مرکز تحقیقات نهج البلاغه دانشگاه آزاد اسلامی با حضور نماینده ولی فقیه در استان اصفهان و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم افتتاح مرکز تحقیقات نهج البلاغه دانشگاه آزاد اسلامی با حضور آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان اصفهان و امام جمعه شهر اصفهان، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، دکتر جلال درخشه معاون بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی، عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و نخبگان در اصفهان برگزار شد.

طهرانچی با بیان این که دانشگاه آزاد اسلامی توفیق پیدا کرده تا بتواند همراه پژوهشگران علمی قدم در مسیر نهج البلاغه بگذارد، گفت: حکمرانی که در حقیقت نقش آفرینی دولت‌ها در امور عمومی است، به سیاست، فلسفه و فقه به عنوان پشتوانه اصلی خود نیاز دارد.

وی افزود: فلسفه، فقه و سیاست پشتوانه علوم مختلف است. در همه حوزه‌های علمی از جمله سلامت و علم و فناوری نیز همین اصل حاکم است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در دنیای امروز که علم و فناوری جهت دانشمند را تعیین می‌کند، این سیاست است که علم را راهبری می‌کند. در صد سال اخیر سیاست، فقه و فلسفه علوم از خود آن علوم، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

طهرانچی با اشاره به این که غرب در این حوزه، ارزش تعریف می‌کند، گفت: سیاست را دانشمندان تبیین نمی‌کنند، بلکه حکمرانان تبیین می‌کنند. محور اصلی تعریف ارزش در غرب نیز قدرت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اما در نگاه اسلام به حکمرانی با مفهومی به نام حکمت مواجه می‌شویم. قرآن درمورد آل ابراهیم و پیامبران دیگر در کنار علم به حکمت اشاره می‌کند و حکمت را مقدمه علم می‌داند. حکمت چارچوب حرکت را مشخص می‌کند و علم شیوه آن را.

وی تصریح کرد: خداوند در آیات ۲۲ تا ۳۰ سوره اسرا مجموعه‌ای از بیانات را پیرامون حکمت خود معرفی می‌کند. حکمت آن ‌چیزی است که پیامبران همراه کتاب برای بشریت آورده‌اند. حکمت با فقه متفاوت است؛ فقه محدوده باید و نباید را می‌گوید اما حکمت محدوده سیاست و حکمرانی را مشخص می‌کند. ما در تبیین حکمت کم گذاشته‌ایم.

طهرانچی تصریح کرد: نهج البلاغه را می‌توان مبنای شناخت امیرالمومنین (ع) به عنوان انسان کامل دانست. علاوه بر آن، این کتاب را می‌توان با دو دیدگاه دیگر بررسی کرد؛ اول آن است که سخنان یک انسان کامل پرورش یافته در سیره نبوی را به عنوان یک کتاب اخلاقی دید. اما آن چه امروز از همیشه به آن بیشتر نیاز داریم نگاه به نهج البلاغه به عنوان یک کتاب حکمت حکمرانی است. آنچه برای حکمرانی نیاز است بیش از فقه حکمرانی، حکمت حکمرانی است. در نامه امیرالمومنین به مالک اشتر، نمونه‌هایی از مبانی حکمت فقهی را به کررات مشاهده می‌کنید.

در ادامه این مراسم دکتر پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه امیدواریم مرکز تحقیقاتی نهج البلاغه عامل گسترش فرهنگ علوی در میان همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌های کشور شود، گفت: تاسیس این مرکز از جمله اقداماتی است که ارتباط عمیق حوزه و دانشگاه را نشان می‌دهد. یکی از مهم‌ترین نتایج این اقدام، تاثیر بلند مدت در جنبه‌های گوناگون زندگی‌های ما است.

وی تصریح کرد: این مرکز می‌تواند با بستری که دانشگاه آزاد اسلامی با کشورهای مختلف اسلامی برقرار کرده، همکاری‌های بین المللی خوبی از جمله چاپ مجلات علمی پژوهشی به زبان های غیرفارسی را آغاز کند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک کاشانی رئیس هیئت مدیره موسسه نهج البلاغه همچنین در این مراسم خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم نهج البلاغه را که تنها ۲ درصد عامه مردم و ۵ درصد نخبگان از آن مطلعند، به خانه‌های مردم ببریم. این کار بزرگی است که نیاز به حمایت‌های فکری و عملی همگان دارد.

وی ادامه داد: نهج البلاغه مظلوم است و ما باید بتوانیم با خدمت به آن پاسخی برای امام علی (ع) در روز قیامت آماده کنیم.

سالک گفت: تلاش می‌کنیم شهر نهج البلاغه در تراز اتقلاب اسلامی و جهان را با مقدماتی که تاکنون فراهم شده، ایجاد کنیم. آموزش و تربیت مربی برای ترویج مسائل نهج البلاغه را با دو موضوع اساسی مدیریت در نظام اسلامی و آموزش و تربیت جوانان براساس آموزه‌های اسلامی پیش خواهیم گرفت.

وی افزود: این مرکز اولین شرکت دانش بنیان علوم انسانی است که با گروه‌های تحقیقی در مسائل گوناگون شروع به کار کرده است. در این مدت تشنگی فراوانی را در داخل و خارج از کشور نسبت به نهج البلاغه شاهد بودیم که نویدبخش آینده‌ای روشن در این حوزه است.

 

منبع

 

دیدگاه ها غیرفعال است