پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / موسسه آموزش عالی          26 دی 1392 - 16 January 2014


میزان سهم آموزش عالی، پژوهش و فناوری از بودجه 93

اعتبارات مجموعه برنامه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور مندرج در لایحه بودجه سال 1393 با احتساب ردیف‌های متفرقه، 163 میلیون و 207 هزار و 92 میلیون ریال در نظر گرفته شده است که در قیاس با اعتبارات مربوط در قانون بودجه سال 1392 از رشدی 20.7 درصدی حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا، کلیات لایحه بودجه 93 در حال حاضر در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شده و اعضای این کمیسیون در حال بررسی جزییات لایحه در بخش درآمدی هستند. بررسی لایحه بودجه 93 در بخش اموزش عالی، تحقیقات و فناوری حاکی از رشد بیش از 20 درصدی اعتبارات مجموعه برنامه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور است اگرچه با توجه به نرخ تورم و تجربه تلخ عدم تحقق بخش عمده ای از اعتبارات مصوب بودجه در سال‌های گذشته به نظر نمی‌رسد چنین افزایشی بتواند گرهی از مشکلات

و کمبودهای فراوان این بخش بگشاید.

منظور از بخش آموزش عالی، تحقیقات و فناوری در این گزارش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، تحقیقاتی و فناوری تابعه این دو وزارت، معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و موسسات وابسته و واحدهای آموزشی و پژوهشی وابسته به سایر دستگاه‌های اجرایی و ردیف‌های متفرقه است که برای آنها در لایحه بودجه سال 1393 کل کشور اعتبار منظور شده است.

نظر به اینکه نیل به اهداف سند چشم‌انداز مبنی بر ارتقای کشور به جایگاه نخست علمی، فناوری و اقتصادی در منطقه آسیای جنوب غربی تا حدود زیادی در گرو تولید، انتشار و کاربرد علم است، توجه به جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تحقیقاتی و فناوری به عنوان موتور محرکه توسعه علمی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است و به این لحاظ تامین بودجه این گروه از دستگاه‌های اجرایی، نیازمند توجهی خاص است.

براساس بررسی معاونت پژوهش‌های اجتماعی - فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کل اعتبار در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سال 1393 برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی وابسته 85 میلیون و 902 هزار و هفت میلیون ریال و سایر دانشگاه‌ها و موسسه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی 23 میلیون و 621 هزار میلیون ریال است که نسبت به سال گذشته به ترتیب 16.4 و 17.4 درصد رشد را نشان می‌دهد.

در همین ارتباط اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه‌های وابسته در بخش آموزش و پژوهش 36 میلیون و 435 هزار و 904 میلیون ریال است که نسبت به سال گذشته از رشدی 33.1 درصدی برخوردار شده است که با احتساب اعتبارات دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی و ردیف‌های متفرقه مرتبط با وزارت بهداشت در لایحه بودجه سال 1393 (دو میلیون و 222 هزار و 97 میلیون ریال) به 38 میلیون و 658 هزار و یک میلیون ریال افزایش می‌یابد که رشدی نزدیک به 34 درصد را نشان می‌دهد.

اعتبارات در نظر گرفته شده برای معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و موسسات وابسته نیز معادل چهار میلیون و 151 هزار و 584 میلیون ریال است که نسبت به سال گذشته 25.4 درصد رشد داشته است. از این مبلغ معادل یک میلیون و 655 هزار میلیون ریال (39.9 درصد) ذیل ستاد مذکور لحاظ شده است.

علاوه بر این در بخش اعتبارات ردیف‌های متفرقه مرتبط با آموزش عالی، پژوهش و فناوری فصل علم و فناوری، 10 میلیون و 874 هزار و 500 میلیون ریال اعتبار برای امر آموزش، پژوهش و فناوری در نظر گرفته شده است.

مجموع اعتبارات هزینه‌یی (عمومی و اختصاصی) دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی تابعه وزارتین علوم و بهداشت، موسسات وابسته به معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و دیگر دستگاه‌های اجرایی با 24.4 درصد رشد نسبت به سال قبل، از 92 میلیون و 165 هزار و 506 میلیون ریال به 114 میلیون و 642 هزار و 86 میلیون ریال و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با رشد منفی 28.24 درصدی از 14 میلیون و 413 هزار و 82 میلیون ریال در قانون بودجه سال 1392 به 10 میلیون و 351 هزار و 835 میلیون ریال در لایحه بودجه سال 1393 کاهش یافته است.

با این همه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌یی مربوط به حوزه وزارت علوم 26 درصد و اعتبارات تملک مربوط به حوزه وزارت بهداشت 47.4 رشد منفی داشته است، اما اعتبارات تملک مربوط به حوزه معاونت علمی و فناوری رییس جمهور 7.5 درصد رشد مثبت داشته است.

از این همه سهم دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و حوزه ستادی مربوط به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بدون احتساب اعتبار ردیف تملک دارایی‌های مالی 57 درصد و سهم دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و موسسات پژوهشی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حوزه ستادی مربوط 24.13 درصد و سهم معاونت علمی و فناوری رییس جمهور 2.7 درصد از اعتبارات پیش‌بینی شده در لایحه است.

اعتبارات پژوهشی

اعتبارات مرکز پژوهشی تابعه وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در لایحه بودجه سال 1393 جمعا بالغ بر 7 میلیون و 139 هزار و 883 میلیون ریال پیش‌بینی شده است که نسبت به اعتبارات قانون بودجه سال 1392 (شش میلیون و 478 هزار و 453 میلیون ریال) از رشد 10.2 درصدی برخوردار شده است

اعتبارات اختصاص یافته به موسسه‌های پژوهشی تابعه وزارت علوم 12.3 و اعتبارات اختصاص یافته به موسسه‌های پژوهشی تابعه وزارت بهداشت با 5.9 درصد رشد مواجه بوده است.

اعتبارات اختصاص یافته به موسسه‌های وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معادل دو میلیون و 496 هزار و 584 میلیون ریال است که نسبت به سال گذشته 36.7 رشد داشته است.

محققان مرکز پژوهش‌های مجلس با جمع‌بندی بررسی اعتبارات آموزش عالی، پژوهش و فناوری در لایحه بودجه سال 1393 کل کشور پیشنهاد کرده اند با توجه به ماده (3) قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی مصوب سال 1369 مجلس شورای اسلامی که تخصیص اعتبارات جاری و عمرانی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی هر سه ماه حداقل به ماخذ سه دوازدهم بودجه مصوب و در مورد اعتبارات اختصاصی معادل تمام درآمدهای وصولی که به خزانه واریز شده است باید در اختیار هر یک از موسسات مذکور قرار گیرد، دستگاه‌های مشمول بند «ب» ماده (2) قانون برنامه پنجم از مفاد تبصره «1» لایحه مستثنا شوند.

همچنین با توجه به اینکه اختصاص هم ارز ریالی مبلغ دویست میلیون دلار کمک صندوق توسعه ملی به صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت تسهیلاتی از شرکتهای دانش بنیان (موضوع بند «ح» تبصره«ه»)، در جداول لایحه لحاظ نشده است، پیشنهاد شده که در یکی از جداول مرتبط مبلغ یاد شده لحاظ شود.

به زعم پژوهشگران با توجه به اینکه برنامه حمایت از تحقیقات کاربردی علمی و فناوری تقاضا محور (با کد برنامه‌ای 10513) نسبت به سال قبل 9.3 درصد کاهش داشته است و نظر به اهمیت تقاضا محور بودن تحقیقات کاربردی علمی و فناورانه، این کاهش می‌تواند در این روند اخلال وارد کند.

از طرف دیگر هشدار داده شده با توجه به کاهش 26.7 درصدی اعتبارات جزء «4» ردیف 550000 و افزایش دانشجویان متقاضی دریافت وام شهریه به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، این مهم در سال آتی با مشکل مواجه خواهد شد.

براساس این بررسی با توجه به افزایش روز افزون دانش آموختگان دوره دکتری از یک سو و ضرورت استفاده از دانش آنها در پیشبرد صنعت کشور و تسهیل ارتباط صنعت و دانشگاه از سوی دیگر، ضرورت دارد ردیفی برای کمک به اشتغال موقت دانش آموختگان دوره دکتری در صنعت در مجموعه اعتبارات فصل توسعه علوم و فناوری اختصاص یابد. همچنین با توجه به جایگاه و اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌یی در جهت توسعه کارآفرینی و بهبود زمینه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی و افزایش بهره‌وری شغلی، پیشنهاد شده اعتبارات دانشگاه فنی و حرفه‌ای بر مبنای هزینه سرانه تعیین شود.

تگ ها آموزش عالی مصوبات آموزش عالی بودجه سال93 بودجه آموزش عالی در سال93

پر بازدیدترین موسسه آموزش عالی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی