پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 رپورتاژ آگهی رپورتاژ خبری رپرتاژ خبری / خدمات          12 امرداد 1402 - 03 August 2023


طیف گسترده‌ای از چارچوب‌های مدیریت پروژه در جهان وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. البته برخی از روش‌ها مانند متدولوژی آبشار برای تیم‌های توسعه نرم‌افزاری موثر نیستند. یکی از روش‌هایی که در توسعه نرم‌افزار استفاده زیادی از آن می‌شود، اجایل است. این متد با تغییر دائمی اولویت‌ها و نیازهای مشتری، پروژه‌ها را به چند مرحله تقسیم می‌کند تا بهبودی مستمر و پایسته را در پروژه به‌وجود آورد. مدیریت پروژه اجایل که اسکرام بخشی از آن است برای تقریبا همه انواع تیم‌ها در اکثر زمینه‌ها کارساز به نظر می‌رسد.

مدیریت پروژه چیست؟

مدیریت پروژه از به‌کار‌گیری فرآیندها، روش‌ها، مهارت‌ها، دانش و تجربه برای دستیابی به اهداف خاص پروژه تشکیل می‌شود. در این بین باید به معیارهای پذیرش پروژه در چارچوب پارامترهای مورد توافق نیز توجه داشت. مدیریت پروژه دارای یک محصول یا کالا یا ارزش نهایی است که به یک خط زمانی مشخص و بودجه‌ای محدود می‌شود که از پیش‌ تعیین ‌شده باشد.
یک عامل کلیدی وجود دارد که مدیریت پروژه را از «مدیریت» متمایز می‌کند. برخلاف مدیریت که یک فرآیند مداوم به‌شمار می‌آید، مدیریت پروژه دارای یک محصول نهایی و یک بازه زمانی محدود است. به همین دلیل یک پروژه حرفه‌ای برای دستیابی به موفقیت و تولید یک محصول خوب به طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها نیاز دارد. اغلب مهارت‌های فنی و توانمندی‌های مدیریتی افراد و آگاهی تجاری خوب به بهتر شدن یک محصول نهایی کمک می‌کند.
تمامی موارد زیر مثالی از یک پروژه هستند:
توسعه نرم‌افزار برای بهبود فرآیند یا شروع یک کسب‌وکار
ساخت یک ساختمان، سازه تجاری، سازه‌های مهندسی و غیره
امدادرسانی پس از یک بلای طبیعی 
گسترش فروش یک کالا به بازار جغرافیایی داخلی یا خارجی جدید و بسیاری از موارد دیگر
در سال‌های اخیر روش‌های مختلفی برای مدیریت یک پروژه به‌وجود آمده‌اند. روش اجایل و اسکرام یکی از این روش‌ها به‌شمار می‌آیند.

https://www.unp.ir/downloads/1401/1691158302.jpg
 

اجایل (Agile) چیست؟

در پاسخ به سوال "اجایل چیست؟" می‌توان جمله ذیل را بیان کرد: متدولوژی اجایل یک چارچوب مدیریت پروژه به‌شمار می‌آید که پروژه‌ها را به چند مرحله پویا تقسیم می‌کند. معمولا این مرحله‌ها به‌عنوان اسپرینت (Sprint) یا یک دوران فعالیت شدید شناخته می‌شوند. چارچوب اجایل روشی است که اعضای تیم مدیریت پروژه آن را به‌شکل مداوم تکرار می‌کنند. پس از هر اسپرینت، تیم‌ها جلسه‌ای می‌گذارند تا به عملکرد خود در آن اسپرینت نگاهی داشته باشند. اگر چیزی را پیدا کنند که می‌تواند بهبود یابد؛ استراتژی خود را با عملکرد بهبودیافته برای دوران فعالیت شدید بعدی تنظیم می‌کنند.
Agile Manifesto سندی است که بر چهار ارزش و 12 اصل برای توسعه نرم‌افزار به‌روش Agile تمرکز دارد. در فوریه 2001 این سند توسط 17 توسعه‌دهنده نرم‌افزار منتشر شد که به جایگزینی برای فرآیند توسعه محصول خطی نیاز داشتند.

هر آن‌چه باید از متدولوژی اجایل بدانید

چهار ارزش اصلی برای مدیریت پروژه به روش اجایل وجود دارد که اسکرام بخشی از آن به‌شمار می‌آید:
افراد از فرآیندها و ابزارها ارزشمندتر هستند
تیم‌های اجایل به همکاری تیمی و کار گروهی بیش از کار مستقل و انجام کارها بر‌اساس «راهنمایی‌ها» ارزش می‌گذارند.
نرم افزاری که کار کند از مستندسازی بهتر است
 نرم‌افزاری که تیم‌های Agile توسعه می‌دهند باید کار کند. کارهای اضافی مانند مستندسازی به‌اندازه توسعه نرم‌افزار خوب، مهم نیست.
همکاری با مشتری از مذاکره قرارداد اهمیت بیشتری دارد
 مشتریان در متدولوژی Agile بسیار مهم هستند. تیم‌های اجایل به مشتریان این امکان را می‌دهند تا تعیین کنند که نرم‌افزار باید به کجا برود. بنابراین، همکاری با مشتری مهم‌تر از جزییات دقیق مذاکره قرارداد است.
تغییر کردن ارزش بیشتری از پیروی از یک برنامه دارد
یکی از مزایای اصلی مدیریت پروژه اجایل این است که به تیم‌ها اجازه می‌دهد انعطاف‌پذیر باشند. این چارچوب به تیم‌ها کمک می‌کند تا به‌سرعت استراتژی‌ها و جریان‌های کاری را بدون از بین بردن کل پروژه تغییر دهند.
اجایل (Agile) چیست؟
 

12 اصل روش اجایل

باید مشتریان را از‌طریق بهبود زودهنگام و مستمر و تحویل به‌موقع کالا راضی نگه داشت.
استقبال از تغییر نیازمندی‌ها حتی در اواخر پروژه.
ارزش پروژه را به‌طور مکرر ارائه دهید.
به پروژه‌های دیگر اعضای تیم کمک کنید.
پروژه‌ها را توسط افراد با‌انگیزه بسازید.
مؤثرترین راه برای برقراری ارتباط، روش چهره‌به‌چهره است.
ی داشتن محصولی که کار می‌کند، معیار اصلی پیشرفت به‌شمار می‌آید.
حفظ یک سرعت پایدار اهمیت زیادی دارد.
ر خوب بودن در هر اسپرینت، خوب بودن در اسپرینت بعدی را به‌عمل می‌آورد.
سادگی مهم است.
تیم‌هایی که خود را سازمان می‌دهند، بیشترین ارزش را ایجاد می‌کنند.
روش کار خود را به‌طور منظم برای افزایش اثربخشی تنظیم کنید

اسکرام چیست؟

اسکرام زیرمجموعه‌ای از Agile است. این روش یک چارچوب فرآیندی سبک‌وزن برای توسعه اجایل و پرکاربردترین آن‌ها به‌شمار می‌آید. یک فرآیند Scrum با مفاهیم و شیوه‌های خاص از سایر فرآیندهای اجایل متمایز می‌شود. این روش درون خود سه دسته Roles، Artifacts و Time Boxes دارد. Scrum اغلب برای مدیریت نرم‌افزارهای نه‌چندان ساده و توسعه محصول با استفاده از شیوه‌های تکرارشونده و افزایشی استفاده می‌شود. حال که دانستیم اسکرام چیست؟ درک چگونگی عملکرد آن راحت‌تر خواهد بود.


اسکرام چیست؟
 

مدیریت پروژه اجایل با اسکرام

این فرآیند به‌طور قابل توجهی بهره‌وری را افزایش و زمان رسیدن به مزایای آن را نسبت به فرآیندهای کلاسیک مانند آبشار کاهش می‌دهد. فرآیندهای Scrum به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که به‌آرامی با نیازهای در‌حال تغییر سازگار شوند. همچنین بتوانند محصولی را به تولید برسانند که اهداف تجاری مشتریان خود را برآورده کند. یک فرآیند اجایل که با روش اسکرام انجام می‌شود با کمک به سازمان مورد نظر به آن سود می‌رساند. این روش مزایای زیر را برای مشتریان دارد:
کیفیت محصولات قابل تحویل را افزایش دهند.
با تغییرات بهتر کنار بیایند و انتظار تغییرات را داشته باشند.
تخمین‌های بهتری را در زمان کمتری ارائه کنند.
کنترل بیشتری بر برنامه و وضعیت پروژه خود داشته باشند.

تفاوت اجایل و اسکرام

مقایسه میان Agile و Scrum نشان می‌دهد که روش اجایل در سطحی تقریبا انتزاعی، افکار و ایده‌هایی را بیان می‌کند که باید یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار را به حرکت درآورد و انگیزه دهد. برخلاف اجایل، Scrum مجموعه‌ای مشخص از مراحل را برای ارائه مداوم یک نرم‌افزار یا محصول به مشتری ارائه می‌دهد.
اجایل هیچ راهکاری در مورد اینکه چگونه یک تیم میتواند یک برنامه یا محصول کاربردی را مطابق با ارزشها و اصول مانیفست توسعه دهد، ارائه نمی‌کند. مانیفست، فلسفه‌ای اساسی را به‌سادگی تعریف می‌کند که باعث تعیین رفتار توسعه‌دهنده نرم افزار Agile می‌شود. برخلاف ماهیت فلسفی اجایل، Scrum یک متدولوژی است. این فرآیند به‌عنوان یک چارچوب توسعه نرم‌افزاری توضیح می‌دهد چگونه کارکنان مختلف در یک سازمان باید با یکدیگر همکاری کنند. همچنین چگونه به‌طور مؤثر و کارآمدی نرم‌افزاری را توسعه و ارائه دهند.
بنابراین سه تفاوت کلیدی بین Agile و Scrum وجود دارد:
Scrum یک روش است، در‌حالی‌که اجایل یک فلسفه به‌شمار می‌آید.
اسکرام یک چارچوب پیاده‌سازی ارائه می‌دهد، درحالی‌که Agile این کار را نمی‌کند.
Scrum توصیف سه نقش کلیدی را بر عهده می‌گیرد، درحالی‌که اجایل بر تیم‌های خودسازمان‌دهی‌شده تاکید دارد.

جمع‌بندی

اگر به مدیریت پروژه علاقه دارید، پیگیری یک دوره اسکرام و یاد گرفتن آن می‌تواند کمک زیادی به شما کند. روش Scrum از فلسفه وجودی روش اجایل سرچشمه گرفته است و برای بسیاری از تیم‌های توسعه نرم‌افزار راه‌گشا خواهد بود. البته کاربردهای این روش فقط به همین‌جا ختم نمی‌شود و می‌توان در طیف بسیار زیادی از پروژه‌ها آن را به کار برد.









تگ ها مدیریت پروژه اسکرام اجایل

خبرنامه - شبکه های اجتماعی