ايجاد دورههاي فرادكتري در دانشگاه شهيد بهشتي
معاون پژوهشي دانشگاه شهيد بهشتي خبر داد:
ايجاد دورههاي فرادكتري در دانشگاه شهيد بهشتي
معاون پژوهشي دانشگاه شهيد بهشتي از راهاندازي دوره فرادكتري براساس «آيين نامه پژوهشيار فرا دكتري» مصوب سال گذشته در اين دانشگاه خبر داد و گفت: حقوق دانشجويان فرادكتري از طريق گرنت استاد مربوطه و بودجه پژوهشي دانشگاه تامين ميشود و اين افراد ميتوانند پس از پايان دوره در ديگر مراكز دانشگاهي و پژوهشي استخدام شوند اما دانشگاه در اين خصوص هيچ گونه تعهدي ندارد.
دكتر پيمان صالحي در گفتوگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خصوص اجرايي شدن دوره فرادكتري در دانشگاه شهيد بهشتي تصريح كرد: با توجه به اينكه برنامه ريزيهاي راهاندازي اين مقطع در دانشگاه از سال گذشته انجام شده بود ولي در اين سال تحصيلي آن را اجرايي كرديم و دانشجويان دكتري كه از فارغ التحصيليشان بيش از دو سال نگذشته باشد ميتوانند به اين دورهها وارد شوند و در قالب يك تيم تحقيقاتي و تحت نظارت استاد مربوطه به فعاليت بپردازند.
وي در رابطه با قطبهاي علمي دانشگاه خاطر نشان كرد: از حدود سه سال گذشته دانشگاه با ايجاد 22 هسته پژوهشي براي فعاليت جمعي در جهت هدفي مشخص طبق آيين نامه كه از سه تا هشت نفر ميتوانند در اين هستهها عضو شوند به فعاليت پرداخت.
وي با بيان اينكه دانشگاه شهيد بهشتي در تعداد قطبهاي علمي در كشور رتبه چهارم را دارد، افزود: اين دانشگاه با 10 قطب علمي سعي دارد در جهت ايجاد و افزايش آن اقدام كند و با توجه به نزديك بودن فراخوان قطبهاي علمي جديد از سوي وزارت علوم اين دانشگاه در نظر دارد تعدادي از هستههاي پژوهشي واجد شرايط را براي قطب شدن معرفي كند.
صالحي در رابطه با پژوهشكدههاي دانشگاه شهيد بهشتي اظهار كرد: در ميان 80 پژوهشكده وابسته به دانشگاهها، پنج پژوهشكده دانشگاه شهيد بهشتي جزو برترينها در حوزههاي گوناگون ميباشد كه ميتوان به رتبه اول پژوهشكده گياهان و مواد اوليه در زمينه چاپ مقالات ISI، رتبه اول پژوهشكده علوم محيطي در زمينه چاپ كتاب و همچنين رتبه دوم پژوهشگاه ليزر در زمينه طرحها و قراردادهاي برون سازماني اشاره كرد.
معاون پژوهشي دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به اين كه پژوهشكدههاي اين دانشگاه برخلاف برخي مراكز علمي و پژوهشي داراي ساختار، ساختمان و تجهيزات مجزا از دانشگاه مي باشد، افزود: با هزينه ها و برنامهريزيهاي صورت گرفته و با توجه به تلاش خود پژوهشكدهها اكنون به درآمدزايي رسيده اند و بر اساس فعاليتها وبرنامههاي كوتاه مدت و ميان مدتي كه در زمينه قراردادهاي برون سازماني، طرحهاي کاربردي، گسترش مرزهاي دانش و توليد علم به ما ارائه ميدهند ميتوانيم براي آنها اعضاي هيات علمي و حتي رشته جديد راه اندازي كنيم.
وي با اشاره به تسريع در روند داوري مقاله و طرحهاي پژوهشي در دانشگاه گفت: مشكلي كه هميشه در بحث داوري مقاله، كتاب و طرحهاي پژوهشي وجود دارد طولاني شدن و زمان گير بودن آن است كه با واگذاري داوري ها به دانشكده و پژوهشكدهها، سرمايه گذاري در چاپ آنها و نهايتا تغيير سياستگذاريها به نحوي كه روند داوريها سريعتر و بهتر انجام شود در صدد رفع اين گونه مشكلات هستيم.
صالحي در خصوص بودجه پژوهشي اظهار كرد: متاسفانه در حالي كه حدود 80 درصد از نيروي هاي علمي و تجهيزات كشور در دانشگاههاست اما تقريبا 30 درصد بودجه كشور را دريافت ميكنند كه در تعادل خوبي قرار ندارد و بهتر است بودجهها به درستي به دانشگاهها تزريق شود كه خود باعث افزايش اثر بخشي تحقيق و پژوهش در كشور ميشود.
معاون پژوهشي دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به گذشت 50 سال از تاسيس دانشگاه شهيد بهشتي خاطر نشان كرد: مسلما دانشگاهي با اين عمر و قدمت داراي فضاي كالبدي و تجهيزاتي فرسوده است و نياز به سرمايهگذاري دارد كه دانشگاه شهيد بهشتي نيز با توجه به دريافت اعتبار و وام وزارت علوم از بانك جهاني بيشترين سهم خريد تجهيزات از وزارتخانه را دارد و در حال بررسي و تهيه پروفرمها و پيگيري جهت ترخيص و تحويل تجهيزات ميباشد.
وي در خصوص نقشه جامع علمي كشور هم گفت افزود: ما نه تنها در فعاليتهاي علمي بلكه براي انجام هر كاري نياز به تعيين استراتژي و برنامه ريزي داريم و در نحوه اجرا نيز چون نقشه جامع يك كار علمي است بنابراين مجري هم بايد يك مدير دانش و پژوهش باشد و شايد كسي كه صدها مقاله علمي نوشته و جايزه علمي دريافت كرده نتواند حتي قسمت كوچكي از نقشه را بنويسد و به نظر من در اين روند وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري علمي تر عمل كرده كه اميدوارم مجتمع شدن نقشههاي جامع علمي باعث همفكري و هم افزايي شود.
http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1433835&Lang=P