رییس دانشگاه تبریز گفت متأسفانه مشخص نیست دانشگاه های کشور توده گرا هستند یا علم گرا و نخبه گرا. توده گرا به این معنا که آموزش عالی وظیفه دارد همه افراد را دارای مدرک دکتری کند.
محمدرضا پورمحمدی در گردهمایی رؤسای دانشگاههای بزرگ و برتر کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان ، اظهار کرد: هر محصولی که در کشور تولید میشود، پیشرفتهتر از محصولات مشابه خارجی نخواهد بود و تنها یک مورد پیشرفتهتر بود که آن مدرک دانشگاهها است، اما امروز بسیاری از دانشگاههای معتبر به دانشجویان دانشگاههای تاپ کشور نیز پذیرش مشروط میدهند.
وی با بیان اینکه آموزش عالی برنامهای برای توسعه خود ندارد، افزود: اگر آموزش عالی برنامهای برای توسعه خود داشت، من به عنوان رییس دانشگاه تبریز باید میدانستم که نقش دانشگاه تبریز در توسعه آموزش عالی چیست؟ متأسفانه مشخص نیست دانشگاه های کشور توده گرا هستند یا علم گرا و نخبه گرا. توده گرا به این معنا که آموزش عالی وظیفه دارد همه افراد را دارای مدرک دکتری کند.
پورمحمدی به عدالت آموزشی در کشور اشاره کرد و افزود: بودجه با بحث های مطرح شده در وزارت علوم مانند عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی سنخیت ندارد و همچنان سیاست پوپولیستی گذشته ادامه دارد. مشکلات دانشگاههای کوچک و بزرگ با هم متفاوت هستند.
وی با بیان اینکه برای مأموریت گرا کردن دانشگاهها دو روش وجود دارد، گفت: استنتاج اهداف از مشکلات و مسائل که نتیجه آن انفعال گرایی است یکی از روشهای مأموریت گرا کردن دانشگاهها است.
رییس دانشگاه تبریز هدف گذاری براساس ارزشها از روشهای دیگر مأموریت گرا کردن دانشگاهها است، اظهار کرد: باید آینده پژوهی انجام شود. حرکت از گذشته به آینده نوعی اجبارگرایی است اما اگر از آینده حرکت کنیم و مشخص شود در 10 تا 20 سال آینده باید در کجا قرار بگیریم، مناسبتر است.