پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشجویی          07 فروردین 1396 - 27 March 2017


استراحت اولویت اول دانشجویان/ تاثیر اوقات فراغت بر روند تحصیلی

نتایج یک تحقیق دانشگاهی درباره اوقات فراغت دانشجویی نشان می دهد استراحت و تماشای‌ تلویزیون‌ و از جمله تماشای فیلم و سریال در صدر برنامه‌های‌ مورد علاقه دانشجویان بوده است.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، از آنجایی که تعطیلات نوروز یکی از مهمترین اوقات فراغت دانشجویان به شمار می آید، بر آن شدیم آخرین نتایج تحقیقات دانشگاهیان درباره چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانشجویان در دانشگاه های مختلف را منتشر کنیم.

مقاله «تعیین جایگاه فعالیت های ورزشی در نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشکده علوم اقتصادی و تعیین ارتباط آن با برخی از عوامل اثر گذار» نوشته احمد زاکانی، سید صدر الدین شجاع الدین و زهره زاکانی است.

این مقاله در نشریه مطالعات مدیریت ورزشی منتشر شده است.

این تحقیق توصیفی و از نوع میدانی بود و ۴۰۶ نفر از دانشجویان پسر و دختر با میانگین سنی ۲۱.۸ سال که دورۀ کارشناسی ناپیوسته را در دانشکدۀ علوم اقتصادی می گذرانند به عنوان نمونه های تحقیق انتخاب شدند و به پرسشنامۀ محقق ساخته ای که در این زمینه تهیه شده پاسخ دادند.

نتایج حاصله از تحقیق حاضر حاکی‌ از آن است که میانگین ساعت‌های اوقـات فـراغت پسران حدود یک ساعت در روز، به هنگام ایام تابستان‌ و ‌تعطیلات‌ بیشتر از دختران است که به‌نظر مـی‌رسد دخـتران دانـشجو به دلیل دارا بودن‌ مشغله‌های‌ ناشی‌ از زندگی و وظایف خانوادگی و اجتماعی، ساعت‌های فراغت آنـان در تـابستان و ایام تعطیلات نسبت به پسران‌ کمتر بوده است.

اطلاعات حاصله از تـحقیق حاضر نشان می‌دهد که بیشتر نمونه‌های پسر خوابگاه را و بیشتر نمونه‌های دختر منزل را بـه عـنوان محل‌گذران اوقات فراغت انتخاب مـی‌کنند.

در خصوص شیوه‌های گذران اوقات فراغت در ایام تحصیل، نتایج تحقیق نشان مـی‌دهد کـه استراحت و تماشای‌ تلویزیون‌ به ترتیب بـالاترین مقادیر را به خود اخـتصاص داده اند. این موضوع حاکی از نقش مـؤثر تـلویزیون به عنوان یک وسیلۀ ارزان قـیمت، کم هـزینه و سرگرم‌کننده جهت پرکـردن اوقـات فراغت دانشجویان است.

در مـورد نـحوۀ‌ گذران‌ اوقات‌ فراغت دانشجویان در هنگام تابستان‌ و ایام‌ تعطیلات‌، نتایج حاکی از آن است که مطالعۀ مـتون غـیر درسی با ۲۰.۲ درصد و فعالیت‌های ورزشی بـا ۱۷.۹۸ درصـد به عـنوان‌ اولویـت‌های‌ اول‌ و دوم گـذران اوقات فراغت آنان بـه شمار می‌رود.

در زمینۀ مهم‌ترین فعالیت فراغتی مورد علاقۀ‌ نمونه‌های‌ تحقیق، در صورت فراهم آوردن کلیه شرایط و دسترسی به امکانات لازم‌، انجام‌ فعالیت‌های ورزشـی بـا ۲۸.۰۸ درصـد، بـالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است.

با توجه به اینکه تماشای تلویزیون از جمله فعالیت‌های موردنظر دانشجویان‌ به‌ هنگام‌ ایام فـراغت بوده است، نتایج تحقیق‌ حاضر حاکی از آن است که تماشای فیلم و سریال با ۵۱.۲۱ درصد، در صدر برنامه‌های‌ مورد علاقه دانشجویان بوده و پس از آن مشاهده برنامه‌های ورزشـی بـا ۱۹.۶۹ درصد در اولویت‌ بعدی قرار داشته است.

در زمینه گرایش به سمت فعالیت‌های مختلف هـنری، شـنیدن موسیقی با ۳۸‌.۷۳‌ درصد اولویت نـخست را در مـیان دانشجویان به خود اختصاص داده است.

در مورد مطالعۀ انواع متون‌ غیر درسی، نتایج تحقیق حاضر حاکی از آن است که به تفکیک، خواندن‌ روزنامه‌ با ۴۵.۷ درصد نسبت به سایر موارد در بین‌ پسران دانشجو و خواندن کتاب با ۳۹.۸ درصد در بین دختران اولویت بیشتری داشته است.

در خصوص‌ نگرش به فعالیت‌های‌ ورزشی‌ و زوایای آن در ایام فراغت، نتایج تحقیق حاکی از آن است‌ که‌ به هنگام ایام تعطیل و تابستان حدود ۱۸ درصد از دانشجویان‌ و در طول ترم تـحصیلی حـدود ۶ درصد انـجام‌ فعالیت‌های ورزشی را در اولویت نخست خود قرار داده‌اند که در این میان‌،پیاده‌روی‌ با ۳۹.۲ درصد اولویت نخست‌ رشته‌های‌ ورزشـی‌ و در ادامه فوتبال‌، بدنسازی‌ دویدن و شنا رده‌های بعدی‌ را به خود اختصاص داده اند.

از نقطه نظر مکان‌های مورد استفاده جهت اجرای فعالیت‌های ورزشی، نتایج تحقیق حاضر حاکی از آن است که پارک‌ها و بوستان‌های شهری با ۱۷.۷۹ درصد،و باشگاه‌های ورزشی‌ با ۱۴.۴۱ درصد جهت پسران، و منزل با ۱۱.۹۶ درصـد و باشگاه‌های ورزشی با ۱۰.۱۲ درصد جهت دختران مکان‌های اصلی فعالیت‌های ورزشی نمونه‌ها هستند.

علت اصلی گرایش‌ نمونه‌های‌ تحقیق به سمت فعالیت‌های ورزشی، نتایج تحقیق حاضر حاکی از آن است که کسب نشاط و احـساس لذت بـا ۴۲.۲۱ درصد عامل اصلی گرایش آنان به سمت فعالیت‌های ورزشی‌ بوده‌ است و پس از آن تناسب اندام با ۱۷.۶۵ درصد،و حفظ تندرستی با ۱۲.۱۱ درصد در مراتب بعدی قرار گرفته‌اند.

با توجه به اینکه بخشی از اهـداف تـحقیق حاضر،به بررسی تمایلات و گرایش نمونه‌های تحقیق به سمت فعالیت‌های مختلف ورزشی در صورت وجود امکانات اختصاص داشته است،بنابراین در این‌ خصوص‌ نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که در صورت وجـود امـکانات لازم،شـنا با ۱۸.۷۲ درصد اولویت اول انتخاب دانـشجویان و مـطلوب‌ترین و پرطـرفدارترین نوع رشتۀ ورزشی از دیدگاه آنان است.

از نقطه‌نظر بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت به امکانات واحد فوق برنامۀ دانشکده، ۸۳.۶۱ ‌درصد از نمونه‌ها این امکانات را ضعیف ارزیـابی کـرده‌اند.حدود ۳۹ درصد نبود امکانات را مهم‌ترین عامل عدم شـرکت‌ خـود در فعالیت‌های ورزشی‌ عنوان‌ کرده‌اند و پس از آن وجود مشغلۀ تحصیلی،مشکلات مالی، تنبلی و بـی‌حوصلگی را عمده‌ترین علت عدم شرکت خود در فعالیت‌های ورزشی عنوان کرده‌اند.

در زمینۀ نحوۀ تأثیرگذاری برنامۀ اوقات فـراغت بـر بـهبود روابط‌ اجتماعی‌، روند تحصیلی و سلامت جسمی و روحی نـمونه‌ها،داده‌های حاصل از تحقیق فوق به ترتیب‌ با ۸۸.۵۷ و ۸۲.۷۸ و ۹۰.۱۷ درصد این تأثیر را زیاد دانسته‌اند، که این نتایج نشان‌ می‌دهد برنامه‌های‌ اوقات فراغت چنانچه پربار باشد و مـطابق با علایق و سلیقه‌های دانشجویان برنامه‌ریزی و اجـرا شـود، به‌ عنوان‌ مهم‌ترین عامل بر حفظ تندرستی و شادابی، پیشرفت تحصیلی، ارتقاء شـخصیت و جـامعه‌پذیری دانشجویان‌ تأثیر مثبت می‌گذارد.


جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشجویی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی