پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba


کشت و پرورش گواوا میوه منحصر به مناطق گرمسیری


گواوا معروف به سیب مناطق گرمسیری در گذشته های بسیار دور از مکزیک تا پرو کشت می شد اما امروز کشت و پرورش آن در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا گسترش یافته است.

گواوا به عنوان میوه دسری از اهمیت ویژه ای برخوردار است از درخت گواوا به عنوان حصار و همچنین گیاه زینتی استفاده می شود.

گواوا گیاه بسیار کم توقعی است و کاشت و پرورش آن به صورت باغات یک دست یا مخلوط با سایر درختان میوه به منظور تولید میوه ارگانیک در بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا رواج دارد.

کاشت و تولید گواوا در ایران بسیار محدود و کمیاب است و در برخی مناطق هرمزگان و سیستان و بلوچستان از جمله شهرستانهای چابهار، سرباز، نیکشهر و بخش زرآباد کنارک از بسترهای تولید محدود آن در کشور بوده که قابلیت صنعتی شدن این میوه را نیز دارند.

مناطق عمده کشت این محصول در دنیا، کشورهای جنوب آسیا، هاوایی، کوبا و هند است.

در زبان بومی جنوب سیستان و بلوچستان گواوا به «زیتون محلی» معروف است.

گواوا یا زیتون محلی، میوه ای با ارزش غذایی بالا و نسبتا ارزان در مناطق تولید و دارای طعم و عطر خاصی است.

این میوه منبع غنی از ویتامین ث و پکتین و دارای مقادیر مناسبی از کلسیم و فسفر بوده و همچنین بذر آن غنی از آهن است.

میوه گواوا بسیار خوشمزه است و از پوست آن سالاد و دسر عالی تولید و ژله گواوا نیز معروف است و ارقام وحشی گواوا منابع خوبی برای تولید ژله هستند و در صورت صنعتی شدن از میوه گواوا می توان کره میوه ای، شربت و آب میوه تهیه کرد.

برگ گواوا در درمان بیماری اسهال مورد استفاده قرار می گیرد و در صنایع رنگ و تانن سازی نیز کاربرد دارد.

گواوا درختچه ای است با پوست قهوه ای که در شرایط رطوبتی بالا تا ارتفاع 6 تا 9 متر با تنه ای به قطر 30 سانتی متر یا بیشتر نیز رشد کرده و گسترش می یابد.

گواوا دارای ارقام دسری، ارقام مناسب فرآوری و ارقام دومنظوره است.

بخش زرآباد شهرستان کنارک در جنوب غربی ترین نقطه استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران که به ˈهندوستان کوچکˈ معروف است و از جمله نقاط مستعد و با ظرفیت های فراوان کشاورزی است که به لحاظ خاک مساعد و آب فراوان به ˈزرآباد زرخیزˈ مشهور است.

بخشدار زرآباد گفت: زرآباد یکی از کانون های تولید محصولات گرمسیری مانند موز، انبه، سیتاپل، کنار، نارگیل، چیکو، تمر هندی، پاپایا و گواوا در کشور است که 30 هکتار از اراضی این بخش به کشت گواوا اختصاص دارد.

مجتبی شجاعی به خبرنگار ایرنا افزود: این اراضی کم با کیفیت ترین گواوای ایران را داشته به گونه ای که مشتری خاص خود را دارد و از هر هکتار 15 تن محصول برداشت می شود.

وی زمان کشت این محصول گرمسیری در گلخانه طبیعی زرآباد را از اسفند تا اوایل اردیبهشت و مهر و آبان ذکر کرد.

شجاعی گفت: بخش زرآباد قابلیت کشت بیش از هزار هکتار و تولید بیش از 15 هزار تن سالانه این محصول و ایجاد صنایع فرآوری (غذایی، دارویی، صنعتی، دسری و کمپوتی و...) دارد و به سبب داشتن شرایط جغرافیایی مناسب و دسترسی به آب های آزاد و گمرکات و همچنین استقرار در موقعیت پئواکونومیک بندر چابهار به بندرعباس از توانمندی لازم برای صادرات و ارزآوری برخوردار است و می تواند زمینه اشتغال افزون بر هزار نفر را به صورت مستقیم و 600 نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: 800 هکتار از باغات استان به کاشت گواوا( زیتون محلی) اختصاص دارد.

ˈرضا نجفیˈ افزود: 500 هکتار از باغات گواوا سیستان و بلوچستان بارور و بقیه غیربارور است که سالانه چهار هزار و 800 تن محصول تولید و روانه بازار مصرف می کنند.

وی اظهار داشت: گواوا یا زیتون محلی ، میوه ای با ارزش غذایی بالا و دارای طعم و عطر خاصی است که بیشتر در شهرستان های چابهار، سرباز، نیکشهر و کنارک واقع در جنوب سیستان و بلوچستان کاشت می شود.

رییس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شرایط آب و هوایی جنوب استان برای کشت محصولات گرمسیری بسیار مناسب است اظهار داشت: هفت هزار هکتار از زمینهای این استان به کشت محصولات گرمسیری اختصاص دارد.

نجفی گفت: موز بیشترین میزان تولید محصولات گرمسیری سیستان و بلوچستان را دارد و سایر محصولات شامل انبه، گواوا، چیکو،کنار، نارگیل، تمبرهندی و پاپایا( خربزه درختی) در استان کشت می شوند


خبرنامه - شبکه های اجتماعی