پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          19 بهمن 1395 - 07 February 2017


تصمیمات جنجالی ترامپ می‌تواند ادامه‌دار باشد

عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این‌که «بسیاری از تصمیمات جنجالی رییس جمهور آمریکا در چهارچوب مکتب‌های انزواگرایه مرسوم در آمریکا قابل تحلیل است» گفت: برهمین اساس این تصمیمات ترامپ می‌تواند ادامه‌دار باشد.

احمد فاطمی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به ادبیات رفتاری نامعقول دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، اظهار کرد: رویکرد، دیدگاه، ادبیات و رفتار ترامپ مورد حمایت بخشی از جامعه آمریکا بوده و این‌گونه نیست که این ادبیات جامعه آمریکا را غافلگیر کرده باشد، همچنین باید توجه داشت ترامپ در طول مبارزات انتخابات ریاست جمهوری نیز به همین سبک صحبت می‌کرده است.

وی ادامه داد: البته برخی تصور می‌کردند که زمانی که او وارد مرحله اجرا شود تجدید نظرهایی در دیدگاه‌های خود انجام دهد، اما رفتار او در چند روزی که از آغاز به کارش می‌گذرد نشان می‌دهد که ترامپ قصد تجدید نظر ندارد.

وی با بیان این‌که «رفتارهای اینچنینی در میان رهبران جهان بی‌سابقه نیست»، تصریح کرد: در گذشته نیز سیاستمدارانی از این دست را در کشورهای مختلف حتی کشورهای غربی داشته‌ایم و باید پذیرفت این سبک بیان و گفتار مورد علاقه‌ بخشی از جامعه به خصوص طبقات متوسط به پایین بوده و این افراد نیز بخش زیادی از طرفدارن ترامپ را تشکیل می‌دهند، طبیعی است که او برای تامین رضایت آن‌ها و تداوم حمایت‌شان احتمالا به همین سبک ادامه دهد، این چیزی است که در شخصیت ترامپ است و خیلی عجیب نیست.

این استاد دانشگاه با بیان این‌ اعتقاد که «نوع رفتار و گفتار سیاستمداران یک کشور تاثیرات پایداری بر روابط خارجی آن کشور با کشورهای دیگر نخواهد داشت»، خاطرنشان کرد: در مورد دولت ترامپ نیز این‌گونه است و روابط آمریکا با کشورهای دیگر تحت تاثیر متغیرهای زیادی قرار دارد. از متغیرهای کلان تا سطح خرد، مسائل امنیتی و... همه در کنار یکدیگر بر روابط آمریکا بر هر کدام از کشورها تاثیر می‌گذارد و این تنها می‌تواند یک متغیر کوچک در کنار سایر متغیرها باشد.

وی افزود: اما جهان‌بینی و رویکرد کلی دولت ترامپ خواهد بود که باعث تجدید نظرها و تغییر در روابط آمریکا با سایر کشورها، خواه غربی یا غیرغربی یا توسعه‌یافته و کمتر توسعه یافته خواهد شد. این‌گونه که چند روز گذشته و همچنین در سوابق دوره مبارزات انتخاباتی نشان می‌دهد، اتحادیه اروپا از میان متحدان آمریکا بیشترین واکنش و بازخورد را نسبت به رفتار ترامپ نشان داده است، خصوصا کشورهای تاثیر گذار اتحادیه مثل آلمان و فرانسه و انگار این کشورها خیلی نمی‌توانند رفتارها و دیدگاه‌های غیرمتداول ترامپ را بپذیرند و احتمالا باید شاهد تحولاتی در روابط این کشورها با آمریکا باشیم. از سوی دیگر کشوری مانند روسیه از دیدگاه‌های او حمایت کرده و بر همین اساس به سمت بازنگری و تجدید نظر در روابط سردی است که در دوره ریاست جمهوری آقای اوباما بوجود آمده بود و احتمالا شاهد بهبود روابط مسکو- واشنگتن در دوره آقای ترامپ خواهیم بود.

وی با اشاره به عدم فعالیت سیاسی دونالد ترامپ، گفت: بجز موارد معدودی که افراد کارکشته بین‌المللی بودند، بسیاری از روئسای جمهور آمریکا در شروع کار دانش سیاسی و دانش روابط بین‌الملل خیلی زیادی نداشته‌اند و این تنها مختص به ترامپ نیست. پس از جنگ جهانی دوم بسیاری از روئسای جمهور آمریکا مانند کارتر، جانسون، ریگان، بوش و در حال حاضر ترامپ هیچ‌کدام دانش بین‌المللی و سیاسی گسترده‌ای نداشتند و دلیل آن نیز به خود جامعه آمریکا بازمی‌گردد که آنقدر گسترده است که مسائل بین‌المللی برای افراد و نخبگانش کمتر جذابیت دارد.

فاطمی  ادامه داد: با این حال در خود کاخ سفید و نهادهای سیاست گذاری آمریکا آنقدر نهادهای مشاوره‌ای و تخصصی هستند که بتوانند فرایند سیاست گذاری آمریکا را برنامه‌ریزی و هدایت کرده و جهت بدهند. ترامپ هم از این قاعده خارج نیست و به مرور زمان در همین چهارچوب‌ها حرکت کرده و سیاست خارجی آمریکا را هدایت خواهد کرد.

وی با اشاره به فرمان اجرایی دونالد ترامپ برای منع ورود اتباع ایران و شش کشور مسلمان دیگر به امریکا، عنوان کرد: با توجه به این‌که عمده این کشورها -بجز عراق- روابط رسمی گسترده‌ای با امریکا ندارند می‌توان گفت در سطح رسمی اتفاق گسترده‌ای رخ نخواهد داد و عمده تاثیرات این اقدام در سطح افکار عمومی و چهره رسانه‌ای آمریکا خواهد بود، اما این فرمان می‌تواند برای شهروندان این کشورها و افرادی که به این کشورها مسافرت می‌کنند مشکلات بسیاری ایجاد کند.
وی با بیان این‌که «این اقدام باعث خدشه‌دار شدن تصویر آمریکا به عنوان کشور دموکراتیک و خواهان تسهیل رفت و آمد در جهان خواهد شد»، خاطرنشان کرد: همچنین شایعاتی مبنی بر افزایش این هفت کشور وجود دارد و کشورهایی مثل عربستان و پاکستان از جمله کشورهایی هستند که کاندیدای این گسترش‌اند و اگر چنین اتفاقی بیافتد باید منتظر ایجاد تنش‌هایی در روابط خارجی آمریکا باشیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به عکس‌العمل احتمالی کشورهای جهان در برابر این تصمیم رییس‌جمهور آمریکا، اظهارکرد: کشورها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، یک گروه کشورهای قربانی این تصمیم هستند که به علت سطح روابط پایینی که با آمریکا دارند، شاید نتوانند اقدام قابل توجهی انجام دهند. گروه دیگر سایر کشورهای جهان هستند که این کشورها نیز خود به دو گروه  کشورهای دموکراتیک حامی رفت و آمد آزادانه افراد و کشورهایی که دغدغه های دموکراتیک نداشته یا خیلی از این حرکت ترامپ راضی نیستند تقسیم می‌شوند. دسته اول مانند کشورهای اروپایی چه در سطح رسمی چه غیر رسمی اعتراضاتی داشتند که این اعتراضات تاثیرگذار بوده به طوری که کاخ سفید و خود ترامپ را به واکنش واداشته است.

وی تصریح کرد: در طرف مقابل نیز کشورهایی مانند روسیه از این حرکت دفاع کرده یا برخی کشورهای عربی به نحوی سکوت کردند که انگار از این حرکت و ضربه‌ای که به وجهه این هفت کشور و به ویژه ایران می‌زند راضی هستند و این را خط و نشان دولت ترامپ برای ایران می‌دانند، اما در مجموع دسته دوم از این سه دسته می‌توانند تاثیر بیشتری بر روی آمریکا داشته یا حتی باعث توقف این فرمان شوند.

وی با اشاره به این‌که «در شعارها و اقدامات ترامپ از آغاز روند انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن رگه‌هایی از حرکت‌های انزواگرایانه مشاهده می‌شود»، خاطرنشان کرد: در تاریخ آمریکا مکتبی به نام «همیلتونیزم» وجود دارد که معتقدند که آمریکا نباید خیلی درگیر امور جهان شود و باید بیشتر به امور داخلی خود بپردازد. بعضی از رفتارهای آقای ترامپ مانند بیرون کردن مسلمانان از آمریکا، خروج از پیمان‌های بین‌المللی و کشیدن دیوار در مرز مکزیک و... در این چهارچوب قابل تحلیل است. این مواضع ترامپ می‌تواند نشان‌دهنده احیای رفتارهای انزواگرایانه‌ای باشد که از گذشته‌های دور در آمریکا وجود داشته است و ممکن است این رفتارهای ترامپ ادامه دار بوده و به ویژه در حوزه اقتصادی در آینده نیز شاهد اینگونه تصمیمات از سوی او باشیم.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی