پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          07 اردیبهشت 1401 - 27 April 2022


دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم با اشاره به ایجاد ۲ هزار دوره پسادکتری در دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری گفت: سیاست اصلی هدایت پژوهش های پژوهشگران به سمت حل نیازهای جامعه است.

پرتال دانشگاهی به نقل از رضا نقی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، از ایجاد ۲ هزار دوره پسادکتری در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری خبر داد و اظهار کرد: دوره‌های پسادکتری برای کشور ما بسیار حایز اهمیت شده به این دلیل که تعداد فارغ التحصیلان دوره دکتری در حال افزایش است ولی به همان نسبت جذب هیات علمی ما بسیار پایین است؛ به طوری که در سال گذشته در کشور ۱۵ هزار دانشجوی دکترا فارغ‌التحصیل شده اما میزان جذب آنها به عنوان عضو هیأت علمی کمتر از ۵۰۰ نفر بوده است.

دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم افزود: فارغ التحصیلان دوره دکتری یا باید به عنوان هیات علمی جذب شوند که در حال حاضر جذب به عنوان هیات علمی بامحدودیت رو به رو است و یا در شرکت‌های دانش بنیان به فعالیت بپردازند و یا اینکه در قالب پژوهشگر که یک نمونه آن پسادکتری است، به فعالیت پژوهشی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری بپردازند.

نقی زاده با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌هایی که در معاونت پژوهشی در سال ۱۴۰۱ پیگیری می‌شود، توسعه دوره‌های پسادکتری است، خاطرنشان کرد: براساس آمار بین المللی نسبت پژوهشگران در دوره پساکتری به دانشجوی دکتری آمار قابل توجهی است و این عدد زیر ۱ به ۵ یا ۶ است؛ یعنی به ازای ۵ یا ۶ دانشجوی دکتری یک پسادکتری وجود دارد.

مشاور معاون پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: برنامه ما این است که از ظرفیت فارغ التحصیلان دوره دکتری که رساله خود را به پایان رسانده‌اند و تسلط کافی در امور پژوهشی دارند و در واقع وقت مبسوط تری برای پژوهش دارند، در یک برنامه مشخصی به صورت پژوهشگر تمام وقت در دانشگاه‌ها به کار گرفته شوند.

دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم به موضوع چگونگی جذب این پژوهشگران در دانشگاه‌ها به عنوان یک مساله مهم یاد کرد و گفت: مساله نخست این است که حقوق این افراد چه میزان باشد و منابع کافی برای پرداخت حقوق این عزیزان تامین شود؛ این پژوهشگران حداقل باید بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان دریافت کنند. مساله دوم این است که چگونه پژوهش‌های این افراد را تحت هدایت یک استاد دانشگاه و یا یک سیستم دانشگاهی به نیازهای کشور متصل کنیم.

وی اضافه کرد: ما در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین معاونت پژوهشی وزارت علوم رسالت اصلی را ضمن گسترش و شتابان دوره‌های پسادکتری، هدایت پژوهش‌های پژوهشگران به نیازهای جامعه و بر پایه حل مساله قرار داده‌ایم تا در نهایت یک جنبش و حرکت شتابان در تقویت زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایجاد کنیم.

نقی زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعداد دانشگاه‌های ما بیشتر از مراکز پژوهشی است، بالطبع تعداد بیشتری از پژوهشگران در دانشگاه‌ها جذب خواهد شد؛ سهمیه‌ای خاص برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته نشده و این موضع بستگی به این دارد که دانشگاه مورد نظر چقدر توان جذب گرنت داشته باشد.

دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم در پایان گفت: هنوز بودجه اجرایی کردن این طرح تامین نشده اما در تلاش برای جذب منابع هستیم.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی