تغییرات اساسی در ارزشیابی مدارک دانشگاه های خارجی
از این پس بجاي ارزشيابي دانشگاه محل تحصيل دانشجو، خود دانشجو توسط يك آزمون ملي مورد ارزيابي قرار ميگيرد
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به تغيير شيوه ارزشيابي مدارك تحصيلي فارغالتحصيلان خارج از كشور بر اساس آييننامه جديد وزارت بهداشت، گفت: بر اساس اين آييننامهكه تا دو هفته آينده ابلاغ ميشود، به جاي ارزشيابي دانشگاه محل تحصيل دانشجو، خود دانشجو توسط يك آزمون ملي مورد ارزيابي قرار ميگيرد.
به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر كامران باقري لنكراني در سومين گردهمايي دانشجويان فعال ايراني خارج از كشور با بيان اينكه در طي چهار سال گذشته شتاب خدمت و تحولات اجتماعي در زمينههاي توسعهاي بسيار مطلوب بوده است، اظهار كرد: در اين راستا تغييرات در خور توجهي در مسايل مختلف ايجاد شده است.
وي با بيان اين كه وزارت بهداشت علاوه بر وظيفه خدمت رساني، مسووليت آموزش، پژوهش و فنآوري و تبديل فنآوري به محصول را نيز بر عهده دارد، اظهار كرد: در عرصه خدمت رساني چندين نقطه را نقطه هدفگذاري براي ساماندهي شاخصهاي بهداشتي مناطق مختلف در نظر گرفتهايم.
وي با اشاره به كاهش مرگ و مير مادران باردار و مرگ و مير نوزادان، گفت: با فراهم آوردن تسهيلات زايماني در برخي مناطق، ميزان مرگ و مير زنان باردار در برخي از استانها از جمله سيستان و بلوچستان حدود 40 درصد كاهش يافته است.
وزير بهداشت با اشاره به اجراي برنامه «پزشك خانواده» براي جمعيت 23 ميليوني روستايي، گفت: خدمات تخصصي در كشور توسعه خوبي داشته است به آن گونه كه امكانات تخصصي جراحي قلب كه در بيش از 10 استان وجود داشت، در بيش از 20 استان فراهم شد.
رييس مركز خدمات آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در خصوص موضوعات پيشنهادي پاياننامههاي دانشجويان ايراني خارج از كشور، گفت: بهتر است اين دسته از دانشجويان اطلاعات مرتبط با نحوه پيشرفتهاي علمي كشورهاي مختلفي كه در آنجا تحصيل ميكنند را در رسالههاي خود بكار گيرند و در مورد مسائل مختلف آن كشورها تحقيق كنند.
دكتر غلامرضا حسن زاده در جمع دانشجويان فعال ايراني خارج از كشور در دانشگاه شهيد بهشتي در خصوص دلايل سختگيريهاي وزارت بهداشت در ارزشيابي مدارك فارغ التحصيلان ايراني خارج از كشور، گفت: تعدادي از دانشجويان هستند كه با توجه به اينكه هنوز ديپلم خود را اخذ نكردهاند در برخي از رشتههاي دانشگاهي مشغول به تحصيل هستند و يا مثلا با ليسانس موسيقي وارد رشته دندانپزشكي ميشوند و حتي علاقمندند برخي از واحدهاي خود را با واحدهاي رشته دندانپزشكي معادل سازي كنند، آيا به نظر خود شما دانشگاهي كه چنين كاري را انجام ميدهد، ميتواند معتبر باشد در نتيجه به ما حق بدهيد كه به دانشگاههايي كه با اين شرايط دانشجو ميپذيرند بها ندهيم.
وي با اشاره به درخواست برخي از دانشجويان مبني بر كاهش هزينه انتقال به داخل و شهريه دانشگاههاي داخل، اظهار كرد: بر اساس مصوبه سال81 وزارتخانه در راستاي ميزان شهريه دانشجويان انتقالي به داخل، مبلغ پايهاي براي دانشگاهها در نظر گرفته شده بود كه بر اساس آن هيات امناي دانشگاه بايد آن شهريه پايه را با لحاظ 30 درصد افزايش يا كاهش از دانشجوي انتقالي دريافت كند، با اين حال بر اساس مصوبه جديد دست دانشگاهها براي دريافت شهريه باز است و بر اساس مصوبه هيات امناي دانشگاه از دانشجويان انتقالي شهريه دريافت ميشود، در نتيجه هيات امناي دانشگاهها براي دريافت شهريه تصميم گيرنده هستند.
جزييات برگزاري آزمون ملي ارزشيابي مدارك
وي با اشاره به جزئيات برگزاري آزمون ملي براي ارزشيابي مدارك فارغ التحصيلان دانشگاههاي خارجي، گفت: آزمون ملي به شكلي طراحي شده است كه از سال 2008 به بعد، به جاي ارزيابي دانشگاهها،
توانمنديهاي فارغالتحصيلان دانشگاههاي خارجي ارزيابي ميشود.
دكتر حسن زاده با بيان اينكه آزمون ملي داراي دو بخش تئوري و عملي ميباشد، اظهاركرد: در بخش عملي مهارتهاي فارغالتحصيلان بر اساس روشهاي نويني چون آسكي ارزيابي ميشود.
وي با بيان اينكه در صورت امضاي نهايي آييننامه، اين آزمون اجرايي ميشود، خاطرنشان كرد: افرادي كه قبل از سال 2008 براي
تحصيل به دانشگاههاي خارجي
رفتهاند ميتوانند نوع و نحوه ارزشيابي مداركشان را به شيوه جديد و يا از طريق ارزشيابي گذشته انتخاب كنند