پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba


معرفی رشته کاردانی علمی کاربردی مهندسی کامپيوتر ( نرم افزار)



در دنياي امروز که کامپيوتر به زندگي روزمره وابسته شده، ايجاد و توسعه مجموعه هاي سخت افزاري و نرم افزاري کامپيوتري نيازمند تخصصهاي مختلف در سطوح مختلف است و استفاده نامناسب از کارشناسان مي تواند بهره وري را پايين آورد. از اين رهگذر، رشته اي به عنوان کارداني کامپيوتر در چهارچوب اهدافي معين و از پيش تعيين شده تأسيس شده است و کاردانهاي کامپيوتر قادرند در چارچوبي که براي اهداف آن تعليم گرديده اند مؤثر واقع شوند. هدف از ايجاد کارداني کامپيوتر، آموزش افراد براي برنامه ريزي کامپيوتري است که قبلاً آماده و نصب شده اند. کاردان برنامه ريزي زير نظر تحليل گر، طراح و برنامه ساز انجام وظيفه مي کند.


يک کاردان برنامه ريزي داراي تجربه زياد، حتي خود مي تواند يک نرم افزار ساده را طراحي کند و برنامه هاي مربوطه را بنويسد. کار با نرم افزارهايي که قبلاً نصب و طراحي شده اند شامل ورود اطلاعات، اجراي نرم افزار، توليد خروجي ها و گزارشهاي پيش بيني شده از عهده کاردان بر مي آيد. اين رشته در ايران در مقاطع کارداني، کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکترا تدريس مي شود.


رشته کامپيوتر در دو گرايش سخت افزار کامپيوتر و نرم افراز کامپيوتر تقسيم بندي مي شود. در نرم افزار کامپيوتر، دانشجويان با چگونگي برنامه نويسي و استفاده از کامپيوتر آشنا شده و خيلي به جزئيات ساخت کامپيوتر و نحوه ارتباطات داخلي کامپيوتر کاري ندارند؛ ولي برعکس در رشته سخت افزار، دانشجويان با چگونگي ساخت کامپيوتر و نحوه ارتباطات داخلي قطعات دروني آن آشنا مي شوند.


اين رشته در مفاهيم تئوريکي، آموزش داده مي شود و دانشجويان، آن را در عمل پياده مي کنند. نقش اين رشته در جامعه امروز به اندازه نفوذ خود تکنولوژي در جامعه اهميت دارد همچنان که در تمامي ابعاد جامعه، گسترش پيدا کرده پس نيروي انساني زيادي را مي طلبد. دانشجويان اين رشته بايد از توانايي استنباط مفاهيم، تحليل گري و ارتباط بين مفاهيم و تا حدودي قدرت رياضي برخوردار باشند و بتوانند بين داده ها تحليل و ارتباط برقرار کنند.


معمولاً دانشجوياني که به کارهاي عملي علاقمند هستند به رشته سخت افزار و دانشجوياني که به چگونگي برنامه نويسي علاقمندند به نرم افزار، روي مي آورد. دانشجويان دختر و پسر هر دو مي توانند به راحتي وارد اين رشته شوند و از توانايي کافي برخوردار باشند و دانشجويان بايد به زبان انگليسي هم نسبتاً مسلط باشند و توانايي ديگري مثل فيزيک و رياضي داشته باشند و همچنين به آن علاقمند باشند و لطف اين رشته در اين است که مي توان از طريق رشته هاي ديگري مثل مهندسي، پزشکي، غيرپزشکي هم وارد آن شد.


در حال حاضر بسياري از مسائل تشخيص، مهندسي، باليني و ... از طريق کامپيوتر صورت مي گيرد. چون کامپيوتر داراي دقت کافي مي باشد و همين امر بازار خوبي را براي فارغ التحصيلان اين رشته به وجود آورده است. شبکه هاي اطلاع رساني اينترنت بسياري از اطلاعات جهاني را در اختيار افراد تحصيل کرده و غير تحصيل کرده، مي گذارند و مي توانند از تجارت جهاني برخوردار شوند. بسياري از مسائل آموزش از راه دور در حال حاضر از طريق سي دي هاي آموزشي، هنري و دبيرستاني صورت مي گيرد که افراد مي توانند از طريق کامپيوتر به اينگونه آموزشها دسترسي پيدا کنند و مزيتهاي بسيار خوبي را براي افراد به وجود آورده که افراد بسيار زيادي از آن بهره مند مي شوند.


دانشجويان اين دوره مستلزم گذراندن 72 واحد درسي هستند که تا 5 نيم سال تحصيلي داراي سرفصلهاي مشترک با دانشجويان کارشناسي مي باشد. در عين حال برخي از دروس با دوره کارشناسي متفاوت است.


در يک نگاه جامع دوره کارداني از جنبه کاربردي بيشتري برخوردار است و دانشجويان اين دوره بيشتر در سايتهاي کامپيوتري به سر مي برند.

 

دروسي همچون:

1- برنامه نويسي

2- پاسکال    3 - اسمبلي     4 - درس سيستم عامل از دروس مهم اين رشته است.

5- ذخيره و بازيابي اطلاعات

6- ساختمان داده ها

7- شبکه هاي کامپيوتري

8- کارگاه شبکه هاي کامپيوتري همچنين استفاده از نرم افزارهاي رياضي و آمار

9- درس تجزيه و تحليل از جمله ديگر دروس قابل توجه در اين رشته است.


دانش آموختگان دوره کارداني کامپيوتر گرايش نرم افزار به عنوان تکنسين به فعاليت مشغول مي شوند و از آنجايي که بيش از 70 درصد از فارغ التحصيلان، جذب بازار کار مي شوند، مي توان اين دوره را از دوره هاي مورد نياز جامعه دانست.

 
مشاغل و محيطهاي شغلهاي زير، عرصه فعاليتهاي دانش آموختگان اين رشته است: برنامه نويسي، نصب و راه اندازي شبکه هاي کامپيوتري، که بازار کامپيوتري خوبي دارد اما سطح دانش نسبتاً بالايي را تلقي مي کند - بانکهاي اطلاعاتي سيستم رزرواسيون هواپيمايي - حسابداري ها و مجموعه اي ديگر از مشاغل که با ذخيره سازي مجموعه هاي اطلاعاتي سروکار دارد. مشاغلي که پيرامون اينترنت و امور مربوطه وجود دارد، طراحي گرافيکي و انيميشن- تدريس در برخي از آموزشکده ها و مدارس - کاربردي بودن دروه کارداني يکي از اهداف اصلي اين دوره مي باشد که در افزايش قابليت جذب دانش آموختگان، تأثير قابل ملاحظه اي دارد.




 

تگ ها مهندسی کامپيوتر نرم افزار رشته مهندسی کامپیوتر برنامه نویسی رشته کاردانی علمی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی