پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          27 اسفند 1392 - 18 March 2014


رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه شریف: برای کارهای علمی نباید محدودیت زمانی تعیین کرد





 رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه برای کارهای علمی نباید محدودیت زمانی تعیین کرد، گفت: یکی از مشکلات در دانشگاه‌ها این است که برای مقاطع وقت معینی تعیین می‌کنند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از سرویس «دانشگاهی» ایسنا، دکتر گلشنی در نشست بررسی توسعه علمی در جامعه اسلامی اظهارکرد: علم‌آموزی ما در حال حاضر با علم‌آموزی قدیم تفاوت بسیاری پیدا کرده است. دیگر مانند دوره محمد ابن زکریای رازی و ابن سینا در کسب علم سخت‌کوشی نداریم. آن‌ها تا می‌فهمیدند استادی در شهری حضور دارد به هر دشواری که بود خود را به آن استاد می‌رساندند تا چیزی بیاموزند. لذا رازی با سختی رازی شده است.

برای کارهای علمی نباید محدودیت زمانی تعیین کرد

وی ادامه داد: درهمین کشور حدود 10 سال پیش به کسانی که بیشترین مقاله را داشتند امتیازهایی می‌دادند. مقالاتی که فقط 20 درصد از ارجاعات آن‌ها برای منابع خارجی بوده و 80 درصد آن از دیگر مقالات ایرانی و درون رشته‌ای بوده است.

رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف گفت: یکی دیگر از مشکلات در دانشگاه‌ها این است که برای مقاطع وقت معینی تعیین می‌کنند. همچنین برای انجام پروژه‌های پژوهشی دانشجو یا استاد را مجبور می‌کنند که باید سر فلان وقت مقاله را تحویل دهید و اگر تاخیر داشته باشید جریمه می‌شود. در صورتی که کار علمی کردن با این حدود و وقت تعیین کردن‌ها منافات دارد، پژوهشگر مجبور می‌شود مقاله یا پژوهش را زود تحویل دهد، بدون اینکه به کیفیت کارش اهمیت بدهد و پیمانه‌های علمی و دانشگاهی ما کاملا اشتباه هستند.

به گفته گلشنی در کشور ما یک زمان بیوتکنولوژی رایج می‌شود و همه در راستای آن حرکت می‌کنند، زمانی می‌خواستند بعد از دیپلم دوره دکتری بیوتکنولوژی را در دانشگاه تاسیس کنند. زمان دیگری نانوتکنولوژی باب می‌شود و سرمایه‌ها و پول‌های هنگفتی به این حوزه سرازیر می‌شود. با علم و پیشرفت علمی که نمی‌شود بازی کرد و باید حساب و کتاب در کار باشد.

گلشنی در ادامه به ارائه پیشنهادهایی برای بهبود وضع موجود پرداخت و گفت: برای اینکه بتوانیم به رشد علمی مطلوب برسیم لازم است اقداماتی چند انجام گیرد از جمله این اقدامات می توان مشارکت دادن نخبگان، اولویت دادن به نیازهای کشور، ترویج روحیه نقادی و نقد پذیری، توجه ویژه به کیفیت، توجه به کیفیت در دانشگاه، توجه خاص به نظرات کارشناسان و متخصصان، حاکم کردن شایسته‌سالاری و حاکم کردن بینش وسیع نسبت به علم و تکنولوژی را برشمرد.

رئیس فلسفه علم دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش گفت: بر مبنای قرآن باید به علم طبیعت، استفاده از امکانات طبیعت در راه‌های مشروع و ابداع علم مفید اهمیت بدهیم. نکته‌ مهم برای جامعه اسلامی این است که باید نگاهمان را در رشد علمی به موضوعی جلب کنیم که در غرب اتفاق نیفتاد و شرایط تلخی را به بار آورد. آن نکته این است که باید علمی را جستجو کنیم که به دنبال سعادت بشر باشد. در غرب چنین چیزی از رشد علمی مراد نمی‌شد و از زمان پایان جنگ جهانی اول بسیاری از دانشمندان در غرب اعتراف کردند که این علم اگر به همین شیوه رشد کند بشریت را نابود خواهد ساخت و نیاز به یک بازنگری جدی و انقلاب در فلسفه علم به طورعمیق برای غربیان احساس شد.

گلشنی گفت: در غرب علم به دست ثروتمندان افتاده و این باعث شد تا روز به روز فاصله طبقات جامعه زیاد شود. این ثروتمندان هم بیشتر علم را در راه‌های نامشروع و نظامی استفاده کردند. بنابراین ما باید به دنبال علمی برویم که به سعادت بشر بینجامد. ما نیازمند یک ارتقاء فرهنگی هستیم زیرا چیزی که الان داریم نه فرهنگ اسلامی است و نه فرهنگ غربی. یعنی نه دغدغه استقرار جامعه اسلامی را داریم و نه نظم و برنامه‌ریزی تمدن غربی را و همه این مشکلات حالتی از بی‌تفاوتی را برای جامعه علمی ما ایجاد کرده که بسیار خطرناک است و فرهنگ و اخلاق سقوط کرده است. اصلاح همه اینها نیازمند اصلاح فرهنگ است.


پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی