پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          15 تیر 1396 - 06 July 2017


اعلام مصادیق تخلفات اداری مالی دانشگاه ها

رئیس دیوان محاسبات با اشاره به مصادیق تخلفات دانشگاه ها گفت: بیشتر این تخلفات به دلیل ناآگاهی است.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، عادل آذر صبح امروز در گردهمایی معاونان اداری و مالی دانشگاه ها در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: طبق بررسی های صورت گرفته بخش عمده ای از تخلفات دانشگاه ها به دلیل ناآگاهی از قوانین بوده و منشاء عمد نداشته است.

وی افزود: ما وظیفه داریم از طریق آموزش ها این قوانین را به نهادهای مختلف از جمله دانشگاه ها ارائه کنیم.

رئیس دیوان محاسبات گفت: متاسفانه به دلیل ابهاماتی زیادی که در قوانین داریم شاهد این موضوع هستیم که مدیران دچار مشکل شوند.

وی به قراردادهای نفتی اشاره کرد و گفت: برای پیشگیری از بروز تخلفات در قراردادهای نفتی بیش از ۳۰ ساعت جلسات مشاوره با متولیان موضوع برگزار کردیم و راهکارهای لازم را به این افراد ارائه دادیم.

عادل آذر اظهار داشت: در دیوان محاسبات به دنبال این نیستیم که افراد کار نکنند، ما می گوییم فعالیت ها در چارچوب قوانین باشد.

مصوبات هیات امنای دانشگاه ها نباید مغایر قوانین کشور باشد

وی با بیان اینکه طبق بررسی های صورت گرفته بسیاری از مشکلات دانشگاه ها به دلیل عدم آگاهی از قوانین است، خاطرنشان کرد: مصوبات هیات امنای دانشگاه ها نباید مغایر با قوانین به ویژه قانون بودجه و احکام الحاقی باشد.

رئیس دیوان محاسبات افزود: طبق ماده ۱ قانون احکام دائمی توسعه کشور دانشگاه ها، هیات امنایی و با کمک بودجه های دولتی اداره می شوند، اما بخش عمده ای از پرونده های موجود در دیوان محاسبات به دلیل مصوبات هیات امناهای این مراکز است.

عادل آذر خاطرنشان کرد: بخش تخلف خیز در پرونده های دانشگاه ها مربوط به مصوبات هیات امناست که این مصوبات در برخی موارد مخالف قوانین کشور بوده است.

وی عنوان کرد: معاونان اداری و مالی دانشگاه ها باید مصوبات هیات امناها را با قوانین و مقررات کشور تطبیق دهند و در این زمینه مراقبت انجام دهند.

رئیس دیوان محاسبات اظهار داشت: به طور مثال در خصوص سپرده های دومنظوره که دانشگاه ها دارند از سوی دیوان محاسبات تخلفاتی تعیین شده است، چرا که این موضوع در مجموع مغایر با مصوبه شورای پول و اعتبار کشور بود، اما مسئولان دانشگاه ها از این موضوع اطلاع نداشتند، بنابراین ما در دیوان محاسبات به دانشگاه ها کمک کردیم و نگذاشتیم پرونده ها منجر به صدور حکم شود و بر این اساس مصوبه شورای پول و اعتبار نیز اصلاح شد.

تخلفات تضمین معتبر در دانشگاه ها

عادل آذر با بیان اینکه دانشگاه ها باید در قبال فعالیت از سوی پیمانکارها تضمین معتبر از آنها دریافت کنند، گفت: از نظر قوانین، سفته و وجه نقد در گرو بانک جزو تضامین معتبر به شمار می رود.

وی عنوان کرد: اما در بسیاری از پرونده های دانشگاه ها مشاهده شده است که به جای دریافت تضامین معتبر، از پیمانکاران چک اخذ شده است که این موضوع تخلف به شمار می رود.

رئیس دیوان محاسبات اظهار داشت: گرچه دریافت چک جزو مصوبات هیات امنای دانشگاه ها بوده است، اما این مصوبه مطابق با قوانین نیست.

عادل آذر اضافه کرد: حسابرسان ما برای بررسی بودجه های تفصیلی به دانشگاه ها مراجعه کردند اما در موارد بسیاری مشاهده شد که بودجه تفصیلی دانشگاه ها به موقع تصویب نشده است.

هیات امنای برخی از دانشگاه ها دو سال است که تشکیل جلسه نداده اند

وی افزود: طبق بررسی های صورت گرفته هیات امنای برخی از دانشگاه های کشور حدود ۲ سال است که تشکیل جلسه نداده اند.

رئیس دیوان محاسبات خاطرنشان کرد: بنابراین بودجه تفصیلی این دانشگاه ها نیز مصوب نشده، اما بودجه هزینه شده است و این موضوع تخلف به شمار می رود.

عادل آذر تصریح کرد: ما آمادگی داریم در راستای موضوع پیشگیری کارگاه های آموزشی برای معاونان اداری و مالی دانشگاه ها برگزار کنیم.

وی با اشاره به حسابرسی عملکرد در دیوان محاسبات افزود: در این حسابرسی به طور مثال بررسی می شود که بودجه دانشگاه ها اگر چه مصوبه هیات امناست، اما برای چه موضوعی خرج شده است و آیا در مسیر درست هزینه شده است یا خیر.

رئیس دیوان محاسبات گفت: مصداق این موضوع در درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها بسیار زیاد است.

عادل آذر ادامه داد: به طور مثال بررسی می شود درآمدهای اختصاصی و کمک هایی که از وزارتخانه ها به دانشگاه ها اختصاص می یابد در چه محلی هزینه شده و آیا در راستای فلسفه وجودی رسالت و ماموریت دانشگاه ها بوده است یا خیر.

دانشگاه ها پاسخ دیوان محاسبات را به موقع ارائه کنند

وی تصریح کرد: از مسئولان دانشگاه ها تقاضا داریم که مکاتبات دیوان محاسبات را به موقع جواب دهند. به طور مثال دعوایی که ما با شهردار مشهد داشتیم به این دلیل بود که دو بار مکاتبه انجام شد، اما پاسخی نگرفتیم.

رئیس دیوان محاسبات عنوان کرد: دانشگاه هایی در کشور وجود دارند که علی رغم ارسال ۵ نامه اما هنوز جوابی از آنها به دیوان محاسبات ارائه نشده است.

عادل آذر خاطرنشان کرد: به معاونان اداری و مالی دانشگاه ها تاکید می کنیم که فعالیت های خود را در سامانه تدارکات الکترونیکی بارگذاری کنند؛ چرا که این سامانه برای گردش های مالی و خریدها تدوین شده است.

وی تاکید کرد: حکمی که در این دیوان صادر می شود و حاکم شرع آن را تایید و اجرای احکام آن را ابلاغ می کند، هیچ مرجعی نمی تواند آن را نقض کند.

رئیس دیوان محاسبات به معاونان اداری و مالی و روسای دانشگاه ها توصیه کرد که از مشاوران مالی، حقوقی و محاسباتی دلسوز و امین استفاده کنند.

عادل آذر تاکید کرد: به وزارت علوم توصیه می کنیم که یک آیین نامه مشخص مالی و اداری تدوین کنند، چراکه آیین نامه فعلی از دیگر آیین نامه ها کپی برداری شده و در برخی موارد دانشگاه ها را با مشکل مواجه می کنند.

وی گفت: همچنین به دانشگاه ها توصیه می کنیم که مصوبات هیات امنای خود را بلافاصله به دیوان محاسبات ارسال کنند تا دیوان محاسبات ساز و کار لازم برای اجرای مصوبات و یا رفع اشکالات و ابهامات را به دانشگاه ها ارائه کند.

رئیس دیوان محاسبات افزود: از مسئولان دانشگاه ها درخواست داریم که آیین نامه ها و قوانین دیوان محاسبات را مطالعه کنند تا مشکلات قانونی برای آنها ایجاد نشود.

عادل آذر گفت: وظیفه ما در دیوان محاسبات نظارت مستمر مالی پیشگیرانه، هدایت گرانه و مقتدرانه است.




جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی