پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba



بلایای طبیعی به حوادث خطرناکی گفته می شود که در اکثر مواقع خطرات جانی و مالی بسیاری را با خود به دنبال دارد. طوری که در بعضی مواقع باعث آسیب های جبران ناپذیری به جامعه می شود.
بلایای طبیعی معمولاً به شکل ناگهانی و یا آرام آرام اتفاق می افتد.
و این بلایا شامل زلزله، رانش زمین،  سیل ،فوران آتش فشان، آتش سوزی جنگل ها ، سقوط بهمن و غیره که تمام این موارد آسیب های بسیاری را به جامعه وارد می کند.
حال زمانی که آب و هوایی دچار یک سری تغییرات شود ،مانند خشکسالی، آلودگی های محیطی و هوا که باعث پاره شدن لایۀ ازن می شود که تمام این موارد به تدریج و آرام آرام صورت می گیرد.
 



بعضی مواقع خود انسان عامل اصلی ایجاد این بلایا می شود که به واسطۀ آن خسارات جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
تأثیر درختان و پوشش گیاهی در کاهش تخریب این بلایا 
شدت سیل به میزان پوشش گیاهی بستگی دارد. زیرا شدت  جاری شدن آب باران بر روی زمین به پوشش گیاهی و درختان بسیار بستگی دارد.
تمام درختان و بوته ها و هر نوع پوشش گیاهی از سرعت آب و سیل می کاهد و حتی مانع از فرسایش خاک می شود.
بعضی از فعالیت های انسانی و یا تغییرات اقلیمی و یا چرای بیش از حد دام ها ،آتش سوزی جنگل ها، ایجاد بیابان زدایی می کند و پوشش گیاهی بسیار کم می شود.
زمانی که جو زمین دچار یک سری تغییرات شود که دراین مواقع پوشش گیاهی هم کم شده، در این میان بارش باران اثرات بسیار خوبی را در کم کردن خشکسالی دارد.
معمولاً پوشش گیاهی طبق تحقیقات به دست آمده باعث کاهش حرکت ابرها می شود.
طبق نظریه دانشمندان با گذر زمان و به دلیل تغییرات آب و هوای، جهان گرم تر خواهد شد و گازهای مضر هوا بیشتر می شود که ایجاد گرما می کند. متأسفانه در تابستان این وضعیت وخیمی شده و گرم تر می شود و باعث بالا رفتن دمای کره زمین می شود.
 در این میان لایۀ ازن از ورود اشعه های مضر خورشید به زمین جلوگیری می کند و در صورتی که لایۀ ازن دچار آسیب شود، بیماری هایی افراد را تهدید خواهد کرد. از جمله سرطان پوست، مشکلات چشمی، کاهش سیستم ایمنی بدن. در این میان وجود درختان و پوشش گیاهی از آسیب به لایۀ ازن جلوگیری می کند.
متأسفانه آلودگی های هوایی که معمولاً توسط انسان ایجاد می شود .باعث وارد شدن یک سری گازهای مضر به محیط می شود .در این میان با کاشت درخت و حفظ و مراقبت کردن از آن ها می توان اکسیژن بیشتری در هوا ایجاد کرد که تأثیر بسزایی را دارد.
حتی پوشش گیاهی و درختان و فضای سبز از ایجاد هر گونه مزاحمت های سر و صدایی محیط شما را حفظ خواهد کرد.
حال سوال مهمی که به وجود می آید این است که چطور می توان با بلایای طبیعی مقابله کرد و یا اینکه از خطرات یا خسارت های آن ها در امان بود؟
بسیاری از بلایای طبیعی غیر قابل پیش بینی یا غیر قابل پیشگیری هستند، اما با برخی از اقدامات می توانیم خطر آن ها را برای جان یا اموال خودمان کاهش دهیم. به طور مثلا بسیاری از افراد برای محافظت از سرمایه بیمه آتش سوزی با پوشش هایی نظیر سیل و زلزله و طوفان تهیه می کنند که بتوانند اگر این حوادث رخ داد از شرکت بیمه خسارت وارد شده را دریافت کنند.
یا اینکه یک سری اقدامات احتیاطی می تواند خسارت ها را کمتر کند. به طور مثال فاصله گرفتن از رودخانه های خروشان در هنگام خطر بارندگی شدید، یا اینکه مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله از جمله اقداماتی است که می توان انجام داد تا از احتمال آسیب در برابر بلایای طبیعی جلوگیری کرد.



خبرنامه - شبکه های اجتماعی