، در جهت مسئولیت اجتماعی و رسالت خود در خصوص این حادثه، مواردی را به جامعه دانشگاهی کشور یادآوری می‌نماید:

۱. به نظر می‌رسد فضای اکثر رسانه‌ها جهت انتشار این قبیل اخبار، به صورت غیرحرفه‌ای و غیرمسئولانه عمل می‌کنند و با توجه به مسری بودن پدیده‌های این چنینی، ملاحظاتی که انتشار اینگونه اخبار جهت حفظ سلامت روان افراد مد نظر است، رعایت نمی‌گردد.

۲. امروزه پژوهش‌های بسیاری در سراسر جهان نشان می‌دهند که برخی روش‌های خبری، می‌تواند احتمال بروز رفتارهای خود آسیب رسان و خودکشی را در افراد آسیب‌پذیر افزایش دهد.

۳. با کمال تأسف، برخی چهره‌های سرشناس، رسانه‌ها و روزنامه‌ها در انتشار خبر در روزهای اخیر به استانداردهای انتشار اینگونه اخبار بی‌توجهی کرده و این خبر را به صورت احساسی و گسترده، منتشر کرده‌اند که می‌توان گفت، حتی برخی رسانه‌ها اقدام به تلطیف نمودن اقدام به خودکشی کردند.

۴. خودکشی پدیده‌ای پیچیده و چندعاملی است که معضل بسیاری از کشورهای جهان می‌باشد، در این راستا تأکید می‌گردد که این پدیده در همه اقشار اجتماعی ممکن است رُخ دهد و شهرت ، به معنای مصونیت از اشتباه نیست.

۵. برای درج اخبار خودکشی در رسانه‌های جهان استانداردهایی وجود دارد، که از جمله مهمترین آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- پرهیز از ارائه جزئیات حادثه؛ به این دلیل که پرداختن به جزئیات، ضریب احتمال خطر را برای اقدام به خودکشی افزایش می دهد.

- پرهیز از اسطوره‌سازی فرد متوفی.

- خودکشی افراد سرشناس را نباید باشکوه جلوه داد.

- شماره‌های ضروری و اطلاعات سازمان‌های مداخله گر در بحران باید در متن خبر منتشر شوند.

- اجتناب از جای دادن خبر خودکشی در صفحه اول سایت، روزنامه و یا سایر پایگاه های اطلاع رسانی.

۶. در چند روز اخیر موارد استانداردی که جهت انتشار خبرخودکشی به آن تأکید می‌شود در سطحی گسترده توسط برخی اصحاب رسانه، روزنامه‌ها، افراد مشهور و پایگاه‌های خبری نقض شده است و این رفتاری بسیار غیرمسئولانه، مبتنی برهیجان و غیرحرفه ای است که به دلیل مُسری بودن پدیده‌ی خودکشی و احتمال گرایش افراد آسیب‌پذیر به خودکشی تقلیدی، می‌تواند بسیار پُرخطر باشد و برخی از اصحاب رسانه‌ها در خصوص احتمال افزایش گرایش افراد به رفتارهای خودآسیب‌رسان ناخواسته بی‌برنامه عمل کرده و از مسئولیت اجتماعی خود غفلت نموده اند.

۷. آقای پوراحمد آفریننده‌ خاطرات بسیار درخشانی در عرصه تلویزیون و سینما بوده است، با این حال تحقیقات نشان می‌دهد در بیش از ۹۰درصد از موارد خودکشی ها، فرد، دچار اختلالات روان شناختی بوده است که در صورت شناسایی به موقع، مداخله و درمان بهنگام، می‌توان مانع از اقدام شد.

۸. بیانیه‌های چندروز اخیر برخی از اهالی سینما یا سیاست و برخی رسانه ها؛ آگاهانه یا نا آگاهانه، غیرعلمی و بعضاٌ غیرمسئولانه و در جهت تشویق و تهییج ناخواسته و غافلانه به این امر بوده است.

۹. شایان ذکر است هرگونه ورود به مسائل خصوصی افراد، امری غیراخلاقی است اما جامعه مشاوره و روان شناسی کشور وظیفه و رسالت دارد در معرفی سبک زندگی سالم و معیارهای سلامت روان کوشا باشد.

۱۰. هر گونه بهره‌برداری سیاسی و جناحی از این دست موضوعات، ممکن است باعث تشویق افراد در معرض خطر شود و در نهایت منجر به فجایع سریالی شود که در خور فرهنگ و آیین ایرانی-اسلامی ما نیست.

۱۱. چهره‌های سرشناس نیز همچون سایر افراد جامعه، دارای تاب‌آوری های متفاوتی می باشند، بنابراین در برخورد با مشکلات و مسائل شخصی و اجتماعی، لازم است براساس معیارهای مبتنی بر سلامت، اقدام شود نه بر مبنای شهرت افراد.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی