پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          08 بهمن 1393 - 28 January 2015


تدوین ردیف مستقل در بودجه آموزش عالی با نام خیرین 


دکتر امید از تدوین ردیف مستقلی در بودجه با نام خیرین خبرداد و اظهار کرد ردیف بودجه‌ای که در گذشته به این امر اختصاص داشت، همچنان برسر جای خود باقی است. طبق این بند، 50 درصد اعتبار مورد نیاز هر پروژه‌ای که از طریق هر منبع مالی تامین شده باشد، از سوی وزارت علوم تامین می‌شود.

نشست اعضای هیات امنای خیرین دانشگاه آزاد و مراکز پارک علم و فناوری با حضور دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر امید معاون اداری و مالی وزارت علوم و دکتر فریدون مدیرکل دفتر وزارت علوم و جمعی از خیرین برگزار شد.

دکتر محمدحسین امید با حضور در این نشست اظهار کرد: جمعی که امروز حضور دارند بخشی از مجموعه بزرگ خیرین علم و فناوری کشور هستند که در قالب بنیاد خیرین فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته بعد از تغییر دولت، بحث خیرین در اولویت برنامه‌های وزارت علوم قرار گرفت و به همین دلیل برای ساماندهی این فعالیت‌ها آیین‌نامه‌ای برای ایجاد بنیاد خیرین دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تدوین کرده و به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ گردید.

معاون اداری و مالی وزارت علوم با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به 40 بنیاد خیرین در دانشگاه‌های کشور شکل گرفته و یا در حال شکل‌گیری است، افزود: این بنیادها مردم‌نهاد است و یک نماینده از سوی رییس دانشگاه در این بنیاد حضور خواهد داشت.

دکتر امید با بیان اینکه ما در مجموعه فعالیت‌هایی که خیرین ارائه می‌کردند، طیف وسیعی از کمک‌ها را داشتیم، گفت: احداث یک دانشگاه مثل دانشگاه کرمان، حمایت از دانشجویان نخبه، تامین کتاب و تجهیزات از جمله فعالیت‌هایی بود که خیرین ارائه کردند.

وی با تاکید بر اینکه اگر کمک این بزرگواران نباشد، نمی‌توانیم به سرعت امکان تحقق خواسته‌های مقام معظم رهبری و مملکت مبنی بر کسب رتبه اول در حوزه علم و فناوری در سطح منطقه را فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: 1490 طرح در حوزه عمرانی توسط خیرین به بهره‌برداری رسیده یا در حال ساخت است. همچنین 300 هزار متر مربع از این طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

معاون اداری و مالی وزارت علوم طی سخنانی اظهار کرد: خوشبختانه دولت به ارزش فعالیت‌های خیرین و کمک آنها پی برده و امتیازات قانونی خاصی برای اجرای فعالیت‌های اینچنینی پیش‌بینی کرده که این امر می‌تواند به توسعه فعالیت‌های نیکوکارانه که از جمله ویژگی‌های فرهنگ ایرانی اسلامی است کمک کند.

دکتر امید ادامه داد: موضوع وقف و خیریه حتی قبل از اسلام نیز در ایران وجود داشته اما در دوران بعد از اسلام ارزش دوچندانی پیدا کرده است.

وی درخصوص امتیازات پیش‌بینی شده در حوزه خیریه گفت: معافیت مالیاتی، دریافت وام بدون سود از جمله امتیازاتی است که به این فعالیت‌ها اختصاص می‌یابد.

معاون اداری و مالی وزارت علوم همچنین افزود: پروژه‌های عمرانی که کمتر از 50 درصد پیشرفت داشته و از سوی خیرین انجام شده باشد، می‌تواند به نام خود آنها ثبت گردد. همچنین در نظر داریم که بخشی از اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه‌هایی که از سوی خیرین آغاز می‌شود را تامین کنیم.

وی در همین زمینه اظهار کرد: البته در سال گذشته و سال جاری به دلیل مشکلات دولت نتوانستیم 50 درصد در نظر گرفته شده در بودجه را محقق کنیم. اما امیدواریم این مبلغ در سال آینده محقق شود.

معاون اداری و مالی وزارت علوم در همین خصوص تصریح کرد: من فکر می‌کنم سال آینده، سال بسیار خوبی خواهد بود، به دلیل اینکه ردیف جدیدی به نام خیرین در بودجه در نظر گرفته شده است. حتی ما در نظر داریم تا منابع مالی باقیمانده از حوزه‌های متفرقه را تجمیع کرده و به حوزه خیریه و فعالیت‌های خیرین اختصاص دهیم.

دکتر امید در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: 25 هزار پروژه ناتمام در حوزه آموزش عالی وجود دارد که از صفر درصد تا زیر 80 درصد ناتمام هستند که با همت دولت بیش از 210 هزار پروژه تا پایان دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در همین خصوص گفت: اما با توجه به مبلغی که دولت به این حوزه اختصاص می‌دهد، سال‌ها طول می‌کشد تا تمام این طرح‌ها به بهره‌برداری برسد. به این ترتیب یکی از امیدهای ما استفاده از کمک خیرین برای اتمام این طرح‌هاست.

معاون اداری و مالی وزارت علوم با بیان اینکه تعداد زیادی از بنیادهای خیرین دانشگاه‌ها شکل گرفته خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم برای شکل‌گیری بنیاد خیرین در دیگر دانشگاه‌ها نیز صورت گرفته است.

دکتر امید ادامه داد: در سال گذشته با پیشنهاد حوزه مالی و اداری وزارت علوم و تصویب وزیر وقت کمیته خیرین وزارت علوم به ستاد خیرین ارتقاء پیدا کرد که با ریاست وزیر علوم و عضویت چند تن از معاونان شکل گرفته است.

وی در همین زمینه اظهار کرد: ایجاد بنیاد مرکزی خیرین آموزش عالی تحت عنوان حامیان علم و فناوری علاوه بر بنیادهای خیرین دانشگاه‌ها از دیگر اقداماتی است که در آینده نزدیک عملی خواهد شد.

معاون اداری و مالی وزارت علوم با ابراز امیدواری از اینکه گردهمایی خیرین دانشگاه‌های کشور حداقل دو بار در سال شکل بگیرد و در سال‌های آتی تعداد خیرین افزایش یابد از انتشار اولین شماره خبرنامه خیرین خبر داد و گفت: انتشار کتابچه خیرین و تدوین تمبری به نام حامیان علم و فناوری نیز از دیگر اقداماتی است که به زودی عملی خواهد شد.

دکتر امید در پایان نام و یاد سه تن از خیرین که در سال جاری فوت کرده‌اند را گرامیداشت.



تگ ها تدوین ردیف مستقل در بودجه آموزش عالی با نام خیرین بودجه آموزش عالی خیرین

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی