پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          09 دی 1391 - 29 December 2012






درخواست وزیر علوم از روسای دانشگاهها در مورد فعالیت های سیاسی


پرتال دانشگاهی به نقل از خبرگزاری فارس: وزیر علوم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از رؤسای دانشگاه‏ها خواست فعالیت‏های علمی، آموزشی و فرهنگی خود را با تمام قوت ادامه داده و درگیر مسائل روزمره سیاسی نشوند.

فعالیت‏ دانشگاه‏ها درگیر مسائل روزمره سیاسی نشود

کامران دانشجو وزیر علوم در نشستی با رؤسای دانشگاه‏های بزرگ و مراکز استان‏ها که در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد با اشاره نقش بی بدیل دانشگاه‏ها در پیشرفت علم و فناوری کشور گفت: پیشرفت‏های علمی  و فناوری باعث اقتدار بیش از پیش کشور شده است و بتدریج برای مردم شریف ایران اسلامی روشن شده که ما به پشتوانه توانایی علمی جامعه دانشگاهی کشور می‌توانیم در سطح جهان حرف برای گفتن داشته باشیم و در روند مذاکرات بین المللی نیز به پشتوانه علم و فناوری که حاصل زحمات و پشتکار محققین و پژوهشگران متعهد و دانشمند این مرز و بوم است، موفقیت‏های مناسبی بدست آورده‏ایم.

وی بیان داشت: چرا که دشمنان می‏دانند جامعه ایران نه تنها مجهز به علوم و فناوری‏های نوین شده است بلکه دانش در این زمینه‌ها را نیز بومی کرده است.

وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاه در حوزه توسعه اجتماعی نیز نقش بسیار مهمی دارد و نه تنها در تحولات اجتماعی و فرهنگی موثر است بلکه در جایگاه یک سرمایه اجتماعی بسیار مهم قراردارد.

دانشجو خاطرنشان کرد: اگر نقش دانشگاه در توسعه اجتماعی و فرهنگی جامعه به درستی تبیین شود و مسئولین دانشگاه‌ها درجهت گسترش این نقش حرکت کنند مراجع تصمیم‏گیری نگاه عمیق‌تری به دانشگاه خواهند داشت.

وی با طرح این سوال که چه ارتباطی بین دانشگاه و جامعه وجود دارد، گفت عده‏ای دانشگاه را مستقل از جامعه می‏دانند و شعار دانشگاه مستقل را مطرح می‌کردند و هنوز هم بعضاً به عنوان دلسوزی برای دانشگاهیان و مراکز آموزش عالی این شعار توخالی را می‌دهند، در حالیکه آیا واقعاً می‏توان تصور کرد دانشگاه بدون توجه به سنت‏های جامعه و آداب و رسوم ایرانی و اسلامی و آموزه‏های دینی مناسبات درون دانشگاه و حتی مناسبات دانشگاه با جامعه را تبیین کند و اگر چنین گسستی شکل بگیرد چه مشکلاتی برای دانشگاهیان و عامه مردم بوجود می‏آید.

وزیر علوم همچنین با طرح موضوع فلسفه آموزش عالی و دانشگاه گفت: با مطالعه سرگذشت تحولات آموزشی و علمی در غرب مشاهده می‏شود، در جوامع غربی به تناسب تاریخ و هویت خود و با حفظ نهادهای آموزشی نظیر کمبریج و آکسفورد دانش نوین را هم وارد کردند و افراد احساس خود باختگی نکردند و در واقع بین سنت‏های جامعه و دانش نوین ارتباط برقرار کردند.

وی افزود: در جامعه ما با تأسیس دانشگاه کپی برداری شده از غرب سعی در حذف ارتباط بین

سنت‏های جامعه ایرانی اسلامی با دانش نوین بود و این در حالی است که در قالب سنت‏ها و نظام آموزشی جامعه ایرانی افرادی نظیر خواجه نصیرالدین طوسی، ابن سینا و رازی پرورش یافتند و گذشته علمی جامعه ایرانی پرافتخار بود.

وزیر علوم با اشاره به اینکه در ابتدای تأسیس دانشگاه در ایران ضمن کپی برداری از نظام آموزشی غرب، توجهی به این مهم نشد که در هرجامعه‏ای به تناسب هویت تاریخی و سنت‏های آن باید فلسفه آموزش عالی را تعریف کرد و این بزرگترین مشکل آموزش عالی کشور بوده است.

دانشجو با اشاره به ضرورت ارتباط تنگاتنگ جامعه و دانشگاه گفت: آیا تحول در دانشگاه به معنای ادامه مسیر بدون لحاظ کردن سنت‏های اجتماعی و تاریخی و نیازهای واقعی جامعه است.

وی افزود: ما در مسیر تحول در دانشگاه‏ها باید به خواسته‏ها و نیازهای جامعه توجه داشته باشیم تا بتوانیم در راستای بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، دانشگاه را به سمت مبدأ تحولات حرکت دهیم و انجام این مهم نیازمند بررسی علمی و مشارکت اساتید و دانشجویان و ایجاد فضای مناسب تحول است که در این صورت به سمت آموزش عالی و دانشگاهی با فلسفه بومی حرکت خواهیم کرد.

وزیر علوم همچنین با طرح این موضوع که هدف از تحصیل علم رسیدن به معلوم است، گفت: در جهان بینی مادی معلوم طبیعت است و فلسفه آموزش عالی آنان نیز بر همین اساس تعریف شده است که علم ابزاری برای سلطه بر دیگران است در حالیکه در جهان بینی توحیدی معلوم خلقت است و آدم نیز بعنوان مخلوق خدا در کار علمی درصدد تحقیق و پژوهش‌در فعل خداست و هدف آن هم خدایی و خدمت به خلق خدا است نه برای سلطه بر دیگران.

وی افزود: در مبانی ارزشی نقشه جامع علمی کشور این مهم مورد توجه قرار گرفته است و بر این اساس فلسفه آموزش عالی در نظام جمهوری اسلامی با نظام‌های غربی متفاوت است که اگر این موضوعات به درستی تبیین شود بسیاری از مسائل امروز حل خواهد شد.

دانشجو با اشاره به ضرورت زمینه سازی برای ایجاد فضای پرنشاط سیاسی در دانشگاه‏ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از روسای دانشگاه‏ها خواست فعالیت‏های علمی، آموزشی و فرهنگی خود را با تمام قوت ادامه داده و درگیر مسائل روزمره سیاسی نشوند و اجازه ندهند دانشگاه در جهت منافع احزاب و جناح‏ها‏ی سیاسی قرار نگیرد.

بر اساس این گزارش در ابتدای این جلسه روسای دانشگاه‏های بزرگ گزارشی از فعالیت دانشگاه‏ها و مشکلات پیش رو را مطرح کردند.





تگ ها دانشگاه وزیر علوم فعالیت های سیاسی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی