پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          24 خرداد 1394 - 14 June 2015


 دو سال عملکرد دولت یازدهم در دانشگاه‌ها از نظر دانشجویان - برخی جناح‌بندی‌ها در دانشگاه‌ها از داخل وزارت علوم مدیریت می‌شود

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از زاهدان، یک میزگرد دانشجویی با موضوع عملکرد دولت یازدهم در دانشگاه‌ها به میزبانی «خبرگزاری دانشجو» در زاهدان برگزار شد.

 در این میزگرد عراف سبحانی، دبیر کانون فرهنگی و اجتماعی(کفا) دانشگاه سیستان و بلوچستان، علی بهرامی، مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه ولایت ایرانشهر و ساسان سالاری، مسئول سیاسی سابق بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور زاهدان حضور داشتند و بحث مذکور را مورد بررسی قرار دادند.

 این میزگرد با طرح این مسئله که آیا گفتمان اعتدال در دانشگاه‌ها تبیین شده است یا خیر شروع شد.

عارف سبحانی، دبیر کانون کفای دانشگاه سیستان و بلوچستان در این باره گفت: دولت در زمینه تبیین گفتمان اعتدال در دانشگاه‌ها اصلا موفق نبوده است. در زمان دولت قبل رئیس‌جمهور بدون محافظ در میان دانشجویان حاضر می‌شد؛ اما همانگونه که مشاهده کرده‌اید در هنگام حضور روحانی در دانشگاه سیستان و بلوچستان مسئولین برگزاری مراسم فضای سنگین امنیتی را در دانشگاه‌ها بوجود آورده بودند و در نهایت درست پیش از برگزاری مراسم به یک باره سهمیه تشکل‌های دانشجویی برای دیدار با رئیس‌جمهور حذف شد.

 وی افزود: این فضا تنها مربوط به دانشگاه سیستان و بلوچستان نبوده و همانگونه که مشاهده کردید در روز دانشجو سخنرانی دانشجویان لغو گردید که این نشان می‌دهد دولت در دانشگاه‌ها به منتقدان خود بها نداده و کاملا یک‌طرفه پیش می‌رود.

 
دبیر کانون کفای دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: این نقد به دولت‌های پیشین وجود داشته و اکنون به این دولت بیشتر است که مسئولان در دانشگاه‌ها حضور پیدا نمی‌کنند تا نقدها را شنیده و به آنها پاسخ دهند؛ جدای از اینها هرچه زمان هم بیشتر می‌گذرد توهین‌ها و بددهنی‌های رئیس جمهور نسبت به منتقدان بیشتر می‌شود.

 ساسان سالاری، مسئول سیاسی سابق بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور زاهدان نیز در این باره گفت: تصور ما این است که دولت، معنای اعتدال را به درستی متوجه نشده و گمان می‌کند که اعتدال استفاده از از همه جناح‌ها در بدنه دولت است؛ اکنون چیزی که مشاهده می‌شود، این است که یک سری انسا‌ن‌های تندرو وارد دانشگاه‌ها شده و آن سری از افراد هم که از پیش حضور داشتند پرچم خود را بادبان کرده و کاملا تغییر موضع داده‌اند.

وی افزود: به طور مثال مشاهده کردید زمانی‌که مجلس در پی استیضاح وزیر علوم در آمد روسای سه دانشگاه در استان سیستان و بلوچستان از تندروی‌هایی که در دانشگاه‌ها صورت گرفته است حمایت کرده و ضمن نوشتن نامه به نمایندگان مجلس با استیضاح مخالفت نمودند.

 علی بهرامی، مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه ولایت ایرانشهر هم در این باره گفت: به نظر بنده دولت، گفتمان اعتدال که هیچ، حتی تعریف مناسبی از اعتدال را نتوانسته است بیان کند.

 وی افزود: علاوه بر اینکه در دو سال گذشته به کرات از دولت خواسته شده است تا معنای اعتدال را بر همگان تبیین کنند هنوز این مسئله میسر نشده و تعریف مناسبی از سوی اصحاب دولت بیان نشده و متاسفانه دولت حتی اراده‌ای برای تعریف اعتدال ندارد تا آن را تبدیل به گفتمان کند.

 مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه ولایت ایرانشهر افزود: اکنون چیزی که در دانشگاه‌ها مشاهده می‌شود این است که یک سری جناح‌بندی بوجود آمده است که خاصه از جانب وزارت علوم مدیریت می‌شود.

 جریان دانشجویی کاملا منتقد سیاسیت‌های دولت در دانشگاه‌ها می‌باشد. در جریان روز دانشجو به چهار تشکل دانشجویی گفته می‌شود چون شما مواضعتان یکسان است تنها یک نفر می‌تواند صحبت کند؛ آیا این انصاف است؟

 مسئله بعدی مورد بحث فضای حاکم بر دانشگاه بود و این سئوال پرسیده شد که آیا با توجه به ادعای دولت، فضای آرامی در دانشگاه‌ها بوجود آمده است؟

 سالاری در این باره گفت: ما اگر دنبال آرامش باشیم که زندان هم آرام است؛ اما باید گفت که با چه نگاهی باید به آرامش بنگریم؟ اگر آرامش مدنظر آنها آرامش زندان‌وار است که حتی با این نگاه هم نتوانسته‌اند دانشگاه را آرام نمایند و این نگاه باعث می‌شود تا در درازمدت دانشگاه‌ها به تشنج کشیده شود.


سبحانی نیز در این خصوص گفت: اکنون مشاهده می‌شود که دولت می‌خواهد فضای دانشگاه‌ها به سمت دوران اسلاحات برود که این نگاه موجب توقف پیشرفت علمی کشور می‌شود. تندورهای تاثیرگذار در زمان اصلاحات اکنون نیز دارند وارد دانشگاه‌ها می‌شوند که این موجب تبدیل شدن دانشگاه به باشگاه سیاسی خواهد شد.

 بهرامی نیز اینگونه نظر داد: اتفاقا اگر دولت ادعا دارد که دانشگاه‌ها آرام شده است ما به همین موضوع نقد داریم؛ چرا که اگر دانشگاه آرام باشد که پویایی بوجود نخواهد آمد. ایرادی را که مجلس به عدم آرامش دانشگاه‌ها گرفت این است که یک سری دانشجویان و تشکل‌ها تبدیل به پیاده نظام جریانات خاص دانشگاهی شده است.

 وی افزود: اتفاقا ما معتقدیم که نباید فضای علمی دانشگاه‌ها آرام باشد؛ چرا که آرامش فضای علمی دانشگاه‌ها موجب توقف رشد علمی کشور می‌شود.

 مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه ولایت ایرانشهر تصریح کرد: در استان سیستان و بلوچستان یک فرد که کارنامه درستی هم ندارد و در این کارنامه خود سابقه تحصن را نیز دارد به یکباره از یک دانشگاه کوچک منتقل می‌شود و معاون دانشجویی دانشگاه مادر استان می‌شود. حال با این وجود می‌توان نگاه مثبتی به دولت داشت که به فکر دانشجویان است؟

سئوال بعدی این بود که به نظرتان میزان و کیفیت کرسی های آزاد اندیشی در چه حدی هست؟

 بهرامی در این باره گفت: ما در سطح وزارت علوم تنها نگاه خوبی را در صحبت‌هایشان نسبت به کرسی‌های آزاداندیشی می‌بینیم؛ اما در سطح دانشگاه مانند دانشگاه ولایت ایرانشهر ما یک سری مواضع را بر سر راه این کرسی‌ها می‌بینیم.

وی افزود: چیزی که به نظر می‌رسد این است که این مخالفت‌های هدفمند برای آن است تا تا ابتدا در دانشگاه‌ها یارکشی کنند و سپس در دانشگاه‌ها کرسی‌های هدفمند و در خدمت خود انجام دهند.

 ما به دولت‌های قبل نیز برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نقد داریم؛ اما مسئله‌ای که هست متاسفانه در دولت جدید هیچ اراده‌ای برای برگزاری این کرسی‌ها وجود ندارد.

 سالاری نیز در این باره گفت: آن چیزی که در دانشگاه‌ها و در سطح وزارت علوم دیده می‌شود این است که یک بازی پلیس خوب و بد بوجود آمده است؛ یعنی در وزارت علوم می‌گویند کرسی آزاداندیشی خوب است و در دانشگاه‌ها با این کرسی‌ها به خصوص کرسی‌های سیاسی و روشنگرانه مخالفت می‌کنند به گونه‌ای که می‌خواهند با خاموش نگاه دانشجویان مقابل آگاهی جامعه را بگیرند.

 سبحانی هم گفت: طیف مخالف جریان ارزشی در دانشگاه‌ها همیشه سعی دارند تا با حضور در کرسی‌های آزاداندیشی با هوچی‌گری فضا را به دست گرفته و آن را به هم بزنند که این مسئله را حتی در کرسی‌های علمی که هیچ ربطی به سیاسی ندارد هم می‌توانید ببینید و تا زمانی که این نگاه از بین نرود کرسی‌های آزاداندیشی به سمتی که رهبری انتظار دارند نخواهد رفت.

 سئوال دیگری که در این میزگرد مطرح شد این بود که نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها چگونه است؟

 بهرامی در این باره گفت: متاسفانه نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده کاملا یک‌طرفه و در حال جابه‌جایی به سمت موافقان دولت است.

در این میزگرد سئوال دیگری که مطرح شد این بود که با توجه به شرایط خاص استان سیستان و بلوچستان نگاه وحدت در دانشگاه‌ها چگونه است؟


دبیر کانون کفای دانشگاه سیستان و بلوچستان در این خصوص گفت: تازمانی که جریانات بیرون دانشگاه بر وحدت دانشگاه تاثیر بگذارند و تا زمانی که دانشگاه برای خود تصمیم نگیرد عملا وحدت غیرممکن می‌شود.

 
وی افزود: متاسفانه اقدامات دولت در استان سیستان و بلوچستان موجب افزایش شکاف بین شیعه و سنی شده است؛ به طور مثال زمانی که مردم استان نقدی به اقدامات استانداری دارند مجموعه استانداری به جای انتقاد پذیری تلاش می‌کند تا فضا را دو قطبی نموده و بحث را بین شیعه و سنی نشان دهد.

 مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه ولایت در این خصوص گفت: نقدی که به دولت‌های قبل و بیشتر به این دولت است این است که کارهای آنها بیشتر مانع وحدت است. متاسفانه ما اراده‌ای از سوی دولت برای تحقق وحدت نمی‌بینیم. نگاه سیاسی این دولت به وحدت و تاکتیکی دانستن آن ایراد بزرگی است در دراز مدت تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 یکی دیگر از مباحثی که مورد بررسی قرار گرفت بحث فرهنگ در دانشگاه‌ها بود.


علی بهرامی در این باره گفت: همیشه مسئله فرهنگ یکی از مهمترین دغدغه‌های موجود در دانشگاه‌ها بوده و چه در دولت‌های قبل و چه در این دولت این دغدغه وجود داشته و دارد؛ اما مسئله‌ای که هست در دولت‌های قبلی وقتی حرکت ضد ارزشی رخ می‌داد از جانب دولت با آن برخورد می‌شد اما اکنون اراده‌ای از جانب دولت برای مقابله با این مسائل وجود ندارد.


یکی از نقدهای که ما به دولت داریم تغییر پیکان دغدغه‌های فرهنگی به مسائل انحرافی است و زمانی که مسئولان دانشگاه به سیاست‌های وزارت علوم و ارشاد نگاه می‌کنند مسائلی برایشان مطرح می‌شود که دغدغه اصلی ما فرهنگ نیست.

 ساسان سالاری نیز گفت: اکنون به نظر می‎‌رسد که حتی وقتی کار فرهنگی هم می‌خواهد انجام شود در لایه پنهان آن اهداف سیاسی وجود دارد و قرار است در پشت پرده اقدامات فرهنگی یک اردوکشی سیاسی با اهداف خاص تشکیل شود.

موفقیت‌ها و رشد علمی کشور آخرین مبحث مورد بررسی بود
سبحانی، دبیر کانون کفای دانشگاه سیستان و بلوچستان در این باره گفت: سقوط رتبه علمی ایران نشان می‌دهد که ما در مسئله علمی پیشرفتی نداشته‌ایم؛ در بودجه سال 94 هم مشاهده می‌شود که ردیف بودجه پژوهشی کشور کاهش پیدا کرده است؛ از طرف دیگر سیاسی بازی‌های موجود در وزارت علوم نیز موجب دور شدن دانشگاه‌ها از پیشرفت علمی می‌شود.

متاسفانه در چند ماه اخیر دولت و وزارت علوم درگیر حواشی زیادی شده است که این حواشی موجب آن شد تا سکان وزارت علوم خالی بماند.

 ساسان سالاری، مسئول سیاسی سابق بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور زاهدان نیز گفت: مذاکرات هسته‌ای و به طبع آن توقف روند پیشرفت انرژی هسته‌ای، فضای روانی بدی را در کشور بوجود آورد که باعث شد تا روند پیشرفت علمی در دانشگا‌ها به خصوص در میان رشته‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای در میان دانشجویان با یاس و ناامیدی روبرو شود.

 علی بهرامی، مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه ولایت ایرانشهر نیز گفت: دو نقد در مباحث علمی متوجه وزارت علوم است؛ یکی کاهش رتبه علمی کشور است و دیگری این است که هیچ اقدامی از جانب دولت برای بهبود این وضعیت وجود دارد که دولت باید توجه خاصی به این مسئله داشته باشد.

مهمترین تیترهای گفته شده در این میزگرد به شرح ذیل است:

 نگرانی از حضور فردی با کارنامه نامناسب در معاونت دانشگاه مادر استان/ دولت هنوز معنای درستی از شعار اعتدال را ارائه نداده است/ برخی جناح‌بندی‌ها در دانشگاه‌ها از داخل وزارت علوم مدیریت می‌شود/ آرامش زندان‌وار دانشگاه، باعث تشنج می‌شود/ بازگشت فضای دانشگاه به زمان اصلاحات موجب توقف حرکت علمی کشور می‌شود/ ورود تندروهای اصلاحات در وزارت علوم، دانشگاه را به باشگاه سیاسی تبدیل می‌کند/ در دولت جدید هیچ اراده‌ای برای برگزاری کرسی آزاد اندیشی وجود ندارد/ اقدامات دولت در استان موجب شکاف بین شیعه و سنی شده است/ تغییر پیکان مسائل فرهنگی به انحراف مشکل اساسی دولت است/ مذاکرات هسته‌ای و تعطیلی نیروگاه‌ها فضای علمی کشور را به یاس و ناامیدی دچار کرد.


پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی