پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          24 امرداد 1390 - 15 August 2011

چگونه می‌توان در دانشگاه امام صادق(ع) پذیرفته شد؟

6 خان رستم برای گزینش در دانشگاه آیت الله

فصل انتخاب رشته و دانشگاه برای داوطلبان آزمون سراسری 1390 فرا رسیده است. دانشگاه‌ها هم، تك و توك برای داوطلبان ممتاز، همایش‌هایی می‌گذارند تا آن‌ها را به سمت خود جذب كنند. در این میان دانشگاهی هم هست كه جذب دانشجویان «اصلح» را مدت‌ها پیش آغاز كرده است، دانشگاهی نزدیك پل مدیریت.

به گزارش قانون، پذیرش در دانشگاه امام‌ صادق(ع) جذابیت‌های خاص خود را دارد چرا كه تنها دانشگاهی است كه كارشناسی ارشد پیوسته در ایران ارائه می‌كند. در این دانشگاه قسمت برادران و خواهران از هم مجزا است و فرصت‌های شغلی برای فارغ التحصیلان این دانشگاه بهتر و راحت‌تر فراهم می‌شود. این می‌شود كه خیلی‌ها آرزویشان می‌شود سوار تاكسی‌های پل مدیریت شدن و هفت سال تحصیل در محل سابق دانشگاه هاروارد.

دانشگاه امام صادق(ع) برای گزینش خود مراحل خاصی دارد. دلیل این امر را بهتر است در سایت دانشگاه بخوانیم كه در بخش گزینش خود آورده است: «از آنجا كه دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) مجموعه‌ای هدفمند و دارای رسالت خاص است، لذا بنابر حكم عقل باید در همه زمینه‌های علمی ‌و نیروی انسانی، دست به انتخاب اصلح در راستای اهداف خود بزند. در این میان گزینش نیروی انسانی و به‌ویژه دانشجو مهمترین عامل پیشبرنده یا بازدارنده هر مجموعه‌ای است. بنابراین باید دانشجویی انتخاب شود كه برای اهداف دانشگاه مستعد و قابل سرمایه‌گذاری باشد.»

البته «دانشگاه ورود داوطلبی كه روحیه دروس معارف اسلامی ‌را نداشته باشد، توصیه نمی‌كند. و دانشجویی را كه به معارف اسلامی ‌به چشم دروس حاشیه‌ای رشته تخصصی خود نگاه كند را فرد موفقی تلقی نمی‌كند».

اما چگونه می‌توان در دانشگاه امام‌صادق (ع) پذیرفته و دانشجوی اصلحی شد كه برای پیشبرد اهداف آن مستعد و قابل سرمایه‌گذاری است؟

استقلال در ثبت‌نام
گزینش دانشگاه از طریق آزمون سراسری و از طریق بخش رشته‌های خاص است. فرد می‌بایست در هنگام ثبت‌نام علاقه‌مندی خود برای ثبت نام در این دانشگاه را اعلام كند و در سامانه‌ی اداره‌ی گزینش دانشگاه نام نویسی كند. البته شرط اول این است كه داوطلب بیشتر از 21 سال نداشته باشد.

شش خان رستم!
داوطلب باید برای پذیرفته شدن در دانشگاه امام‌صادق (ع) شش مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارد؛ اولی آزمون كتبی یا همان آزمون سراسری است. بعد از آن دانشگاه رتبه و نمره‌ی فرد در كنكور و نیز معدل دوران دبیرستان داوطلب را بررسی می‌كند و آن‌گاه گروهی از داوطلبین را به مصاحبه‌ی حضوری فرامی‌خواند. هرچند كه حتی ممكن است بر مبنای معدل كتبی داوطلبین از حدود عید نوروز یعنی قبل از مرحله‌ی اول آغاز شود.

یك نفر در مقابل سه نفر
بعد از بررسی علمی، از طرف دانشگاه با داوطلب تماس گرفته می‌شود تا در تاریخ و ساعت مشخصی- كه ممكن است از ساعات آغازین صبح باشد تا پاسی از شب- در دانشگاه حضور پیدا كند.

در ابتدای ورود به محوطه‌ی سرسبز دانشگاه، داوطلب غرفه‌های دانشكده‌های مختلف را می‌بیند كه برای تبلیغ هر دانشكده ایجاد شده‌اند. نام تمام دانشكده‌ها با معارف اسلامی آغاز می‌شود و آن‌گاه در كنار معارف اسلامی، مدیریت، ارتباطات، اقتصاد، علوم سیاسی، حقوق و الهیات و ارشاد قرار می‌گیرد.

فرد می‌بایست قبل از ورود به اتاق مصاحبه فرم‌های متعدد و مختلفی را پر كند. سوالات از سابقه‌ی زندگی فرد و اطلاعات خانوادگی هست تا علایق سیاسی و اوقات فراغت و كتابخوانی او.

معمولا سه نفر از دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان دانشگاه در یك اتاق مقابل فرد می‌نشینند و از او سوال و جواب می‌كنند. فرم‌های پر شده سابق الذكر را سه فرد گزینش‌ كننده قبل از ورود به اتاق مصاحبه می‌خوانند و با آمادگی و شناخت ذهنی سابق به استقبال داوطلب می‌روند.

سوالات بستگی به پاسخ‌های فرد در ادامه متفاوت می‌شود. اگر فرد حرفه‌ای برخورد كند و به سوالات تخصصی پاسخ دهد آن‌گاه است كه سطح پرسش‌ها سخت‌تر و حرفه‌ای‌تر می شود.

سوالات هم سیاسی است و هم اعتقادی. هم از اوضاع خانوادگی می‌پرسند و هم سطح هوشی را می‌سنجند. دو بخش از این سوالات از همه جالب‌تر است. نخست آنجا كه هر سه نفر با هم سوال می‌كنند تا فرد در موقعیت استرس قرار بگیرد و دوم آنجا كه می‌گویند چشم‌هایش را ببندد و مكان یك شی را در همان اتاق می‌پرسند. اغلب این شی در اتاق وجود ندارد و سوال برای سنجش سطح دقت فرد است.

سوالات سیاسی هم مربوط به مباحث سیاست خارجی است و هم سیاست داخلی. هم از نوع تاریخی‌اش و هم از نوع مسائل روز. به این دلیل است كه معمولا توصیه می‌شود داوطلبان، چند روز قبل روزنامه‌ها را مرور كنند تا اخبار روز را در دسترس داشته باشند.

توصیه‌ی دیگر هم این است كه كه داوطلبان كتب شهید مطهری را مطالعه كنند چون هم در مصاحبه و هم در صورت پذیرش بعد از آن بسیار مدنظر است. خوب است بدانیم كه حتی در سال اول و دوم سیر مطالعاتی شهید مطهری یكی از درس‌های رسمی دانشگاه امام صادق(ع) است.


تحقیقات محلی
مرحله‌ی بعدی این است كه فردی از طرف دانشگاه برای تحقیق به محله می‌آید. ابتدا از مسجد و بسیج محل پرس‌و‌‌جو می‌كند و سپس با هماهنگی قبلی به خانه‌ی فرد می‌رود و تحقیق خود را ادامه می‌دهد. در خانه هم پرس‌وجو ادامه دارد و در عین حال محیط خانه و وضع خانوادگی داوطلب مورد سنجش قرار می‌گیرد.

در مرحله‌ی پنجم مسئول پرونده‌ی فرد به سراغ شش نفر معرف یعنی دو دوست، دو نفر از اعضای فامیل و دو نفر از افراد محله هم می‌رود تا پرونده‌ی تحقیقاتی داوطلب را كامل كند.

مرحله ششم و نهایی هم اردوی چند روزه‌ای است تحت عنوان «بصیرت» كه در محل دانشگاه امام‌صادق(ع) برگزار می‌شود كه آیت‌الله مهدوی‌كنی هم در این اردو حضور می‌یابد. ریزش‌های نهایی هم باید در همین اردو صورت گیرد.

همه‌ی این مراحل را آنانی باید انجام دهند كه داوطلب پذیرفته شدن در دانشگاه امام صادق(ع) هستند تا امتیاز بالاتری بیاورند و در دانشگاه قبول شوند. مسئولان دانشگاه معتقدند این جمله كه «دانشگاه كسی را رد كرد» تعبیر صحیحی نیست، بلكه باید گفت سطح امتیاز داوطلبی به سطح امتیاز داوطلب‌های بالا‌تر كه ظرفیت رشته‌های محدود دانشگاه را پر كرده‌اند، نرسیده است. برای امتیاز بالاتر و برای رسیدن به پل مدیریت مسیری طولانی را باید رفت.

تگ ها 6 خان رستم برای گزینش دانشگاه آیت الله

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی