پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          10 بهمن 1394 - 30 January 2016


دانشجویان شایسته‌ترین‌ اشاعه‌ دهندگان اخلاق پزشکی در دانشگاه‌ ها

معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت با مطرح کردن این پرسش‌ها که ما در حوزه اخلاق پزشکی و حرفه‌ای در چه وضعیتی قرار داریم؟ در مقایسه با سایر کشورها وضعیت ما چگونه است؟ تصریح کرد: اگر یک نگاه اجمالی به وضعیت خودمان در حوزه پزشکی داشته باشیم و نوع نگاهی که مردم جامعه به پزشکان دارند، توجه کنیم، شاید به این نتیجه برسیم که وضع مناسبی در رعایت اخلاق پزشکی نداریم.

دکتر فراهانی در کنگره اخلاق پزشکی در سخنانی با تاکید بر حمایت از کانون‌های دانشجویی اخلاق حرفه‌ای خاطر نشان کرد: فرصت و زمینه را برای شما دانشجویان در کانون‌های اخلاق حرفه‌ای فراهم می‌کنیم که بتوانید سوژه‌های خود را بر اساس کدهای حرفه‌ای پیدا کرده و با زبان هنر اشاعه دهید؛ ما امکانات و منابع مالی را برای سوژه‌ها و طرح‌های شما فراهم می‌کنیم، تا گام‌هایی در راستای اجرای اقدامات بزرگ در آینده برداشته شود.

وی استخراج کدهای اخلاقی و استفاده از زبان هنر برای اشاعه اخلاق پزشکی را یک اصل مهم برای فعالیت‌های کانون‌های اخلاق حرفه‌ای برشمرد و تصریح کرد:‌ باید از زبان هنر استفاده کنیم، چراکه هم بسیار مؤثر است و هم قابلیت نفوذ در کمترین زمان را دارد. در دنیایی که همه‌ چیز به سرعت در حال تغییر و دگرگونی است، زمان عنصر بسیار مهمی برای انجام کارهای اساسی به شمار می‌رود.

ولی با نگاهی به آینده اخلاق پزشکی، بیان داشت: اگر می‌خواهیم وضعیت ما در زمینه اخلاق پزشکی بهبود پیدا کند، باید از حرکتی که شما دانشجویان در زمینه اخلاق حرفه‌ای شروع کرده و برای نشان دادن دغدغه‌های خود در این کنگره شرکت کرده‌اید، حمایت شود تا به بهبود شرایط اخلاق پزشکی و حرفه‌ای کشور در دهه‌های آینده کمک کند.

معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت با اشاره به پیشنهاد دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاهپور اهواز که پیش از سخنان وی در بخش تریبون آزاد پیشنهادی را مطرح کرد بود، گفت: من با پیشنهاد آقای افرا موافق هستم که ما در وزارتخانه ساختارها را فراهم کنیم و شما دانشجویان در این حوزه به صورت جدی مشارکت داشته باشید، شما می‌توانید تحول ایجاد کنید، من هم مثل شما معتقد هستم، آموزش‌های رسمی ما در حوزه‌های فرهنگی، دینی و اخلاقی در سه دهه گذشته پاسخ مناسبی دریافت نکرده است.

فراهانی با تأکید لزوم آسیب شناسی در سیستم آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی، افزود: چرا با صرف هزینه‌های زیاد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش پزشکی، این آموزش‌ها کار آمد نیستند، به طور حتم برای ایجاد تحول در نظم پزشکی یک انگیزش درونی لازم است و این مهم، با آموزش صرف و انتقال اطلاعات امکان پذیر نیست، چرا که تحول باید از درون ایجاد شود.

وی دانشجویان را بهترین و مناسب‌ترین افرادی دانست که می‌توانند برای اشاعه فرهنگ اخلاق حرفه‌ای و پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشورتحول ایجاد کنند و در اثبات ادعای خود گفت: چون آنهایی که پزشک شده‌اند و در حال حاضر کار پزشکی انجام می‌دهند، شاکله و شخصیت آنها بسته شد و تحول چندان برای آن امکان پذیر نیست، اما شما جوانان دانشجو رشته‌های علوم پزشکی، دارای فطرت پاک، عواطف انسانی و انسان دوستانه بسیار بالایی هستید و هنوز آلوده زندگی مالی و روزمره نشده‌اید، شما این فرصت را دارید که امید را در میان سایر دانشجویان به وجود بیاورید و این شما هستید که می‌توانید با وجدان‌های پاک خود، نهال اخلاق حرفه‌ای و پزشکی را دانشگاه‌های علوم پزشکی به درختی تناور در تبدیل کنید.

معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت افزود: در بحث اخلاق پزشکی وقتی از حوزه اخلاق صحبت می‌کنیم، سه حوزه را در بر می‌گیرد؛ حوزه معرفتی و اطلاعاتی که باید در این حوزه داشته باشیم؛ حوزه باورهای ما، یعنی اعتقاد به بایدها و نبایدها و حوزه سوم برای اینکه بایدها و نبایدها در رفتار ما تجلی یابد، ایجاد زهد و جهد بزرگی لازم است تا در حوزه اخلاق پزشکی یک فرد خلاقی باشیم؛ البته من هنوز نمی‌دانم در این سه حوزه ما در کدام بخش مشکل داریم.

معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت افزود: در ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت، برخی‌ها به افزایش تعرفه‌های پزشکی از سوی وزارت بهداشت انتقاد کرده و معتقد بودند که افزایش درآمد پزشکان موجب بیشتر شدن شکاف طبقاتی بین پزشکان و سایر اقشار جامعه می‌شود، اما اینگونه نبود، ارزیابی‌های اولیه ما نشان می‌داد که پزشکان سالانه هفت هزار تا 10 هزار میلیارد تومان زیر میزی می‌گرفتند، این عدد بسیار بالا و تکان دهنده‌ای بود. در حالیکه گردش مالی صنعت پزشکی ما در کشور سالانه، حدود 70 هزار میلیارد تومان است، رقم هفت هزارمیلیارد تومانی زیر میزی به این معنی است که 10 درصد گردش مالی این بخش از راه‌های غیرقانونی حاصل می‌شود.

وی تاکید کرد: ما در طرح تحول نظام سلامت با اصلاح و افزایش تعرفه پزشکی هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم، با این هدف که هفت هزار میلیارد تومان هزینه پزشکی از جیب مردم به صورت زیرمیزی و غیر قانونی هزینه نشود.

فراهانی در ادامه به شکل‌گیری طرح کنگره اخلاق پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: در ابتدا که دوستان پیشنهاد برگزاری این کنگره را ارائه کردند و در پی آن حدود یکماه پیش اولین جلسه آن برگزار شد، من پرسشی را از دوستان مطرح کردم مبنی بر اینکه، فکر می‌کنید در جامعه‌ای که اخلاق حلقه مفقوده فضایل انسانی و اخلاقی در جامعه امروز ما است،‌ اگر فراخوان شرکت در کنگره اخلاق پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی بدهیم و به دانشجویان اعلام کنیم که می‌توانند در این کنگره شرکت کنند، آیا کسی استقبال می‌کند؟ تصور اولیه خودم این بود که با توجه به دغدغه‌ها و مشغله تحصیلی و شرایط خاص دانشجویان، کسی از این کنگره استقبال نکند، اما اکنون با حضور در جمع دانشجویان و شنیدن سخنان شما که در تریبون آزاد مطرح کردید، متوجه شدم که دانشجویان در این حوزه دانش و اطلاعات خوبی داشته و صاحب ایده هستند و این فرصت خوبی بود که من با شرایط دانشجویان در این حوزه بیشتر آشنا شوم و تصور واقعی و عینی‌تری نسبت به وضعیت موجود دانشگاه‌ها پیدا کنم.

وی با ابراز خرسندی از استقبال دانشجویان اظهار داشت: با افولی که در دو سه دهه گذشته در حوزه اخلاق پزشکی مواجه شده‌ایم، این دغدغه و علاقه‌مندی شما قابل ستایش است و من به نوبه خود به عنوان یک عضو جامعه پزشکی از شما تشکر می‌کنم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، فراهانی در پایان خاطر نشان کرد: چکیده اخلاق پزشکی این است که ما، شخصیت، کرامت و حقوق بیماران خود را که به نوعی تمام وجودشان را در مسأله درمان در اختیار ما قرار می‌دهند، رعایت و به آنها خدمت کنیم. زمانی ما می‌توانیم، بگوییم که در اخلاق پزشکی موفق شده‌ایم که مردم از پزشکان راضی باشند؛ من فکر نمی‌کنم که در حال حاضر ما پزشکانی زیادی مانند دکتر شیخ داشته‌ باشیم.


تگ ها دانشجویان شایسته‌ترین‌ اشاعه‌دهندگان اخلاق پزشکی در دانشگاه‌ها دانشجویان اخلاق پزشکی دانشگاه‌ها

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی