پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          13 خرداد 1402 - 03 June 2023


معاون آموزشی وزارت علوم گفت: برنامه ما این است که دانشجویان بتوانند در کشورهای اسلامی و کشورهایی که با آنها رابطه خوبی داریم، یک ترم را تحت عنوان فرصت مطالعاتی آموزشی بگذرانند.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم در نشستی خبری با اشاره به طرح تحول آموزش عالی گفت: درطرح تحول با ۱۰ موضوع از ۱۱۱ اقدام مواجه هستیم، این ۱۰ موضوع اقدامات مختلفی دارد که مشخص و به دانشگاه‌ها اعلام کرده ایم، تا در این ۱۰ موضوع بر حسب وظیفه اقدامات خود را نوشته و به وزارت علوم اعلام کنند.

دانشکده علوم و فناوری بین رشته‌ای در ۲۰ دانشگاه ایجاد می‌شود

وی ادامه داد: یکی از این موضوعات «تحول در حکمرانی داخل دانشگاه» است شناسایی دانشگاه‌هایی است که ۷۰ الی ۸۰ درصد تولید علم جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارند این دانشگاه‌ها حدوداً ۲۰ دانشگاه هستند و به دلیل وجود توانمندی و زیرساخت می‌توانند در تولید علم در آینده در جمهوری اسلامی نقش آفرینی و برای شغل‌های آینده هم برنامه ریزی کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: این دانشگاه‌ها شناسایی شدند تا روی دانشکده‌ای کار کنند که مدل حکمرانی آن در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا وجود دارد و ما باید این مسیر را با فرهنگ و تمدن ایران اسلامی پیش ببریم.

عمو عابدینی یادآورشد: این دانشگاه، دانشگاهی است که فقط برای علوم و فناوری‌های راهبردی آینده در کشور ایران برنامه ریزی شده و با حکمرانی خاصی اداره می‌شود. برای مثال اعضای هیأت علمی این دانشکده باید از نخبگان و استعدادهای درخشان باشند و مثلاً یک نوبت در دوره تحصیل شاگرد اول شده اند. همچنین اگر فرد عادی بخواهد استاد بشود ارتقای او مدت طولانی زمان می‌برد، ولی اعضای هیأت علمی این دانشکده با ارائه موفق برنامه‌های مختلف و با تشخیص کمیته مربوطه می‌توانند ارتقا بگیرند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: مدل این دانشکده‌ها اینطور است که استاد می‌تواند با شاگردپروری دانشجو جذب کند. در فرهنگ گذشته ایران هم همینطور بوده است. یعنی در حکمت‌خانه‌ها و دانشگاه‌هایی که داشتیم شاگردپروری و حکیم پروری می‌کردند.

وی یادآورشد: بنابراین چنین دانشکده‌ای یکی از بندهای موضوع طرح تحول آموزش عالی است. مصوبات آن را هم اخذ کرده ایم. این دانشکده هم از نظر تمدنی و هم نوع مدیریتی که برگرفته از ۱۰۰ دانشکده برتر دنیا است.

عمو عابدینی افزود: دانشجویانی که برای این دانشکده در نظر گرفته ایم دانشجویان واقعاً مستعد هستند، برای نمونه اعلام می‌کنیم دانشجویان رتبه زیر ۲۰۰۰ در این دانشگاه‌ها پذیرش شوند. هر دانشگاهی از این ۲۰ دانشگاه یک دانشکده به نام علوم و فناوری‌های راهبردی آینده خواهند داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: این یک بند از طرح تحول آموزش عالی است. این سوال مطرح است که این دانشجویان برای چه منظوری باید تربیت شوند، یک فناوری‌های آینده که دانشجو به دانشکده فناوری‌های آینده می‌رود و یکی هم نیازمحوری که نیازهای صنعت و جامعه را در حوزه علوم انسانی و غیر علوم انسانی رفع می‌کند. اینجا باید در نظر بگیریم که دانشکده‌هایی شکل بگیرد که نیازمحور است. دانشکده علوم پایه نیازمحور است ولی نمی‌توانیم به جای خاصی اشاره کنیم که به آن نیاز دارد، بلکه آینده علم، فلسفه علم، نوآوری و مرزهای دانش می‌خواهد، و نیاز بخش دوم است.

ایجاد دانشکده خانواده در ۳ دانشگاه بزرگ

وی با اشاره به یکی دیگر از برنامه‌های طرح تحول آموزش عالی افزود: موضوع سوم خانواده محوری است ما دانشکده خانواده را فعلاً در سه دانشگاه مصوب کردیم لذا در سه دانشگاه تهران، الزهرا و شهید بهشتی دانشکده خانواده شکل می‌گیرد و ۱۵ رشته را نیز در این خصوص مصوب می‌کنیم. این دانشکده‌ها را طوری مصوب می‌کنیم که بتوانند مثل دانشگاه‌های پیام نور بخش حضوری و غیرحضوری داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین دوره‌های کهاد برای خانم‌ها و آقایان مصوب شده و موضوعاتی مانند تربیت کودکان را دارد و این دوره‌ها را اصلاً محدود نمی‌کنیم.

فرصت مطالعاتی آموزشی برای دانشجویان اجرا می‌شود

عمو عابدینی از ایجاد فرصت مطالعاتی آموزشی برای اولین بار خبر داد و افزود: موضوع دیپلماسی علمی هم یکی دیگر از موضوعات در ۱۰ موضوع طرح تحول است. از این رو جز برنامه‌های ماست که دانشجویان ما بتوانند در کشورهای اسلامی و کشورهایی که رابطه خوبی داریم، یک ترم بگذرانند و دانشجویان آنها هم در ایران یک ترم بگذرانند. آئین نامه این موضوع هم نوشته شده است.

ارائه برنامه درسی حرفه‌ای دوره‌های کارشناسی

عمو عابدینی افزود: بر اساس طرح تحول این موضوع نیز مطرح است که آیا این فرد برای کسب شغل توانمند است؟ این چالش را باید حل کنیم. برای حل این چالش در شورای برنامه ریزی آموزش عالی مصوب کردیم که دانشگاه می‌تواند ۴۰ واحد درسی را با صنعت و جامعه برای رشته‌های علوم انسانی و غیرعلوم انسانی تصویب کند. البته ۱۵ واحد را کارورزی و کارآموزی در نظر گرفتیم که فرد در صنعت باید کار را یاد بگیرد. شیوه نامه این ۴۰ واحد مصوب جلسات ۹۵۴ و ۹۵۹ شورای برنامه ریزی آموزش عالی است و پیش نویس شیوه نامه در اجلاس دو روزه معاونان آموزشی بررسی و نهایی می‌شود و دانشگاه‌هایی که قصد داشته باشند این برنامه‌ها را اجرا کنند باید بر اساس این شیوه نامه باید عمل کنند.

استادمحوری برای اولین بار در کل نظام آموزشی انجام می‌شود

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه یکی دیگر از بحث‌ها در طرح تحول، استادمحوری است افزود: استادمحوری برای اولین بار در کل نظام آموزشی انجام می‌شود. این موضوع را هم از استعدادهای درخشان شروع کردیم و ۲۰ درصد از دانشحویان عادی هم هستند ولی باید توسعه یابد. این موضوع در فرهنگ ما هم سابقه دارد، مثلاً ابوعلی سینا شاگرد خود را انتخاب می کرده است و کلاً استاد باید شاگرد خود را انتخاب کند. آئین نامه این موضوع تدوین شده ولی باید اشکالات آن رفع شود.

وی ادامه داد: استادمحوری در پژوهش هم باید انجام شود. البته پذیرش از طریق سنجش است ولی برای استعدادهای درخشان چون قانون داشتیم در شورای برنامه ریزی آموزش عالی مصوب کردیم و به این شکل با مصاحبه ۱۰ استاد دانشجو انتخاب می‌شود. در مرحله اول بخشی از جذب استعدادهای درخشان با استادمحوری است و باید تا سال بعد کل این ظرفیت با استادمحوری جذب شود.

وی ادامه داد: این موضوع را در برنامه هفتم هم آورده ایم و امیدواریم تصویب شود. استعدادهای درخشان خوبی داریم و باید فضا را برای آنها باز کنیم. دانشجوی دانشکده‌های علوم و فناوری‌های آینده استعداد درخشان است. اگر استادی طرح پژوهشی دارد که در سامانه «نان» تصویب شده است، در این صورت ۱۰ یا ۲۰ نفر برای جایگاه همکاری با این استاد معرفی می‌شوند و استاد می‌تواند با مصاحبه یک یا چند نفر را انتخاب و به سازمان سنجش معرفی کند و سازمان سنجش می‌تواند یک نفر را برای پذیرش در این رشته بپذیرد.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی