پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 رپورتاژ آگهی رپورتاژ خبری رپرتاژ خبری / خدمات          29 خرداد 1400 - 19 June 2021



آينده سکونتگاه های شهری در سطح جهان با زیرساخت های ارتباطی و فن آورانه گره خورده است. شهر هوشمند و در ادامه این مسیر با همراهی ابعاد پایداری، رویکردی اجتناب ناپذیر در زیر ساخت های شهری می باشد که نیاز به توجه ویژه شهرسازی دارد. 

شروع بحث شهر هوشمند در نگاه نخست نیازمند درک صحیحی از تعریف آن و ابعاد مربوط به آن دارد. شهر هوشمند در واقع شهری است که از فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت افزایش بهره وری، به اشتراک گذاری اطلاعات با مردم و ارتقاء کیفیت خدمات دولتی و رفاه شهروندان استفاده می کند.
فن آوری ها و روش های جدید مانند اتوماسیون، یادگیری ماشین (ماشین لرنینگ) و اینترنت اشیاء (IOT) باعث استحکام و شکل گیری شهر هوشمند می شوند.

شهر هوشمند دارای چه ویژگی هایی است؟

آشنایی با شهر هوشمند و توضیح ویژگی های و ابعاد آن می بایست در سرفصل رشته مهندس شهرسازی به دقت مورد بررسی قرار گیرد. شهر هوشمند دارای ابعادی از جمله: حمل و نقل هوشمند، شبکه توزیع انرژی هوشمند، ساختمان های هوشمند، کشاورزی و باغبانی هوشمند، مراقب بهداشتی هوشمند، دسترسی به اطلاعات، شهروند دیجیتال، دولت هوشمند و تولید هوشمند می باشد.  

 

فناوری شهر هوشمند بطور روزافزون  در جهت بهبود امنیت عمومی رشد کرده اند. از نظارت بر مناطق با جرم و جنایت بالا گرفته تا ارتقاء آمادگی اورژانس که از سنسور های ویژه استفاده می کند. برای مثال، سنسورهای هوشمند می توانند بخشی مهمی از یک سیستم هشدار اولیه باشند که : خشکسالی، سیل، رانش زمین و یا طوفان ها را از قبل اطلاع می دهند.

ساختمان های هوشمند نیز بخشی از یک پروژه شهر هوشمند است. زیرساخت های میراثی را می توان بازسازی کرد و ساختمان های جدید را به سنسورها مجهز کرد تا نه تنها مدیریت به موقع فضا و امنیت عمومی را تضمین کند، بلکه سلامت ساختمان ها نیز کنترل شود. 
نرم افزار های شهرسازی می توانند در راستای همین موضوع رشد چشمگیری پیدا کرده و توسعه استفاده از نرم فزاری مانند GIS و آموزش نرم افزار GIS و بهره گیری از داده های مکان محور می تواند تاثیر به سزایی در رشد شهر هوشمند پایدار و نهادینه کردن این تفکر ایفا کند.
شهرهای هوشمند پایداری را ترویج می دهند
شهر هوشمند پایدار موضوع دیگری است که نیاز به توجه ویژه دارد. پایداری یکی دیگر از جنبه های مهم شهر های هوشمند است. پیش بینی می شود که در سال های آینده، شهرنشینی بیشتر شود – به عنوان مثال امروزه 80 درصد جمعیت ایالات متحده در مناطق شهری زندگی می کنند، در حالی که 50 سال پیش این میزان 60 درصد  بوده است. فناوری هوشمند در سالهای آینده به شهرها کمک می کند تا برای رفاه شهروندان و بهره وری دولت در مناطق شهری، رشد و بهبود بهره وری را حفظ کند.
کنتورهای آب و درپوش دریچه ها  فقط  نمونه ای از دیگر اجزای شهر است که با سنسورهای هوشمند نظارت می شود. وای فای رایگان و یا در دسترس عموم یکی دیگر از مزیت های شهرهای هوشمند است.
البته از این مهم نباید چشم پوشی کرد که مخالفان شهر هوشمند نگرانند که مدیران شهر نتوانند حریم خصوصی داده ها و ایستایی امنیت را حفظ کنند، آنها می ترسند که اطلاعات روزانه شهروندان در معرض دیگر افراد قرار بگیرد یا اینکه خطر هک یا سوء استفاده از اطلاعات رخ دهد. علاوه بر این، حضور سنسورها و دوربین ها ممکن است به عنوان تعرض به حریم شخصی یا نظارت دولتی تلقی شود. برای رفع این مشکل، داده های جمع آوری شده شهر هوشمند باید ناشناس باشند و اطلاعات شخصی قابل شناسایی نباشند.

نمونه هایی از شهرهای هوشمند
ابتکار شهر هوشمند کانزاس سیتی،  شامل چراغ های خیابان هوشمند، کیوسک های هوشمند با ربات و بیش از 50 بلوک Wi-Fi عمومی رایگان در امتداد مسیر دو مایلی تراموای این شهر است. فضاهای در دسترس پارکینگ ها، جریان ترافیک و مکان های پر تردد همگی بطور عمومی از طریق برنامه مصور سازی اطلاعات شهر در دسترس هستند.
سان دیگودر اوایل سال 2017 در حدود 3200 سنسور هوشمند برای بهینه سازی ترافیک و پارکینگ و افزایش امنیت عمومی، آگاهی زیست محیطی و قابلیت زیست کلی برای ساکنان آن نصب کرده است. ایستگاه های  تبدیل نور خورشید به برق به منظور قدرت بخشیدن به استفاده از وسیله نقلیه الکتریکی در دسترس هستند و دوربین های متصل به امر نظارت بر ترافیک و وقوع دقیق جرم کمک می کند.

سنگاپور که اغلب استانداردهای طلایی شهرهای هوشمند در نظر گرفته می شود، با استفاده از سنسورها و دوربین های فعال IoT بر پاکیزگی فضاهای عمومی، ازدحام جمعیت و حرکت وسایل نقلیه ثبت شده محلی نظارت دارد. فن آوری های هوشمند آن به شرکت ها و ساکنین کمک می کند تا مصرف انرژی، تولید زباله و استفاده از آب را به موقع کنترل کنند. این ایالت همچنین در حال آزمایش وسایل نقلیه خودگردان، از جمله اتوبوس های کامل رباتیک و همچنین سیستم نظارت بر سالمندان است تا از سلامتی و رفاه شهروندان سالمند اطمینان پیدا کند.
فناوری شهر هوشمند  در دبی، امارات متحده عربی، برای مسیریابی ترافیکی، پارکینگ، برنامه ریزی زیرساختی و حمل و نقل استفاده می شود. این شهر همچنین از خدمات پزشکی از راه دور و مراقبت های بهداشتی هوشمند، و همچنین ساختمان های هوشمند، سرویس های هوشمند، آموزش هوشمند و گردشـگری هوشمند استفاده می کند.
سیستم حمل و نقل هوشمند و سیستم های اتوبوس هوشمند بارسلونا، اسپانیا، با ایستگاه های هوشمند اتوبوس کار می کند که وای فای رایگان، ایستگاه های شارژ USB و به روز رسانی برنامه اتوبوس را برای رانندگان ارائه می کند. برنامه اشتراک گذاری دوچرخه و برنامه پارکینگ هوشمند نیز وجود دارد که شامل گزینه های پرداخت آنلاین نیز هستند. این شهر همچنین از سنسورها برای نظارت بر درجه حرارت، آلودگی و صوتی، و نیز نظارت بر رطوبت و سطح بارندگی استفاده می کند.


تگ ها gis

خبرنامه - شبکه های اجتماعی