پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / کنکور          28 آذر 1402 - 19 December 2023


ساعت ۲۴ امشب ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ است و مهلت ثبت‌نام تمدید نخواهد شد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ براساس مصوبه «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می‌گیرد.

تاکنون بیش از یک میلیون و ۶۰ هزار نفر برای این آزمون ثبت نام کرده اند که پیش بینی می‌شود با توجه به درخواست‌های متعدد داوطلبان به این آمار اضافه شود.

همچنین با توجه به اینکه ثبت نام با تأخیر اعلام شده است هزینه ثبت نام در کنکور سراسری ۱۴۰۳ متفاوت از بازه زمانی اولیه ثبت نام و به میزان ۶۱۸ هزار تومان است.

آزمون سراسری فقط برای دروس اختصاصی و دوبار در سال برگزار می‌شود. پذیرش دانشجو برای ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی یکبار در سال خواهد بود.

برای متقاضیانی که در نوبت‌های اول یا دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ شرکت می‌کنند نمرات خام اطلاع رسانی می‌شود.

در مردادماه برای تمامی متقاضیان اعم از افرادی که فقط در نوبت اول یا دوم و یا هر دو در سال ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ شرکت کرده اند، کارنامه نتایج اولیه شامل بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی، نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل نهایی، رتبه در سهمیه و رتبه کشوری اعلام می‌شود که متقاضیان لازم است براساس این کارنامه نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

با توجه به تغییر ضرایب و میزان تأثیر سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۳ نمره کل نهایی متقاضیان حاضر در جلسه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در سال ۱۴۰۳ تغییر می‌کند.

در بازه زمانی که اعلام خواهد شد، متقاضیان باید گروه آزمایشی اصلی که می‌خواهند از آن انتخاب رشته کنند را مشخص کنند. در صورت عدم تعیین گروه آزمایشی توسط متقاضی، گروه آزمایشی آخرین نوبت متقاضی ملاک عمل قرار می‌گیرد. یک متقاضی امکان انتخاب رشته از دو گروه آزمایشی اصلی را ندارد.

گروه‌های آزمایشی اصلی عبارتند از: علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی. در صورت یکسان بودن گروه آزمایشی دو یا چند نوبت متقاضی، بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نمره کل نهایی لحاظ و اطلاع رسانی می‌شود.

داوطلبانی که متقاضی گزینش با نمرات اختصاصی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ هستند لازم است جهت انتخاب رشته و گزینش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ حداقل در یک نوبت از آزمون‌های سراسری سال ۱۴۰۳ ثبت نام کنند. این دسته از داوطلبان نیازی به شرکت در جلسه آزمون و پاسخگویی به سوالات آزمون را ندارند.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۶-۳-۳ در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی است.

میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به میزان ۳۷.۵ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی ۱۲.۵ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی ۵۰ درصد) است.

همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۵۰ درصد است.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۶-۳-۳ در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به میزان ۲۸ درصد با تأثیر قطعی و همچنین میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی در این گروه‌ها، ۲۱ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی ۷ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی ۲۸ درصد) است.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۷۲ درصد است.

با توجه به نامه شماره /۱۴۰۱/۱۲۳۵۲ دش مورخ ۱۴۰۱/۸/۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی، «از آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و بعد از آن، همه متقاضیانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش، طلاب حوزه‌های علمیه، متقاضیانی که نمره خود را قبل از خرداد سال ۱۳۸۴ اخذ کرده اند، فارغ التحصیلان مدارس بین الملل و دارندگان گواهینامه معادل دوره متوسطه و پیش دانشگاهی) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی از طریق شرکت در امتحانات نهایی (نظام ۶-۳-۳) که وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌کند، اقدام کنند.

در غیر این صورت، برای هر درس که سابقه تحصیلی وجود نداشته باشد و متقاضی اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی نکند، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر لحاظ می‌شود (نمره خام پس از تراز در نمره کل سابقه تحصیلی محاسبه خواهد شد).

برای متقاضیانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره کل آزمون اختصاصی نیست و عدم شرکت در امتحان نهایی، فارغ از علت آن همچون غیبت موجه، به منزله درج نمره خام صفر در محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی است.

تراز هر یک از دروس سوابق تحصیلی به صورت مجزا در هر درس، دیپلم و سال انجام می‌شود. به عبارت دیگر تراز یک نمره معین، می‌تواند در دروس و سال‌های مختلف متفاوت باشد. در ضمن سال مدنظر در محاسبه نمره تراز سال امتحان نهایی است و به سال فارغ التحصیلی و یا مؤلفه‌های دیگر ارتباطی ندارد.

دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۳ همانند سال گذشته آزمون مجزایی ندارد و علاقمندان به تحصیل در این دانشگاه لازم است در آزمون سراسری ثبت نام کنند.

براساس مصوبه «سیاست ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان» مصوب جلسه ۸۷۹ مورخ ۱۴۰۲/۱/۲۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی، پذیرش برای رشته‌های تحصیلی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۳ از طریق آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم انجام خواهد شد و تاکید می‌شود با توجه به اینکه فرآیند ثبت نام و برگزاری در این رشته‌ها منحصراً فقط در نوبت اول (اردیبهشت ماه) آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ انجام خواهد شد، این داوطلبان باید در مهلت مقرر در سامانه ثبت نام آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

نوبت اول نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و آزمون رشته‌های تحصیلی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به شرح زیر است:

سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ براساس مصوبه «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۴۰۰/۴/۱۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغی به شماره /۱۴۰۰/۶۷۹۲ دش مورخ ۱۴۰۰/۵/۵ و ماده واحده «تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب ۱۴۰۰/۴/۱۵» جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۵ و ۱۴۰۱/۳/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغی به شماره /۱۴۰۱/۶۳۱۰ دش مورخ ۱۴۰۱/۴/۲۵ انجام می‌شود.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

تگ ها ثبت‌نام کنکور ۱۴۰۳

پر بازدیدترین کنکور

خبرنامه - شبکه های اجتماعی