معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران دانشجوی متقاضی و تودهای شدن آموزش را یکی دیگر از چالشهای آموزش عالی در حوزه آموزش پزشکی عنوان کرد و گفت متاسفانه استانداردهای آموزشی به لحاظ کمیت و کیفیت در کشور رعایت نمی شود، به طوری که در حال حاضر تعداد کثیری از دانشکده های پزشکی در سطح کشور راه اندازی شده اند، بدون آنکه از لحاظ آموزشی مورد نظارت و بازبینی قرار بگیرند.
یکی از مهم ترین چالش های آموزش پزشکی را عدم تطابق آموزش با نیازهای واقعی جامعه دانست و افزود آموزش پزشکی عمومی باید به سمت کاربردی شدن پیش برود و توانمند سازی دانشجویان پزشکی برای مدیریت و اداره مراکز بهداشتی و درمانی، به صورت سیستماتیک و اثربخش مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان این مطلب که وزارت بهداشت متصدی اصلی بازنگری برنامه درسی دانشجویان است گفت وزارت بهداشت باید نیازهای جامعه را از متصدیان زیر ربط خود مانند حوزه بهداشت و درمان استخراج کنند و موضوعات را به طور ویژه در برنامه های درسی دانشجویان قرار داده و بتواند نیروی انسانی کارآمد تربیت کند.
این معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به اینکه مدل های رایج برنامه های درسی دانشجویان پزشکی قدیمی است اظهار کرد: هر گروه پزشکی این میزان آزادی را دارد که از دانش روز و مدرن در برنامه های درسی گنجانده و در عین حال نیازهای جامعه هم در نظر گیرد.
عربشاهی انبوه دانشجوی متقاضی و تودهای شدن آموزش را یکی دیگر از چالشهای آموزش عالی در حوزه آموزش پزشکی عنوان کرد و افزود متاسفانه استانداردهای آموزشی به لحاظ کمیت و کیفیت در کشور رعایت نمی شود به طوری که در حال حاضر تعداد کثیری از دانشکده های پزشکی در سطح کشور راه اندازی شده است بدون اینکه نظارت و بازرسی بر رعایت استاندارد های آموزشی آنان صورت بگیرد.
وی ادامه داد دانشگاهها باید به نیازهای آموزشی جامعه پاسخ دهند و نباید فقط آموزشها منتهی به اخذ یک مدرک صرف شود، چرا که این نوع روش و طرز تفکر، باعث تربیت نیروی انسانی ناکارآمد و در نهایت ضربه شدیدی به سیستم درمان کشور وارد خواهد کرد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران هماهنگی و ارتباط بین نهادهای سیاست گذاری خارج از محیط وزارت بهداشت و انجمن های علمی در توسعه آموزش پزشکی را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد اگر چه امروزه تغییرات عظیمی در نظام آموزش پزشکی کشور ایجاد شده، اما لازم است استادان دانشگاهها نیز نگاه خود را به علم و انتقال آن بازبینی کنند.