به گزارش خبرگزاري فارس از بوشهر، فضلالله لك در حاشيه نشست با مديران استان بوشهر در جمع خبرنگاران با اشاره به شكلگيري نظام آموزشي مهارت فني و حرفهاي و دستاوردهاي اين نظام در قالب سازمان ملي مهارت اظهار داشت: اين نظام آموزشي در راستاي مهارت و فناوري با زيرنظامهاي گوناگوني فعاليت ميكند كه يكي از ركنهاي اصلي اين نظام، شوراي گسترش آموزشهاي فناوري و كميسيون برنامهريزي درسي است.
رئيس دانشگاه جامع علمي كاربردي استان بوشهر بيان كرد: در اين نظام براي هر شغلي بايد برنامهريزي درسي انجام شود و اگر اين نظام شكل بگيرد و اجرايي شود ميتواند زمينهساز انقلابي در اشتغال باشد.
لك خاطرنشان كرد: اين نظام در سطح ملي شكل گرفته و از نيمه دوم سال نيز در استانها ايجاد ميشود ضمن اينكه زيرمجموعه اين كميسيون، كميتههاي مربوط به حوزه مشاغل گوناگون است كه اين كميتهها براساس ظرفيتهاي استان در حال شكلگيري است.
وي اظهار داشت: در نظام آموزشهاي نظري متون درسي بدون بررسي مجدد و منطقهاي و بدون هماهنگي با فرهنگ ما وارد ميشود در حالي كه در اين نظام آموزشي اينگونه نيست.
رئيس دانشگاه علمي ـ كاربردي بوشهر تصريح كرد: مهمترين مشكل آموزش عالي عدم ماموريتگرايي است و اين امر پيامدهاي منفي زيادي را در اين حوزه به دنبال داشته است.
لك گفت: برخي رشتهها در مراكز آموزش عالي استانها بدون نيازسنجي و بعضا به دليل برخي فشارهاي سياسي ايجاد ميشود.
وي عنوان داشت: اين امر موجب شده است كه ورود فارغالتحصيلان بيكار بدون فرصت شغلي به جامعه مشكلات زيادي را ايجاد كند.
لك با اشاره به تاكيد دانشگاه جامع علمي كاربردي به ماموريتگرا بودن اظهار داشت: رشتههاي اين نظام آموزشي براساس نيازسنجيهاي انجام شده ايجاد ميشود و آموزشهاي اين نظام در راستاي اشتغال است.
رئيس دانشگاه جامع علمي كاربردي استان بوشهر با بيان اينكه برنامه درسي اين دانشگاه هر پنج سال يك بار بررسي ميشود، تصريح كرد: ادعاي اين نظام آموزشي اين است كه در دل صنعت دانشگاه ايجاد ميكند و بر همين اساس موفق شدهايم در دل پارس جنوبي دانشگاه ايجاد كنيم.
وي اضافه كرد: همچنين به دنبال انعقاد تفاهمنامه با پارس جنوبي براي ايجاد دانشگاه و آموزش كاركنان آن در مقاطع تحصيلي تكميلي هستيم ضمن اينكه در برخي دستگاههاي اجرايي نيز شرايط مهارتافزايي كاركنان را نيز فراهم كردهايم.
لك ادامه داد: اين نظام آموزشي از انعطافپذيري برخوردار است به اين معنا كه هر زمان مشخص شود كه نياز به رشتهاي در استان برطرف شده اسن رشته از نظام آموزشي حذف ميشود.